Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Anatomie pádu: Vítěz z Cannes je rafinovaná hra s detektivkou a soudním dramatem

O francouzském dramatu Anatomie pádu se mluví už od května, kdy si z Cannes odneslo nejvyšší ocenění Zlatou palmu. V průběhu léta rezonovalo napříč festivaly vč. Karlových Varů, a tento týden se v rámci eventu Tady Vary konečně představilo i divákům běžných kin. Film vypráví o páru spisovatelů, který žije s psem a nevidomým synem v odlehlé chatě vysoko v Alpách. Jednoho dne je ale otec nalezen pod oknem ve sněhu mrtvý. Podezření, že nešlo o nehodu ani sebevraždu, se rychle stočí k jeho svéhlavé manželce, která v tu dobu byla v domě. Následné soudní přelíčení postupně odhaluje nejen nejednoznačné okolnosti pádu, ale i znepokojivé detaily z jejich vztahu.

Anatomie pádu určitě není klasická soudní procedurálka. Režisérka Justien Triet, která se podílela i na scénáři, exceluje ve způsobu, jak promyšleně proplétá soudní i vztahové drama ve svém středu, jak postupně divákovi dávkuje informace a především v tom, jak nejednoznačné vyústění celého případu ve finále vlastně je.

Samotné přelíčení a zejména záznam klíčové hádky ve filmu působí poněkud strojeně, teatrálně, zmíněná slovní přestřelka pak možná přespříliš strukturovaně. Takhle se lidi zkrátka nehádají, což kapku kontrastuje s jinak dost neokázalým a realistickým vyzněním Anatomie pádu. Lze v tom ale vidět režijní záměr, kdy je nám celé dění filtrováno literární optikou a nazíráno v podstatě jako dialog v knize.

Silně odosobněný odstup pozorujeme i v momentech, kdy jsou před truchlícími u soudu chladně simulovány způsoby, jakými mohlo tělo jejich manžela a otce z druhého vypadnout co nejspíše tak, aby ho pád z druhého patra do tlusté sněhové peřiny usmrtil.

Snad i protože podobné přímé důkazy se nakonec neukážou být zrovna nejpřesvědčivější, soud se postupně stočí k hledání vodítek v literárních dílech obou manželů. Nudné školní lekce o významu bílých závěsů ale nečekejte. V tomto ohledu jde o neokoukaný twist na detektivní žánr, který je ozvláštněný i čím dál aktuálnější úvahou o tom, nakolik je dílo součástí svého autora.

Zajímavým motivem ve filmu jsou i sausserovská zkoumání role jazyka a jeho bariér. On mluví francouzsky, ona německy, společně se potkávají v neutrální, pro oba neosobní angličtině. I k té nicméně Sandra u komplikovanějších obratů u přelíčení sahá raději, než po manželově rodném jazyku, což výmluvně ilustruje jistou propast mezi nimi.

Film se může opřít o silné herecké výkony. Do paměti se zaryje hlavně mnohovrstevnatý výkon Sandry Hüller, výrazné německé herečky, kterou si můžete pamatovat z Toniho Erdmanna nebo Fakjů, pane učiteli 3. Talent nezapře ani mladinký Milo Machado Graner v roli jejího nevidomého syna, jeho zrakový problém nicméně místy nepůsobí vždy úplně přesvědčivě.

Verdiktu soudkyně se sice spolu s postavami nakonec dočkáme, film jej ale nerámuje jako bernou minci a při hlubším zamyšlení můžeme vypozorovat mnoho logických děr ve všech třech možných variantách. V tomhle filmu dveře sálu žádný detektiv s triumfálním odhalením a uštěpačnou poznámkou nerozrazí. Závěr, zda se Samuel zabil sám, někdo mu pomohl nebo šlo o nešťastnou náhodu, si tedy můžete nakonec zvolit sami. Zároveň ale platí, že o tohle rozřešení tu zas tolik nejde.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci
3.5

Anatomie pádu (2023)

Anatomie pádu je rafinovanou hrou s žánrem detektivky a soudních procedurálek. Exceluje v postupném odhalování informací, nejednoznačností nad vynášením finálních soudů a způsobem, jakým své figury zkoumá a ohledává.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © Aerofilms 2023

Anatomie pádu
Drama
Francie, 2023, 150 min
Režie: Justine Triet
Scénář: Arthur Harari, Justine Triet
Kamera: Simon Beaufils
Hrají: Sandra Hüller, Swann Arlaud, Milo Machado Graner, Jehnny Beth, Samuel Theis, Saadia Bentaïeb, Antoine Reinartz, Camille Rutherford, Sophie Fillières
Produkce: Marie-Ange Luciani, David Thion
Střih: Laurent Sénéchal
Scénografie: Cécile Deleu
Kostýmy: Isabelle Pannetier

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast