Radostný zážitek poskytuje němý film THE ARTIST, který posbíral Zlaté Glóby, ceny BAFTA a brousí si zuby i na sošky nejcennější. Říkáte si, proč byste měli jít na film, který je až na pár momentů němý, včetně toho, že je natočen v obrazovém formátu 1,33:1 a rychlostí 22 snímků za sekundu?
Film sází na to, že po desetiletích filmové distribuce zvukových a barevných filmů je každý takovýto počin naprosto originální, obzvlášť ve chvíli, kdy dopadne dobře. A tohle dílo se vskutku povedlo.
JEDNODUCHÝ, SYMPATICKÝ PŘÍBĚH
George Valentin (Jean Dujardin) patří k největším hvězdám němého filmu. Poznáte ho podle tenkého knírku, typické bílé kravaty a fraku. Jeho účinkování v exotických příbězích o intrikách a hrdinských činech znamenalo velký úspěch pro filmové studio Kinograph, v jehož čele stojí magnát Al Zimmer (John Goodman). Sláva Georgovi vynesla elegantní manželku Doris (Penelope Ann Miller), každý den ho vozí do práce oddaný šofér Clifton (James Cromwell) a vítá ho vlastní usměvavá tvář z plakátů Kinographu. Na filmové premiéře spontánně reaguje na bouřlivé davy fanoušků a reportérů.
Jakoby svým postavám z oka vypadl a jeho hvězdná kariéra se zdá neohrozitelná. Hollywood však brzy ovládne nový fenomén: mluvený film. George touto technickou novinkou opovrhuje a označuje ji za nevkusné pobláznění. V roce 1929 chce Kinograph úplně zastavit výrobu němých filmů a George se musí rozhodnout: buď přijme zvuk, jako to udělala mladá vycházející hvězda Peppy Miller, nebo bude riskovat pád do zapomnění.
RESPEKT K NĚMÉ ÉŘE
Režisér Hazanavicius je naprosto důsledný v respektování zákonitostí němé kinematografie. V jeden moment se v první třetině filmu zvuk, respektive ruch objeví, překvapí nás, a zapůsobí nikoliv jako přirozený doplněk snímku, ale něco naprosto nepatřičného. Zafunguje bezvadně, vzhledem k tomu, že je jím pronásledován herec, který se brání přechodu na zvukový film. V tom je scénář geniální.
SKVĚLÉ OBSAZENÍ
Je samozřejmostí, že extrémně důležitý byl před natáčením casting. A byl bezchybný. Jean Dujardin je skvělý herec. Jemná, nepřeháněná mimika, gesta i řeč jeho těla je pro úspěch filmu naprosto klíčová. Jeho charisma je obrovské. Stejně jako svěžest a radost vyzařující z Bérénice Bejo. Sympatická sebejistota Johna Goodmana vnáší tolik klasicky hollywoodské figurky, kolik je potřeba.
OSLAVA FILMU
Příběh a především ztvárnění je skutečně dokonalou oslavou němé éry já osobně odcházel z kina s úsměvem na rtech. Byl to občerstvující a uklidňující zážitek, který vygradoval zcela dokonale na úplném konci.
Zvláštní pocit. Tvůrci vás nutí se díky absenci dialogů maximálně soustředit. Ale soustředění je to příjemné a neunavující. Protože THE ARTIST je prostě zjevením. Svou křehkostí, přímočarostí a malebností.
Filmová oslava a radost !
Alex / Totalfilm.cz
Foto/Video: HCE, FILM FORUM, TOTALFILM.CZ