Do kin vchází nový temný thriller matka! režiséra Darrena Aronofskyho. Snímek s výmluvným názvem se poprvé objevil na filmovém festivalu v Benátkách. Scénář vznikl během pěti dnů, které strávil autor a režisér v horečném tvůrčím zápalu nad svou klávesnicí v prázdném domě.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]5 dnů – a je tady film[/pullquote]
„Nelíbí se mi moc, jak v současném světě žijeme. Celosvětové problémy s populací a politiky nabírají na obrátkách a v této niterné směsi úzkosti a bezmoci, jsem se jednoho rána probudil a vytryskl ze mě tenhle film,“ přibližuje genezi vzniku snímku Darren Aronofsky. Jeho předchozích šest filmů s ním žilo roky, ale tenhle? Během pěti dnů držel v ruce hrubý náčrt matky!. „A do roka se rozjely kamery.”
Dva roky po tomto dlouhém víkendu zamířil Aronofského film na svou světovou premiéru na 74. mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Svou severoamerickou premiéru si odbyl na 42. ročníku Filmového festivalu v Torontu. Do českých kin vstupuje thriller s Jennifer Lawrence a Javierem Bardemem tento čtvrtek, 19. října.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Neurčitý žánr[/pullquote]Aronofsky připouští, že matku! jde těžko zařadit do jednoho konkrétního žánru, a to i proto, že dokonce ani on sám nedokáže přesně určit, odkud se všechno v tomhle filmu bere: „Něco vychází z titulků a zpráv, kterým jsme vystaveni každou sekundu každého dne, něco je z nekonečných pípání připomínek nastavených v našich chytrých telefonech, něco vychází z života na Manhattanu během blackoutu způsobeného hurikánem Sandy, něco vychází z mého srdce, něco z mé podstaty. Dohromady je to recept, který už nedokážu nikdy napodobit, ale co vím, je to, že tento mix je nejlepší servírovat jako jednu dávku – jako malého panáka.“
Jennifer Lawrence říká, že její ano pro ni znamenalo víc než jen to, že si do repertoáru svých rolí přidá hororový příběh o vpádu do domácnosti. „Jedna z nejlepších věcí, které se vám jako herci mohou přihodit je, že se stanete součástí filmu, který ponouká k diskusím, protože v sobě má originální myšlenku, naprosto jedinečnou,” říká Lawrence. „Přestože jsme točili o věcech, které jsou tajemné, alegorie je ve skutečnosti mnohem významnější. Je o tom, co všechno to znamená.“
„Tenhle film má milión různých poloh, s kterými můžou konkrétní lidé souznít, které je mohou děsit nebo je můžou fascinovat,” pokračuje Lawrence. Popisuje kouzlo, které měla role matky, oddané a zbožňující manželky a múzy záhadného básníka ztvárněného Javierem Bardemem: „Zamilovat se je děsivé. Být zranitelný? Hrozné. Nedovolit si být zranitelný? Taky hrozné.“
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Film „Výtržník“[/pullquote]„Jedna věc je, udělat něco tak nějak vlažně, laxně,” říká Lawrence. „A druhá věc je, udělat něco vroucího. A tohle? Je to římská svíce. Výbuch. Film – výtržník. Vyjádření. Počáteční zpětná vazba. Určitě se ve filmu najde okamžik, kdy někteří řeknou ‘Darrene, teď už jsi ale zašel až příliš daleko’ a vypadnou z kina. Ale i já jsem nejdřív hodila scénářem přes celý hotelový pokoj v New Yorku s tím, že se ten chlap pomátl. Ale už není cesty zpět. Myslím, že měl pravdu, už nejde cuknout a začít se bát.“ A co se týká římské svíce, očekávejte znepokojující metaforickou jízdu, která diváky šokuje a rozčílí. Lawrence to temně shrnuje: „tvůrce vždy potřebuje múzu. A dokud se bude vesmír rozpínat, budou muži používat ženy.“
„matka! je rozhodně psychologický thriller a rozeznáte jeho význam pro náš současný svět,” poznamenává producent Scott Franklin. „Má v sobě nádech thrilleru, je děsivý a vzbuzuje nepříjemné pocity, ale je to jakýsi svůj vlastní žánr,“ vysvětluje Franklin. „matka je tepnou a všechna témata se odkrývají skrze její oči.“
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Tajemný projekt[/pullquote]Celý projekt byl zahalen tajemstvím déle než rok, když Aronofsky začal diváky lákat brutálním plakátem Lawrence od umělce Jamese Jeana (Fables, The Umbrella Academy). Zveřejnil ho na Den matek a letos v létě ho následoval další portrét, tentokrát Bardema. Poté, co fanoušci strávili nekutečně krásný, ale přesto znepokojivý umělecký plakát, začali analyzovat nápovědy týkající se obsahu a tématu filmu a diskutovat o významu i těch nejmenších detailů. Aby podnítil jejich zvědavost, udělal Aronofsky ze svého twitterového účtu místo, kam umisťoval nápovědy k matce!. Oponu ale s potěšením zvedal velmi pozvolna. A vlastně až doteď je pro všechny, kdo film ještě neviděli příběh velkým tajemstvím.
Odhalit ho můžete od 19. října.
-red-
foto/video: CinemArt © 2017