Co dříme pod pečlivě udržovanou civilizační slupkou? Co v sobě dusíme a skrýváme? Přehlídka Weird Europe přináší filmy, které rozvrací zažité pořádky a nerespektují dohodnuté hranice. Letos už podruhé nasytí hlad po bizarních artových filmech a probudí zvíře v nás. Ochutnávka šťavnatých specialit z divného kontinentu se uskuteční od 5. – 9. dubna v Bio Oko v Praze, 10. – 12. dubna v brněnském Kino Art a 12. dubna v Bio Central v Hradci Králové.
Druhý ročník Weird Europe naservíruje divákům osmichodové šťavnaté menu složené z roztodivných filmových lahůdek. Premiérově se představí hned dva filmy – vegetariánský art house horor Raw (r. Julia Ducournau), který během festivalových projekcí (bez přehánění) složil celou řadu diváků, a masožravý dokument Safari nelítostného pozorovatele každodenní lidské ubohosti Ulricha Seidla. Více než špetku podvratnosti nabízí snímek Stát pevně (r. Alain Guiraudie), surreálnou parafrází Krásky a zvířete je vizuálně nejnabitější dílo italského architekta obrazů Paola Sorrentina Rodinný přítel. Ukrajinský režisér Myroslav Slabošpyckyj zkoumá ve snímku Kmen pudovost a primitivní lidskou podstatu, aniž by k tomu potřeboval jediné slovo. Filmařské zpracování tématu terorismu ve snímku Nocturama nabývá v rukou Bertranda Bonella podobu opojné noční můry. Úchvatné filmové origami o ambicích, sežraných videokazetách a psychosomatice skýtá snímek Realita (r. Quentin Dupieux ), bulharský intrikářský koktejl namíchá snímek Glory (r. Kristina Grozeva & Petar Valčanov).
Weird Europe je festivalem, který s rozkoší sestupuje tam, kam se hlavní proudy kinematografie bojí. “Weird Europe nastavuje realitě to nejpokřivenější zrcadlo. Letošní výběr filmů se z velké části točí kolem objevování potlačené přirozenosti, zkoumání identity, zachycování výstředních rituálů z nevšední filmařské perspektivy. Tohle téma se syrově prolíná iniciačním hororem Raw, z distance ho sleduje lovec trapnosti Ulrich Seidl v Safari, točí se kolem něj výstřední anamnéza osobní krize Stát pevně, Slabošpyckého nekompromisní Kmen, který zachycuje internátní kolektiv jako primitivní tlupu výhradně za použití filmového jazyka a s klasickou porcí estétství i Bonellova Nocturama, metafora nevratného překročení hranice mezi řádem a anarchií,” říkají dramaturgové Weird Europe Aleš Stuchlý a Vít Schmarc.
Součástí přehlídky bizarních filmů jsou i dvě přednášky, v režii dramaturgů a filmových kritiků Aleše Stuchlého a Víta Schmarce, pojmenované “Ulrich Seidl: škodolibý kronikář rakouské existence” a “Rodinný přítel a formální eskamotér Paolo Sorrentino”. Festival Weird Europe pořádá společnost Film Europe a zaštiťuje ho tým zodpovědný za festival Be2Can.
Přehlídku současných artových filmů Weird Europe organizuje společnost Film Europe, která pořádá festival Be2Can, úspěšnou přehlídku nejlepších filmů z významných festivalů Berlinále, Benátky a Cannes, přehlídku současné severské kinematografie Scandi.
-red-
zdroj: Film Europe Media Company