Pět nominací na Oskara, devět šancí na britské ceny BAFTA, Evropskou filmovou cenu a Velkou cenu z Cannes. To vše má zatím na kontě britský film Jonathana Glazera Zóna zájmu. Režisér má na kontě sice jen čtyři celovečerní filmy, každý z nich se ale zapsal do dějin kinematografie. Snímek inspirovaný stejnojmenným románem Martina Amise sleduje každodenní rodinný život německých manželů Hedwigy a Rudolfa, který byl velitelem koncentračního tábora v Osvětimi.
Rudolf, Hedwiga a jejich čtyři děti žijí ve velkém domě s krásnou, udržovanou zahradou. Každý den slaví společnou večeří, vzpomínají na milovanou Itálii, užívají si víkendové výlety k vodě a procházky s přáteli. Zpoza zdí jejich domova se však ozývají znepokojivé zvuky a občas něčí zoufalý křik. Rudolf Höss je totiž velitel koncentračního tábora v Osvětimi.
Svůj námět představuje osmapadesátiletý režisér vcelku prostě: „Můj film je rodinným dramatem o muži a jeho ženě, kteří jsou velmi šťastní. Jen jsem vám zapomněl říct jednu věc, že on je to nacistickým velitelem v Osvětimi.”
Film výrazně pracuje s (ne)zobrazováním samotného koncentračního tábora a jeho vězňů, naopak se plně soustředí pouze na rodinu Hössových.
„Věděl jsem, že chci svým filmem naplno žít. Nemohl jsem proto rekonstruovat násilné scény a vzápětí vidět zbité herce v pruhovaných pyžamech vesele svačit jablka a pudink mezi záběry,” říká o svém režijním rozhodnutí britský tvůrce.
„Na to natočit násilný film ani nemám žaludek. Věděl jsem ale, že interpretace zvuku nám v hlavě ty děsivé obrazy, které jsme viděli ve škole, sama dokreslí,” odpovídá Glazer na otázku, proč se rozhodl ve filmu zaměřit právě na hudbu a zvuk.
„Chci, aby to byl film tak trochu i o nás. O tom, jak se nejvíce bojíme toho, že bychom mohli být jako Hedwiga a Rudolf. I oni byli lidskými bytostmi,” vysvětluje Glazer své rozhodnutí zobrazit Hösse a jeho rodinu v co možná nejcivilnějším světle. „Můj film by měl diváky zneklidňovat pouhou myšlenkou, jak blízko můžeme emocionálně mít k pachatelům takových zvěrstev. Zóna zájmu není dojemný film. Naopak, zanechá vaše oko suché, ale plné hlubokého zármutku,” dodává režisér ke svému netradičnímu pojetí filmu o holocaustu, které můžete v kinech spatřit již 15. února. Do kin jej posílá Aerofilms.
-red-
foto/video: © Aerofilms 2024