Vatikán je vděčným dějištěm hollywoodských příběhů. Městský státeček koncentrující církevní moc celého světa je přitažlivou kulisou pro velká spiknutí, mocenské hry a zákulisní pletichy, jak ostatně ukázaly třeba adaptace bestsellerů Dana Browna. Konkláve je oproti dobrodružstvím pobíhajícího symbologa v dobrém smyslu slova přízemnější, tohle všechno ale nabízí také, a navrch přihazuje vlastního poutavého hrdinu. Jen těžko si představit, že by šlo film o volbě nového papeže natočit zábavněji.
Režisér bestsellerů
Adaptaci stejnojmenného bestselleru z roku 2016 dostal na starosti zürichský rodák Edward Berger, autor oscarové netflixovky Na západní frontě klid. Proměnit knihu v dynamický biják s efektní hudební a zvukovou stránkou je zjevně jeho silnou stránkou. Povedlo se mu to s Remarqueovou válečnou klasikou a povedlo se mu to i teď s příběhem Kardinála Lawrence. Ten je pověřen dohledem nad jednou z nejstarších a nejtajnějších ceremonií na světě vprostřed vlastní krize víry, které rozhodně nepomáhá, že postupně rozkrývá dost nepříjemné zákulisní hry spojené s volbou nové hlavy církve.
Papež je mrtev, ať žije papež
Ralph Fiennes v hlavní roli je nepřekvapivě excelentní, tím spíš, že vyniká i v kontextu působivých výkonů Stanleyho Tucciho nebo Johna Litgowa jako dalších kardinálů. Společně s ostatními účastníky volby a překvapivě i silnou účastí řádových sester prošívají tapisérii nejrůznějších ambicí, motivací i konspirací v pozadí titulního konkláve, ve kterém se má rozhodnout, zda církev bude pokračovat v liberálním směru nastoleném zesnulým papežem, nebo se s jedním z kandidátů vrátí k časům přísného tradicionalismu a konzervatismu. „Žádný z kandidátů není bez poskvrny, jsme jen smrtelníci,“ zazní ve filmu. Problém je, že ideál, kterému potenciální budoucí hlavy církve mají sloužit, je čím dál zanesenější nánosem světských, sobeckých cílů jednotlivých aktérů, což film poutavě ohledává.
Dejte mi to nahlas
Volba papeže, při které jsou desítky kardinálů z celého světa izolováni od světa i několik dní či týdnů a která se posledních několik staletí v podstatě nezměnila, je svým způsobem fascinující sama o sobě. Film o ní se ale snadno mohl stát upovídaným dramatem, ve kterém staří muži latinsky mudrují v zabedněných místnostech. Tím Konkláve částečně je, při sledování téhle mocenské partie nuda ale nehrozí. Je pravda, že si k tomu silně pomáhá efektním audiovizuálem; Berger si zdařile hraje s renesančně vycentrovanou kompozicí obrazů i kontrastem šedivých prostředí a pestrobarevných mundůrů postav. Za jeho trademark již lze považovat i výrazný zvukový mix a záměrně přepálená hudba. O formální pozlátko tu ale určitě nejde.
Vedle silných výkonů herců film totiž rozehrává řadu divácky podmanivých situací, klade otázky o lidském srdci i roli církve v moderním globalizovaném světě, a k tomu zdařile buduje napětí spojené s detektivní podzápletkou.
Miluj bližního svého… i ty ostatní
Případné divácké výtky by mohly poukazovat na výrazné názorové usazení snímku, který zcela zřetelně fandí liberálnějším názorovým proudům a myšlenkovému uvolnění nejen v rámci církve, a tam i směřuje celou svou závěrečnou pointu. Prostřednictvím jedné z postav se scénář vymezuje vůči hloubení příkopů a dělení na „my a oni,“ což je nepochybně v pořádku. Zároveň jsou ale konzervativní názoroví oponenti hrdinů vykresleni de facto jako záporáci snímku, a byť k jednorozměrným padouchům mají samozřejmě daleko, ke konci se dokonce dost výrazně odkopou vstříc nebezpečnému radikalismu. Nehledě na subjektivní světonázor diváka by takhle chytrému, provokativnímu dílu v tomhle ohledu možná slušela jemnější nuance.
Konkláve (2024)
Volba papeže v podání režiséra Na západní frontě klid je napínavý thriller, který baví nejen povedeným audiovizuálem a skvělými hereckými výkony, ale i poutavým zamýšlením nad rolí církve v moderním světě a motivacích jejích hodnostářů.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Vertical Entertainment © 2024
Konkláve
Conclave
Thriller
Velká Británie / USA, 2024, 119 min
Režie: Edward Berger
Premiéra: 31. října 2024 Vertical Entertainment
Předloha: Robert Harris (kniha)
Scénář: Peter Straughan
Kamera: Stéphane Fontaine
Hudba: Volker Bertelmann
Hrají: Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow, Isabella Rossellini, Brían F. O’Byrne, Lucian Msamati, Jacek Koman, Sergio Castellitto, Merab Ninidze