Celkem sedm Oscarů si připisuje na účet velkolepý Oppenheimer od režiséra Christophera Nolana, který po letech neúspěchů konečně získal svou první sošku za režii. Celkem se čtyřmi cenami odešli také Chudáčci od Yorgose Lanthimose. Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce naopak skončili na suchu.
Do oscarového klání vstupoval jako favorit Oppenheimer a také z něj tak odešel. Životopisné drama se totiž stalo filmem roku. Trvalo ale nějakou dobu, než mu začaly nějaké ceny přistávat. Jako první si pro zlatou sošku v polovině večera došel až Robert Downey Jr. Oblíbený a charizmatický herec byl již dvakrát nominovaný a Akademii ho tedy odměnila 3000 tunami lásky. Podle očekávání si pro svého prvního Oscara zaskočil na pódium také Cillian Murphy coby samotný J. Robert Oppenheimer.
Akademie se konečně smilovala i nad samotným Christopherem Nolanem. Nejúspěšnějšímu režisérovi současnosti se Oscar už dlouhá léta vyhýbal. Teď je ale Nolan oficiálně oscarovým režisérem. Skladatel Ludwig Göransson byl za svůj nervy drásající hudební podkres také odměněn, v jeho případě ale už podruhé. Oppenheimer pak očekávaně zabodoval v technických kategoriích. Vyhrál ceny za nejlepší střih i kameru.
Zatímco herci z Oppenheimera pobrali obě ceny v mužských hereckých kategoriích, výkony hereček ocenila Akademie jinde. Za film Zimní prázdniny zvítězila hned na úvod večera Da’Vine Joy Randolph. Nejlepší výkon v hlavní roli pak podle Akademie podala Emma Stone v Chudáčcích.
Retro-futuristické drama dále pobralo ceny v kategoriích kostýmů, masek a výpravy. Tvůrci při natáčení Chudáčků proměnili Willema DaFoe ve zjizveného šíleného doktora, Emmě Stone ušili skříně a skříně kostýmů a k vytvoření barevného a temně pokřiveného světa využili hlavně praktických efektů a miniatur. Předávání ceny za kostýmy docela osvěžil John Cena, který se k mikrofonu vydal úplně nahý a kryl se pouze obálkou s vítězem. Mít správný kostým je totiž opravdu důležité.
Barbie, kterou mnozí favorizovali alespoň v kategoriích za kostýmy nebo výpravu, nakonec během večera pořádně ostrouhala a z ceremoniálu odešla jen s cenou pro Billie Eilish za píseň What Was I Made For?
Cenu Akademie za nejlepší cizojazyčný film si nakonec odnesl anglický film Zóna zájmu o rodině ředitele Osvětimi, která si žila idylickým životem hned za zdmi koncentračního tábora. Režisér Jonathan Glazer se k filmařině vrátil po více než deseti letech, jeho mrazivé drama ale zvládlo Akademii uhranout. Velká Británie tak získala svého vůbec prvního vítěze v kategorii cizojazyčných filmů. Film si pak odnesl i ocenění za nejlepší zvuk.
Svou první cenu Akademie po dlouhé a úspěšné kariéře konečně získal Wes Anderson, jehož krátkometrážní adaptace povídky Podivuhodný příběh Henryho Sugara od Roalda Dahla se koncem loňského roku objevila na Netflixu. Cenu si bohužel nemohl převzít osobně, na place se ale nejspíš musel radovat. Nominován byl totiž už po osmé, až doposud ale žádnou nominaci neproměnil.
Film Anatomie pádu se francouzská vláda kvůli neshodám s režisérkou rozhodla do boje o Oscara za nejlepší cizojazyčný film nezařadit. Akademie to ale viděla jinak. Režisérka Justine Triet a její partner Arthur Harari si nakonec tak jako tak odnesli cenu za nejlepší původní scénář. V kategorii adaptovaných scénářů vyhrál drobný snímek Americká fikce o černošské literární tvorbě, který se do české distribuce zatím nedostal. Pro scenáristu a režiséra Corda Jeffersona se jednalo o debut.
V hlavní animované kategorii se druhému Spider-Manovi sošku z roku 2019 obhájit nepovedlo a s Oscarem odešlo japonské kreslené fantasy Chlapec a volavka. Jedná se o třetí cenu pro tvůrce Hajao Mijazaki, ikonu japonské animace, kterému už doma na poličce stojí zlaté sošky dvě. V krátkometrážní animované kategorii získal cenu snímek The War Is Over! Inspired by the Music of John and Yoko, protiválečný filmeček založený na písničce Johna Lennona, který produkovala jeho manželka Yoko Ono.
Japonské tvorbě se kromě hlavní animované kategorie dařilo také co se týče speciálních efektů. Oscara si totiž odnesl tým zodpovědný za snímek Godzilla Minus One Na rozdíl od mnoha konkurentů s obrovskými týmy animátorů dal efekty pro Godzillu dohromady malinký tým ani ne čtyřiceti lidí, a to za pouhých patnáct milionů dolarů. Pracovní podmínky proto údajně nebyly nejlepší, Akademie se ale tvrdou dřinu rozhodla ocenit.
Dokumentární ceny si odnesly zcela rozdílné snímky. Prvního Oscara v dějinách Ukrajiny získal film 20 dnů v Mariupolu plný drastických záběrů z válkou zmítané země. Režisér Mstyslav Chernov ve svém proslovu nešetřil emocemi a zavzpomínal na přátele, kteří padli rukou ruských agresorů. Sošku za krátkometrážní dokument pak získal o poznání odlehčenější film Poslední opravna hudebních nástrojů.
Kompletní přehled vítězů:
Nejlepší film: Oppenheimer
Nejlepší cizojazyčný film: Zóna zájmu
Nejlepší režie: Christopher Nolan, Oppenheimer
Původní scénář: Anatomie pádu
Adaptovaný scénář: Americká fikce
Herec v hlavní roli: Cillian Murphy, Oppenheimer
Herec ve vedlejší roli: Robert Downey Jr., Oppenheimer
Herečka v hlavní roli: Emma Stone, Chudáčci
Herečka ve vedlejší roli: Da‘Vine Joy Randolph, Zimní prázdniny
Speciální efekty: Godzilla -1.0
Kamera: Hoyte van Hoytema, Oppenheimer
Střih: Jennifer Lame, Oppenheimer
Výprava: Chudáčci
Kostýmy: Chudáčci
Masky: Chudáčci
Zvuk: Zóna zájmu
Hudba: Ludwig Görranson, Oppenheimer
Nejlepší píseň: What Was I Made For?, Barbie
Nejlepší animovaný film: Chlapec a volavka
Nejlepší dokumentární film: 20 dnů v Mariupolu
Nejlepší krátkometrážní dokumentární film: Poslední opravna hudebních nástrojů
Nejlepší hraný krátkometrážní film: Podivuhodný příběh Henryho Sugara
Nejlepší animovaný krátkometrážní film: The War Is Over! Inspired by the Music of John and Yoko
připravil: Petr Schön, Totalfilm.cz
foto: ©A.M.P.A.S. All rights reserved. Bez předchozího písemného souhlasu vydavatele není povolena žádná reprodukce zde použitých licencovaných fotografií z oscarového večera.
video: Totalfilm Media