Na první pohled bezútěšný, na druhý a bližší pohled velmi lyrický německý snímek Láska mezi regály režiséra Thomase Stubera a scénáristy Clemense Meyera byl minulý rok nominovaný na Zlatého medvěda na Berlinale, ale neproměnil. Možná i pro svou neúměrnou délku a velice pomalé tempo.
V hlavních rolích se představili Sandra Hüller a Franz Rogowski. Oba dva český divák už dobře zná. Hüller zazářila ve snímku Toni Erdmann a Rogowski zase svou nezapomenutelnou karaoke scénu s originální taneční kreací ve snímku Happy End. Přesvědčivě tu hrají dva obyčejné lidi, kteří ve své na první pohled neviditelné křehkosti prožívají romanci uprostřed velkoskladu.
Nese v sobě obrazově a lokačně něco velmi „kalt“, co připomíná výlet v čase do dob NDR. Zároveň je to ale povedená sonda do světa manuálně pracujících, které stejně jako kohokoliv jiného dokáže při životě udržovat láska, nejenom milenecká. Za vším tím neosobním prostředím velkoobchodu tak divák najde víc citu, než by kdy očekával a bude-li chtít, pak ho čeká zvláštní putování mezi regály i tanec vysokozdvižných vozíků, kde bude nejspíš oscilovat mezi soucitem a chvilkami lhostejnosti stejně jako já.
Osamělý a ze své minulosti se vzpamatovávající Christian tu zkouší začít znova. Jeho pracovištěm se stává velkoobchod, ve kterém ho jeho nadřízený přidělí Brunovi (Peter Kurth) do oddělení nápojů. Klidný starší pán ho učí nejrůznějším pracovním zlepšovákům a taky pracovat s vysokozdvižným vozíkem, což je v očích Christiana meta vysoká.
Nejvíc pro nemluvného potetovaného mladíka s vyrýsovanými zády znamená setkání s Marion z oddělení cukrovinek. Její rozpustilé pohledy skrz regály a společné krátké konverzace u automatu na kávu oběma osvěžují pracovní dobu mezi dlouhými a vysokými uličkami, kam nepronikne ani paprsek denního světla.
Unikátní atmosféra filmu, kterou zprostředkovává svět ve světě, je někdy bizarní. Nechybí ale ani pár vtipných momentů, mezi které se určitě počítá Brunovo vyprávění o rivalitě mezi jednotlivými odděleními. Těšte se i na vysokozdvižné vozíky a jejich balet v uličkách velkoskladu za tónů Straussova valčíku nebo na první jízdu Christiana s ještěrkou, kterou doprovází návyková skladba od Son Lux nazvaná Easy. Jediné, co kazí dojem z filmu, je jeho extrémně se vlekoucí tempo.
-
70%
-
65%
-
75%
-
70%
-
70%
Láska mezi regály (2018)
Dejte Lásce mezi regály šanci. Není to film velkých gest se super inteligentními hrdiny a „fancy“ interiéry. Naopak. Jeho síla spočívá v křehkosti a civilnosti hlavních hrdinů a vlastně i hnusném a neosobním (pracovním) prostředí, kde funguje zvláštní symbióza a pochopení mezi několika outsidery.
foto/video: Film Europe © 2018