Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Recenze: Stvořitel je úchvatná podívaná, ale scenáristicky nepřesvědčivá

Náhoda tomu občas chce, že v kinech narazíte v jednu chvíli hned na dva filmy, které mají leccos společného. Tuzemská sci-fi Bod obnovy i zbrusu nová žánrovka Stvořitel po premiéře prvních teaserů na internetu způsobily malou senzaci. Fandové se nemohli dočkat poutavých příběhů z blízké budoucnosti, tematizující náš vztah k aktuálně vyvíjeným technologiím, možných vizí blížícího se světa, poutavých futuristických prostředí. Oba filmy navíc vypadají senzačně, což je o to působivější, jak skromné prostředky měli jejich tvůrci k dispozici. Oba filmy pak naráží na stejný problém. Kde u Bodu obnovy divák ve vlasteneckém rauši přivřel nad lecčím oko v radosti z toho, že Češi konečně točí světově, Stvořiteli se scenáristické prohřešky a sklouzávání k žánrovým klišé odpouští hůř.

Divák jen zběžně seznámený s námětem Stvořitele cestou do kina může očekávat klasické post-apokalyptické sci-fi, ve kterém poslední zbytky lidského odporu hrdinně vzdorují zlovolným robotům. V dnešní době, kdy vědci varují před rychle se vyvíjejícími schopnostmi umělé inteligence, by šlo o povědomý výstražný příběh, kterých jsme viděli už několik. Se Stvořitelem je to ale kapku složitější.

Režisér Gareth Edwards má na kontě zdaleka nejlepší Star Wars od odkupu značky Disneym, nová sci-fi z jeho dílny tedy mezi fandy žánru budila velké naděje. Tím spíš, že se dotýká tak aktuálních témat. Když přitom režisér spolu s kolegou Chrisem Weitzem, se kterým pracoval už na Rogue One, začal na scénáři Stvořitele v roce 2020 pracovat, ještě netušil, jak skloňovanou se umělá inteligence v každodenním i mediálním diskurzu brzy stane. Tehdy, měsíce před rozmachem ChatGPT, mělo v jejich vizi jít o metaforu pro kohokoli odlišného.

Zatímco ještě na začátku se film tváří trochu jako remake Terminátora, postupně děj v souladu s touto ideou nabere úplně jiné obrátky. Namísto celoplošného Dne zúčtování, kdy by stroje několika atomovými údery vyhladily většinu lidstva, v tomhle světě totiž vybuchla bomba pouze jedna, v centru Los Angeles. Jak se ovšem ukáže, pozadí události, při které během vteřiny shořel na milion lidí, je možná jiné, než by člověk v podobné látce očekával. Simulanti, jak se robotům v tomhle světě říká, ať už s maskami lidských tváří nebo bez nich, navíc mají svou kulturu, náboženství, zvyky, city i emoce.

V dalekých zemích Nové Asie, kam Američané po útoku na své velkoměsto poslali vojáky ve snaze vymýtit nepřátele dle konceptu kolektivní viny, tohle všechno lehá popelem. Ať už z granátů amerických vojáků, případně z raket jejich obřího plavidla Nomád, které se vznáší na obloze a dnem i nocí nepřátele hledá. Aluze na Vietnam, případně kroky Bushovy administrativy po 11. září je tu více než jasná.

Filmu určitě nelze upřít, že vypadá a zní skvěle. Edwards už několikrát ukázal, že za skromné peníze je schopen natočit epický velkofilm plný působivých výjevů, které bez uzardění strčí do kapsy daleko dražší, na pohled přitom ošklivě papundeklovou konkurenci. Už úvodní montáž je efektní, tvůrci si viditelně umazali ruce v reálných lokacích, a i po trikařské stránce je Stvořitel špičková sci-fi podívaná, která ani jednou nepůsobí na pohled uměle. Je naprosto k nevíře, že tohle všechno stálo skromných 80 milionů dolarů. Ale…

Ale to vyprávění, s tím je to horší. Stvořitel má ambice vyprávět příběh tak epických rozměrů a tak plný duchovní symboliky, jako by tvůrci věřili, že tvoří jakousi moderní, filmovou Bibli. Navzdory pár vtípkům a dvakrát zopakovanému gagu se zvířaty se Stvořitel bere velmi vážně, nedaří se mu ale o pádnosti svých poselství přesvědčit diváka. Příběh, který tak trochu působí, jako by jej napsala umělá inteligence, abychom ji měli rádi, je příliš doslovný, děravý a bohužel místy i jalový, než abychom se pořádně naladili na jeho notu. Přitom bychom moc chtěli.

