Festival Anifilm, jehož letošní ročník právě předáním svých prvních cen odstartoval v Liberci, už řadu let představuje aktuální trendy, postupy, technologie a techniky v animovaného filmu. Pod nimi si řada diváků představí kreslenou pohádku pro děti nebo pixarovské 3D, to je ale velmi daleko od pravdy. O animovaném filmu i festivalu jsme si povídali v našem novém podcastu.
Animák není jen pixarovka pro děti
Rotoskopie, stop-motion, nejrůznější druhy loutek, využití animace ve virtuální realitě a počítačových hrách… Nepřeberné množství metod a kanálů animace umožnuje tvůrcům vyprávět nejrůznější příběhy, která by tradiční hraný film předal jen těžko. Jakým směrem se animovaný film jako médium vyvíjí, jak významná je práce českých animátorů ve světovém kontextu nebo jak obtížné je vybrat každý rok z animované tvorby to nejlepší jsme si povídali s Radkem Hosenseidlem, programovým koordinátorem a dramaturgem Anifilmu.
Festival už rozdal první ceny
V rámci slavnostního zahájení již proběhlo vyhlášení vítězných filmů v soutěži Český obzor. Nejlepším českým videoklipem je výtvarně svérázný Prezident Lourajder: Lunapark režiséra Mateje Mihályiho. Cenu za nejlepší české zakázkové dílo si odnesl Marek Berger s působivým spotem Rychlé šípy slaví 85 let. Nejlepším seriálem je pilotní díl série Veggierado od režiséra Jana Bubeníčka. Cenu pro nejlepší studentský film získala Daria Kashcheeva s filmem Electra, oceněná už i Českým lvem. Cenu Nadace PPF pro nejlepší český krátký a celovečerní film získal Filip Pošivač, autor loňského vizuálu Anifilmu, s loutkovým filmem Tonda, Slávka a kouzelné světlo. Tentýž film byl oceněný i Cenou České televize za nejlepší české animované dílo, což je cena udělovaná napříč všemi kategoriemi. O vítězích a vítězkách Českého obzoru rozhodla svým hlasováním 132 členná Rada animovaného filmu, složená z profesionálů a profesionálek z oblasti animace.
Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu si na zahajovacím večeru převzal scenárista, dramaturg a pedagog profesor Jiří Kubíček. V různých pozicích toho pro českou animaci udělal neskutečně mnoho. Asi nikdo nemá o české animaci takový přehled a málokdo stál za tolika skvělými filmy legendárních režisérek a režisérů nebo rozpoznával talent budoucích hvězd. Od roku 1973 působil v Krátkém filmu, kde se postupně vypracoval na šéfdramaturga animované tvorby. Také spoluzaložil kabinet animace na FAMU, který se v roce 1989 proměnil v samostatnou katedru, jejímž vedoucím byl až do roku 2006.
Pestrý program v žijícím městě
23. ročník potrvá do 12. května. Nabídne jako vždy bohatý a pestrý program po celém širším centru města, kde se v následujících dnech budou pohybovat tisíce fandů animace a filmu.
„Zvažovali jsme, jestli má Liberec dost promítacích míst, jestli je to město vhodné pro festivalový život. Předchozí lokalita, Třeboň, je přeci jen menší, kompaktnější. Za ty roky se ale potvrdilo, že festival Liberci sluší a Liberec sluší festivalu,“ pochvaluje si Hosenseidl, mimochodem rodilý Liberečák, prorůstání Anifilmu s městem a festivalovou atmosféru v severočeské metropoli: „Skvělé je festivalové centrum na libereckém zámku, který je přesně ve středobodu všech kin a kam po příjezdu vedou vaše první kroky, takže se se z něj stal příjemný meeting point pro návštěvníky.„
V sedmi festivalových dnech proběhne vedle soutěžních sekcí velká řada atraktivních a především unikátních filmových, hudebních i výstavních akcí. „Při přípravě nakoukáváme tak 1300 až 1500 filmů,“ odhaduje Hosenseidl: „A část týmu na festivalu začíná pracovat v podstatě hned po skončení předchozího ročníku.„
Mezinárodní festivalové soutěže proběhnou v tradičních kategoriích celovečerních, krátkých a studentských filmů, tyto tři sekce pak doplňují soutěže abstraktní a nenarativní animace, videoklipů, virtuální reality a počítačových her. O oceněných filmech v mezinárodních soutěžích budou rozhodovat renomovaní porotci a porotkyně a ti na festivalu také představí svou tvorbu. Chybět mezi nimi nebudou například kanadský experimentátor Steven Woloshen, proslavený svými filmy vytvořenými přímo na filmový pás či belgická režisérka Emma de Swaef, pracující s plstěnými loutkami. Pravidelní diváci Anifilmu ji budou znát díky oceňovaným filmům Ach, Willy… a Ten báječný koláč. V porotě dále zasednou Milorad Krstić, režisér celovečerního filmu Sběratel Ruben Brandt, britský režisér Hugh Welchman, spolutvůrce filmů S láskou Vincent a Jagna, a producentka Alena Vandasová, která má na kontě mimo jiné filmy Darii Kashcheevy Dcera a Electra.
Hlavními tématy festivalového nesoutěžního programu jsou voděná loutka ve filmu a výtvarné umění v animaci. Chybět nebude ani tradiční dětský a rodinný program Animo. Festival nezapomněl ani na oblíbenou Půlnoční animaci, která ale naopak pro děti určená není. Bilance zrekapituluje loňskou animovanou celovečerní sezónu a v sekci Východní přísliby se představí gruzínská tvorba. V programu budou čerstvě zrestaurované filmy v sekci Oprášená klasika, dojde i na krátké filmy nominované na letošní Oscary. Letní kino na náměstí F. X. Šaldy tradičně zdarma nabídne kombinaci mainstreamových filmů s fajnšmekrovštější tvorbou.
Dílny animace jsou vyhledávané workshopy, kde si nejen děti mohou vytvořit vlastní animovaný film, festival nabízí také prostor pro prezentaci a hraní soutěžních i jiných her, které bude možné si vyzkoušet v Game zóně. Chybět nebudou ani výstavy, koncerty, divadla, ruchové a dabingové studio. Během Anifilmu se odehraje i druhý ročník pitchingu Grantu Českého obzoru za podpory Nadace PPF, jehož cílem je podpora výroby české autorské profesionální krátkometrážní animované tvorby. Pitching je jednou z položek industry programu, který zahrnuje přednášky, masterclassy či kulaté stoly.
V průběhu Anifilmu se u nás můžete tradičně těšit na povídání se zajímavými filmaři, profil hlavní soutěže a porotců nebo medailonek oceněného Jiřího Kubíčka.
-red-
foto/video: Anifilm, Maur Film, E. Kořínková; audio: Totalfilm Media © 2024