Další variací na gogolovské téma je nejnovější skorokomedie SIGNÁL. Vojta Dyk (Filos) a Kryštof Hádek (Kája) míří do vesnice, kde chybí mobilní signál. Vystupují jako zástupci společnosti, která bude ve vesnici hledat nejvhodnější pozemek pro stavbu vysílače a samozřejmě slibují vysokou částku za pronájem v Eurech. Dovedete si asi představit co to s klidnou vesnicí udělá…
Film je plný barvitých figurek, které jsou více či méně výrazné. Je jasné, že se všichni včetně hostinského (Bolek Polívka), starosty (Norbert Lichý), cholerického statkáře (Karel Roden) či místního asimilovaného Roma velmi snaží získat oba „inženýry“ na svou stranu.
Vidina skvělého měsíčního výdělku bez práce je natolik lákavá, že zapomenou přemýšlet a podezření z podvodu přijde až ke konci filmu.
Na tiskové konferenci se tvůrci distancovali od označení snímku komedií. Chápu je, jedná se spíš o smutnou komedii, místy i drama, které se možná dá klasifikovat jako úsměvné. Místy ale ve scénáři Marka Epsteina probleskuje i depresivní nota.
Vojtěch Dyk svou postavu hraje slušně, ale nepředvádí nic vyloženě zapamatovatelného. Kryštof Hádek má oproti němu situaci těžší, protože hraje tu „kladnější“ polovinu dvojice. A zvládl to skvěle. Sympatie diváků jsou rozhodně na jeho straně. Bolek Polívka jako hostinský je zde poměrně nevýrazný, ale koresponduje to s rozpoložením jeho postavy. Jeho hrdina totiž není daleko od krachu svého podnikání. Obrovsky nesympatický je Rodenův statkář, který trápí svou ženu, má pocit že peníze mu dovolují chovat se jako prase a svými činy to potvrzuje.
V postavě policisty na sebe výrazně upozorňuje Hynek Čermák, který je čerstvým držitelem Ceny české filmové kritiky za svůj herecký výkon ve filmu Nevinnost. V malé, ale výrazné roli bývalého vysokoškolského profesora Prokeše, který nakonec bude jediným vítězem celé šarády se objevuje Jiří Menzel.
Signál má určitou poetičnost, prvky velmi drsné černé komedie, depresivnosti a rozhodně dokládá rozvíjející se talent režiséra Tomáše Řehořka. K tomu, aby byl snímek nezapomenutelný mu ale ještě něco chybí. Scénář je sepsán spíš televizně a bylo by třeba ho ještě rozvést, dát více prostoru jednotlivým postavám a gradaci závěrečného holého boje o život. Za zmínku stojí velmi dobrá hudba Františka Soukupa a Petra Kalába.
Návštěvu kina přesto mohu doporučit.
Martin Staněk, totalfilm.cz
Foto/Video: BONTONFILM / INFINITY /TOTALFILM (c) 2012