Protagonista v podání Johna Davida Wahsingtona, Joshua, je voják, který se kdysi na tajné misi zamiloval do nepřátelské vědkyně, než o všechno drahé shodou nešťastných náhod přišel. Když je vyslán, aby zneškodnil novou superzbraň umělé inteligence a zjistí, že se skrývá ve formě malého simulantského dítěte, ústřední dilema filmu je na světě. A vy tak nějak celou dobu tušíte, jak jeho řešení bude probíhat, i co malá Alfí je vlastně zač. Na postavy a jejich vztahy a bolest je velmi těžké se napojit, vybudovat si k nim vztah, cítit zájem o jejich cestu a osudy. Oba ústřední herci jsou fajn, charismatičtí, nejde jim ani upřít jistá chemie. Budování vztahu mezi zarputilým vojákem a srdečnou holčičkou je nicméně předvídatelné pro každého, kdo viděl Logana, nedávnou 65, nebo kterýkoli z desítek filmů, který se o podobnou dynamiku už opřel. Navíc je zkratkovité a poměrně nepřesvědčivé, jakkoli scénář sahá k různým vyděračským fintám i in-world vysvětlením objasňujícím jejich náhlé pouto.

Navzdory twistu, kdy se umělá inteligence vybarvuje spíš jako metafora pro utlačované národy napříč historií, je scénář ale vlastně spoustou logických nekonzistencí a povědomých žánrových klišé, byť servírovaných v atraktivním hávu. Samotné finále si půjčuje tu snad nejokoukanější žánrovou mantru, jako by Edwards nedokázal nechat Star Wars jednou provždy za sebou. Ani těch pár zajímavých nápadů, jako krátké oživení mozku padlého vojáka nebo robotický sebevražedný atentátník, vtíravý pocit mnohokrát viděného nevyváží. Vize, kdy jsou umělá inteligence a její výtvory vlastně perzekuovanými pacifisty, možná jsou zajímavým twistem na tolikrát viděné variace na Terminátora; problém je nicméně v její naivitě a v tom, že prezentované etické dilema o hranicích duše a programování zkoumá jen po povrchu a způsobem, který nevybízí k většímu zamyšlení.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci
3

Stvořitel (2023)

Gareth Edwards znovu ukazuje, jak zručně umí pracovat s výpravou a audiovizuálem. Na Stvořitele se krásně kouká, jeho svět působí na pohled uvěřitelně, živě, opotřebovaně, krásně. Problém nastává, když začnete přemýšlet o jeho zákonitostech a pravidlech a snažíte se naladit na příběh a kapku krkolomná poselství filmu. Výsledkem je fajn sci-fi jednohubka z ranku Chappieho nebo Elysia, navzdory očividným ambicím ale bohužel nic většího.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © Falcon 2023

Stvořitel | The Creator
Akční / Drama / Sci-Fi / Thriller
USA, 2023, 134 min
Režie: Gareth Edwards
Scénář: Gareth Edwards, Chris Weitz
Kamera: Greig Fraser, Oren Soffer
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel
Produkce: Gareth Edwards, Kiri Hart, Jim Spencer, Arnon Milchan
Střih: Hank Corwin, Scott Morris, Joe Walker
Zvuk: Erik Aadahl, Tom Ozanich, Dean A. Zupancic, Ian Voigt, Ethan Van der Ryn
Scénografie: James Clyne, Claire Levinson-Gendler
Kostýmy: Jeremy Hanna

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast