Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

21. 11. startuje Festival francouzského filmu. O letošním programu a hostech se dočtete zde. Vstupenky kupte zde.

Téma: Coppolovo vymodlené Megalopolis po čtyřiceti letech pekla vstupuje do kin

Jen málokdo může na smrtelné posteli říct, že za život dokázal všechno, co by si býval přál. Pokud navíc patříte mezi vizionářské umělce, kterým jejich bezbřehá kreativita nedá v noci spát, o většinu svých nápadů se pravděpodobně se světem podělit nestihnete. To ale není případ legendárního režiséra Francise Forda Coppoly, který tento říjen uvede do kin svou vysněnou novinku Megalopolis. „Až umřu, můžu říct, že jsem viděl svou dceru vyhrát Oscara, vyráběl jsem víno a natočil jsem všechny filmy, po kterých jsem toužil. Na penězích mi nikdy nezáleželo,“ nechal se Coppola slyšet na premiéře. A nezveličuje ani trošku. Jen málokdo si totiž dovede splnit sen tak jako on.

Adam Driver coby geniální architekt César Catalina (foto: Film Europe)

Hlavní koncepty a postavy Megalopolis Coppola koncipoval už v 70. letech. Starověké civilizace a technologičtí průkopníci ho totiž fascinovaly už od dětství. Novodobý epos inspirovaný antickými tragédiemi zasazený do futuristické Ameriky mu v následujících letech rostl pod rukama. Režisér sepisoval útržky scénáře, nastřádal stovky poznámek a celý projekt hodlal kvůli inspiraci antikou přivést na svět přímo v římských ateliérech. Během devadesátek ale musel Megalopolis uložit k ledu. Kvůli neúspěšnému muzikálu One from the Heart se Coppola topil v dluzích a točil raději komerčnější záležitosti jako Drákulu, aby své finance dal do pořádku.

Po začátku nového milénia projekt oživil a nějakou dobu to vypadalo, že má konečně nakročeno správným směrem. Na scénáři si vyzkoušel například Russela Crowea nebo Roberta de Nira a společně se štábem hledal vhodné natáčecí lokace po New Yorku. Pak ale přišlo 11. září 2001. Všechny plány na natáčení se rázem rozpadly a velké části scénáře ve světle tragédie podle Coppoly potřebovaly upravit. Přepisy bohužel vedly do ztracena a Megalopolis opět upadla do produkčního pekla. Z toho se ji Coppola rozhodl definitivně vytáhnout až v roce 2019. Musel to ale udělat penězi z vlastní kapsy.

Vydřený sen

Žádné hollywoodské studio, pro něhož jsou prioritou hlavně tržby, by mu potřebné peníze rozhodně nesvěřilo. K realizaci příběhu o geniálním architektovi Césarovi totiž režisér potřeboval přes 120 milionů dolarů. Podobné rozpočty většinou producenti schraňují výhradně pro masivní komiksové řežby nebo další závody rychlé a zběsilé famílie. Pokud tedy Coppola nechtěl, aby mu u jeho vysněného projektu nahlíželi přes rameno investoři, musel si peníze sehnat sám. Nemínil dovolit, aby se v jeho uměleckém díle někdo hrabal, a raději než žebrat studia o každý cent se rozhodl prodat svou vlastní úspěšnou vinici. Pak už stačila jen řada konkurzů přes Zoom (samozřejmě řádil Covid) a Megalopolis šla před kamery.

Produkční problémy bohužel vystřídaly kontroverze. V obsazení dal režisér záměrně prostor víceméně zapovězeným hercům jako Shia LaBeouf, aby předešel nařčením z nadbíhání progresivní „woke“ kultuře. Teprve měsíc po začátku natáčení Coppola vyhodil tým dohlížející na vizuální efekty a společně s ním i řadu dalších umělců, údajně s nimi totiž nedokázal svou vizi filmu sladit. Plánovaná revoluční A.I. technologie, která měla divákům umožnit mluvit přímo s postavami ve filmu, brzy nato také ztroskotala, tentokrát pro nedostatek financí.

Vizionářský binec?

Na place pak panoval chaos. Coppola proseděl dlouhé hodiny ve svém obytňáku a dumal, zatímco ostatní jen postávali a netušili, co dál. Plány se měnily prakticky každou hodinu a mnohdy po celém dni práce neměl nikdo tušení, zda vlastně vůbec něco natočili. Pro členy štábu nejspíš noční můra, pro hlavní hvězdu Adama Drivera naopak kreativní a experimentální zážitek. Během září bohužel vyplavala na povrch také obvinění ze sexuálního obtěžování, kterého se Coppola údajně dopouštěl na komparzistkách. Ten ale podobná osočení vehementně popírá.

Nyní už má Megalopolis vykročeno do kin, ani v posledních týdnech to ale neměla lehké. Coppola snímek představil na několika festivalech a reakce snad nemohou být rozporuplnější. Zatímco jedna strana film opěvuje jako zcela unikátní umělecké dílo, jenž v kinematografii nemá obdoby, druhá o něm hovoří jako o nabubřelé a amatérské katastrofě. Studio Lionsgate, které si lízlo film distribuovat, proto chtělo v jednom z trailerů poukázat na rozporuplné reakce Coppolových starších filmů. Upoutávku ale promptně smazalo, když vyšlo najevo, že použité citáty jsou do jednoho falešné. Francis Ford Coppola se ale nenechává čímkoliv rozhodit. Svůj čtyři dekády dlouhý sen se mu konečně podařilo dostat na plátna a to je všechno, co si kdy přál. Výsledek vstupuje do kin 17. října.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Film Europe © 2024

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast