V PRAZE PROBÍHÁ DAS FILMFEST - FESTIVAL NĚMECKY MLUVENÝCH FILMŮ. PODÍVEJTE SE CO LETOS NABÍZÍ. PODROBNÝ PROGRAM NAJDETE ZDE.

Tatami: Napínavý boj o medaili a svobodu (recenze)

Silný příběh, skvělé herecké výkony a hutná atmosféra plná napětí, kterou zdařile umocňuje precizní práce s kamerou, světlem i barvami. Tatami, nový film íránsko-izraelského režisérského dua, které tvoří Guy Nattiv a Zar Amir Ebrahimi, nabízí emotivní zážitek a na příběhu jedné cílevědomé sportovkyně otevírá dnes velice aktuální otázku propojení sportu a politiky. Standardní filmovou stopáž, lehce přesahující 100 minut, navíc dokážou režiséři využít opravdu naplno, a film tak neobsahuje žádná hluchá místa a působí velmi uceleným dojmem.

Íránská judistka Leila v podání Arienne Mandiové a její trenérka Maryam, jejíž roli ztvárnila sama režisérka filmu Zar Amir Ebrahimi, přijíždějí na mistrovství světa v judu v Tbilisi s odhodláním získat pro Írán první zlatou medaili. I přes skvělou formu sportovkyně se vše rychle komplikuje, když již po prvních vyhraných kolech přichází z nejvyšších míst Íránské islámské republiky ultimátum: Leila musí předstírat zranění a prohrát, jinak bude označena za zrádkyni národa.

Tatami (foto: AČFK)

Sportovní drama I politický thriller

Klasický sportovní snímek pojednávající o síle a odhodlání jedince tak během několika minut dostává zcela novou vrstvu, která se však s tou sportovní nečekaně dobře doplňuje. Politický thriller a sportovní drama se v podání Nattiva a Ebrahimi skvěle doplňují a vzájemně se v sobě zrcadlí. Z politického nátlaku se tak stává další překážka, kterou musí sportovkyně na své cestě za medailí překonat, a samotné zápasy se naopak proměňují v boj o svobodu a sebe sama.

Toto kličkování mezi politickou a sportovní rovinou příběhu nejenže do filmu vnáší prvek dynamiky, ale také prohlubuje jeho napětí. Strach o hrdinky filmu a jejich blízké střídá strach z prohry, kvůli které by veškeré úsilí a vzdor byly zcela zbytečné. To celé je pak umocněno dobře napsanými dialogy a hereckými výkony obou hlavních protagonistek.

Samotný scénář, kterého se ujal druhý z režisérské dvojice Guy Nattiv spolu s Elhamem Erfanim, je velmi uceleně a kompaktně napsaný, film tak neztrácí čas ani okamžik. Nejvíce se tento fakt projevuje na krátkých a úderných flashbacích a příběhu manžela hlavní protagonistky. Dlouhá pouť s několika zvraty, kterou urazí, je znázorněna jen pomocí několika krátkých scén a hlasových zpráv.

Tatami (foto: AČFK)

Tísnivá a paranoidní atmosféra

Tísnivá a místy až paranoidní atmosféra příběhu je silně umocněna audiovizuální stránkou filmu. Kamera v rukou Todda Martina je dynamická, plíživá a znepokojivá. Pomalu proplouvá chodbami sportovní haly, často sleduje protagonisty zpoza rohu, skrz průzor ve dveřích či se za někým schovává. Černobílé zpracování filmu pak Toddovi umožnilo netradiční práci se světlem a stíny.

Film obsahuje také velké množství zápasů. Ty jsou nasnímané velice detailně a působí velmi stísněným dojmem. Kamera je většinou v těsné blízkosti zápasnic, což sice zhoršuje přehlednost celé situace, ale dokáže diváka patřičně vtáhnout. Za zmínku stojí také samotné choreografie, které jsou velmi věrné reálným zápasům a dokážou nabídnout napětí, zvraty i působivá zakončení.

Tatami (foto: AČFK)

Zvuková stránka filmu nejvíce těží ze samotné atmosféry velkých sportovních akcí. Film je plný ambientních ruchů od potlesku diváků až po pleskání těl o tatami. Důležitým aspektem zvukového doprovodu jsou také slova komentátorů, kteří násobí dramatičnost jednotlivých zápasů a dokážou dění na žíněnkách přiblížit i divákům, kteří se v judu nevyznají. Samotná hudba je pak ve filmu spíše potlačená. Nejčastěji slyšíme tlumené písničky ze sluchátek hlavní protagonistky. Do popředí hudební doprovod vystoupá pouze jednou. V té chvíli se ale ukáže jako nápaditý a dokáže správně umocnit prožívané emoce.

4.5

Tatami (2024)

Neokoukaná kombinace sportovního dramatu a politického thrilleru funguje nad očekávání dobře a v kombinaci s kvalitně napsaným scénářem a jasným režisérským záměrem dokáže poskytnout poutavý a emotivní zážitek, který neztrácí tempo a dokáže otevřít několik ožehavých témat dnešní doby. Ze snímku je dobře cítit pevná ruka režisérů, kteří přesně věděli, co chtějí sdělit, a nenechali nic náhodě. Výsledkem je ucelený a dobře fungující snímek s hutnou atmosférou a skvělými hereckými výkony. To vše je navíc zabalené do poutavého a promyšleného audiovizuálu, který zaujme nejedním nápadem.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: AČFK © 2024

Tatami