Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) a Mike Zavala (Michael Peña) jsou nerozlučná policejní dvojka. V ulicích South Central v Los Angeles si nemůžou být jisti absolutně ničím! A tak se snaží, aby občanům poskytli „kvalitní službu“ a ještě jim dá práci přitom přežít. Není to nadnesené. Tvůrci Patroly ukázali americkou policejní práci všedních dnů neobyčejně poutavě a svěže.
Brian si zrovna našel novou přítelkyni, Mike má velkou mexickou rodinu a čeká s manželkou své první dítě. Chlapi jsou opravdovými bratry, přáteli na život a na smrt. I díky tomu se některé události vyvíjí tak, jak by se v běžném pracovním vztahu asi nevyvíjely. Jednoho dne šlápnou na ocas drogovému kartelu, který na jejich hlavy vypíše odměnu. Začíná boj o život, který naši dva hrdinové neberou jako fatální. Dokud je nepřekvapí svou ničivou silou.
Patrola je i o hrdosti na své zaměstnání, poslání, svou zemi i původ a zázemí ze kterého hrdinové pocházejí.
Film, který natočil zkušený David Ayer (TRAINING DAY) je rozhodně originální. Nedílnou součástí děje jsou záběry z Brianova natáčení (studuje totiž při zaměstnání filmovou školu). Dá se říci, že místy snímek připomíná spíš reality show. Vidíme téměř vše i očima hlavních hrdinů. Patrola má téměř božský střih, dobrý hudební score a nápaditou kameru. Napínavé akce jsou natočené ručními kamerami a ukazují různé perspektivy policejních důstojníků, členů gangů, civilistů, kteří se ocitli na místě činu. Vše působí velmi realisticky.
Popisované bratrství mezi hlavními hrdiny je o to silnější, že boří hranice ras (běloch a hispánec). Rasové předsudky hrají jinak v příběhu silnou i když druhotnou roli. Bojují tu mezi sebou gangy a drogové kartely. A nejde jen o peníze, ale i o jejich pochybnou čest a hájení vlastní identity a území.
S policisty v podání Gyllenhaala a Peñy se identifikuje velmi jednoduše. Jsou to oba velcí sympaťáci, navíc ve většině dialogů jsou velmi vtipní. Při sledování filmu tak nenastává jediné hluché místo. Akční scény střídají humorné, aby vygradovaly v zásadní drama, které nekončí zrovna šťastně. O to silnější je tragické vyznění v souvislosti s poutem, které mezi dvěma muži zákona po dobu jejich spolupráce vzniklo.
Film má skvěle vystavěný scénář, velmi zručně natočené a gradující děsivé chvíle (nálezy znetvořených mrtvol, týrané děti) či skvěle natočené policejní autohoničky.
Patrola má výborný casting, záplavu vedlejších postav. Ale i na malém prostoru jsou velmi dobře vykresleny. Představitelé dvou hlavních rolí přitom neslezou z plátna. V případě Gyllenhaala a Peñy se dá skutečně mluvit o „hlavních rolích“. Oba navíc předvádí zatím jednoznačně nejlepší herecké výkony ve svých kariérách.
Patrola je příběhem o přátelství, odpovědnosti a obyčejném lidství. Ale také o rubu všech těchto vlastností, rozdílných světech a životních potřebách.
Martin Staněk, totalfilm.cz
Foto/Video: HCE © 2012
ZAJÍMAVOSTI
Scénárista a režisér David Ayer vyrůstal v ulicích South L. A. a sám dobře ví, že se jeho život mohl ubírat úplně jiným směrem. Na vlastní oči viděl, jak jeho čtvrť likvidují násilnické gangy. Mohl se stát jejich členem, ale namísto toho přeměnil svou zkušenost na příběhy, z nichž se postupně staly filmové scénáře. Jedním z nich byl i scénář známého filmu Training Day. „Přechod od Training Day k Patrole je svým způsobem uzavření kruhu,“ říká Ayer. „Nedělá mi problém psát o policajtech. Mám umím-psát-o-poldech gen.“
Tentokrát zvolil Ayer úplně odlišný přístup. Protože má v policejních složkách spoustu přátel, chtěl napsat jejich příběh. Zatímco hlavním tématem jeho předchozích filmů byli zkorumpovaní muži zákona, tento scénář poukazuje na jejich skutečnou práci. „Co se týká policejního žánru, neviděli jsme doposud, co ve skutečnosti dělají,“ poznamenává Ayer.
„Viděli jsme jen to, co si Hollywood myslí, že dělají. V každém druhém policejním filmu nesmí chybět scéna, kdy se dva policajti hádají o soudních pravomocích. Tito muži přece musí čelit chaosu a krveprolití, jsou vystaveni nesmírné psychické zátěži. Po tom všem jdou domů, kde musí řešit osobní život,“ dodává Ayer. „Člověk, který toto všechno zvládá, si z mého pohledu zaslouží obdiv.“