Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Review knihy Zelinář a jeho televize – přes Dietla k zákulisí politiky

Nakladatelství Academia aktuálně přichází k našim – nejen filmovým – čtenářům s titulem americké historičky, který přináší zajímavý pohled zvenčí na kulturní a především televizní prostředí v Československu formované událostmi po roce 1968 a nastupující normalizací.

Zelinář a jeho televize

Zelinář a jeho televize

Z anglického originálu The Greengrocer and His TV: The Culture of Communism after the 1968 Prague Spring knihu výtečně přeložila Petruška Šustrová. Originál vyšel v roce 2010 v USA a pyšní se několika oceněními. Autorka knihy Paulina Bren má československé kořeny, od dětství však žije v USA, kde nyní působí jako pedagožka na univerzitě.

Paulina Bren

Paulina Bren

Kniha samotná je výsledkem autorčina dlouhodobého studia a znalosti českých reálií a dokumentů. Takovou ústřední postavou knihy je zelinář představující období normalizačního komunismu, na němž autorka provádí jistou sociologickou studii. Početné kapitoly knihy se 458 stránkami nejsou příliš rozsáhlé a autorce se tak daří udržet si pozornost čtenáře. Z knihy je tak možné přečíst si i jen některé vybrané kapitoly bez znalosti dalších částí knihy jako samostatné celky. Jakousi fiktivní hlavní postavu knihy – zelináře – si autorka zapůjčila z Havlovy eseje Moc bezmocných jako označení pro představitele semletého člověka, který tupě a bezmyšlenkovitě vykonává nařízení.

Žena za pultem (foto: ČT)

Žena za pultem (foto: ČT)

V jednotlivých kapitolách autorka poukazuje na politické zákulisí vzniku tehdejších televizních seriálů, jakými jsou Žena za pultem, 30 případů majora Zemana či Inženýrská odysea. Nejedná se tedy o mediální či filmovou studii, ale spíše o snahu ukázat mocenské vazby, které na pozadí vzniku těchto děl stály. Poukazuje na dobu počátku 70. Let, kdy televizní obrazovka byla zvolena jako jeden z hlavních nástrojů pro „správné“ směrování normalizační společnosti.

Naprostá většina použitých materiálů pochází z televizních archivů a především korespondence mezi vedením televize a představiteli KSČ či samotnými autory seriálů. Právě úsilí o to propojit seriálovou tvorbu s celkovým průběhem normalizace představuje hlavní přínos díla.

30 případů majora Zemana (foto: ČT)

30 případů majora Zemana (foto: ČT)

Např. na detailnějším rozboru pozadí vzniku „krimiseriálu“ 30 případů majora Zemana autorka předkládá čtenářům pohled na složitá jednání v souvislosti se zpracováním a vyzněním některých dílů týkajících se období Pražského jara (Klauni, Štvanice) i samotné Studny. Kniha se zabývá také pohledem na další výraznou postavu normalizační televize a autora mnohých populárních seriálů, scenáristu Jaroslava Dietla. Autorka poukazuje na vývoj Dietlovy tvorby a jeho mimořádný vliv na dobovou televizní tvorbu. V rozboru seriálu Žena za pultem se věnuje také postavení rodiny a obecně pohledu na ženy za normalizace.

Jaroslav Dietl (foto: archiv)

Jaroslav Dietl (foto: archiv)

Je určitým paradoxem, že se jedná o knihu americké spisovatelky a širší veřejnosti se zatím titul domácího autora s podobným zaměřením nenaskytl. Pro fanoušky československé seriálové tvorby a historie televizního vysílání vůbec se pak jedná o sázku na jistotu.

PS, totalfilm.cz
foto: Academia, Česká televize, archiv

Paulina Brenrenderbarcode (1)
Zelinář a jeho televize
vydalo nakladatelství: ACADEMIA
edice: Šťastné zítřky
Rok vydání: 2013
Počet stran: 460
vázaná s přebalem
ISBN: 978-80-200-2322-3

Knihu si můžete objednat se slevou zde

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast