Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Total Week #35/23 – Tarantino vs. filmoví kritici, boj Mašínů o Oscara a oživování mrtvol

Září je přesně v půlce, stávka pokračuje a všichni se už dávno vzdali nadějí, že by vzala za své ještě letos. Jakmile se přitom první dějství téhle nevyhnutelné filmové revoluce a nevratné změny v kinematografii uzavře, měli by se přitom rozjet práce hned na několika slibných projektech. V depu takhle vyčkává třeba desátý a dost možná poslední film Quentina Tarantina… no, a taky celovečerní reboot jedné třicet let staré kriminálky. S oživlými mrtvolami se potýká i Hercule Poirot ve své nejnovější adaptaci. Povíme si i o tržební kondici série V zajetí démonů a o dost možná nejkontroverznějším filmu, který byl za Česko vyslán do boje o Oscara.

Tarantinův film se hýbe kupředu

Jeden z nejoblíbenějších režisérů současnosti, Quentin Tarantino, často a rád opakuje, že jeho desátý film bude i jeho posledním. Zprávy o tom, že se jeho novinka o něco přiblížila realizaci, tak pro jeho fandy může být trochu hořkosladká.

Už nějakou dobu víme, že jeho další a nejspíš i poslední kousek The Movie Critic se má odehrávat v 70. letech a vyprávět o filmovém novináři píšícím zábavné, taky ale sprosté a místy rasistické recenze pro fiktivní časopis The Popstar Pages. Hlavní roli režisér podle čerstvých zpráv měl nabídnout u nás relativně neznámému herci a stand-up komikovi Paulu Walteru Hauserovi, kterého si možná vybavíte ze seriálu Cobra Kai nebo disneyovské Cruelly; zatím ale co do obsazení není nic oficiálně potvrzeno.

Co už jisté je, je že Tarantino má hotový scénář a že hned po skončení stávky plánuje rozjet kamery přímo v Los Angeles. Režisér si práci v hlavním městě kinematografie dlouhodobě pochvaluje, a navíc dostal dvacetimilionovou daňovou úlevu, aby pracoval právě tam. Aby ne, když produkce má přinést do kalifornské kasy více než šestinásobek téhle částky. Film tak či onak ale pravděpodobně neuvidíme dřív, než v roce 2025.

Benátky rozdaly ceny, jedna putuje do Česka

Mezinárodní filmový festival v Benátkách má za sebou svůj 80. ročník. Navzdory hollywoodské stávce se po jeho červeném koberci čirou náhodou a z důvodů zcela nepropagačních pár hvězd prošlo, něco z tradičního pozlátka prestižní oslavě kinematografie na ostrově Lido ale chybělo. O to víc se média i diváci nicméně mohli soustředit na samotné filmy a oscarové favority, které tamní kinosály premiérově promítly.

Porota předsedaná Damienem Chazellem, režisérem La La Landu nebo Babylonu, nejlepším filmem a vítězem Zlatého lva prohlásila novinku řeckého mistra surrealismu a temného humoru Yorgose Lanthimose. Synopse jeho feministického thrilleru Chudáčci vám možná připomene Frankensteina, akorát s otočeným pohlavím titulního stvoření. Emma Stone v nich fascinujícím způsobem hraje ženu, kterou oživí šílený vědec Willem Dafoe. Uteče s Markem Ruffalem a stále více si uvědomuje svou lidskost… a nenasytné sexuální choutky. Zatím nemáme zprávy o tom, že film do našich kin chystá některý z českých distributorů, je to ale jistě jen otázkou času.

Skvělá zpráva pro Česko je Zvláštní cena poroty, kterou si z Benátek odvezly Hranice režisérky Agnieszky Holland. Vypráví současný příběh podle skutečných událostí, které se děly a dějí na polsko–běloruské hranici a prolíná se v něm perspektiva utečenců, polských aktivistů a pohraničníků. Na filmu pracovala také producentka Šárka Cimbalová, která s režisérkou přivedla na světlo už Šarlatána a aktuálně s ní chystá velkofilm o ikonickém spisovateli Franzi Kafkovi. Černobílé drama vstoupí do českých kin 19. října; ještě předtím bude k vidění příští týden na festivalu Finále Plzeň.

To je vražda, napíše

Kam se vrtla, tam někdo umřel. Vloni zesnulou herečku Angelu Lansbury starší diváci neodmyslitelně znali jako představitelku detektivky Flatcherové z To je vražda, napsala; mladší pak díky gifu, ve kterém se s vykulenýma očima napjatě láduje popcornem. Slavný krimi seriál se svými dvanácti sériemi o 264 epizodách a čtyřech televizních filmech běžel každou neděli i na českých obrazovkách již od vzniku vesmíru. A nyní, skoro třicet let od jeho poslední klapky a v době oprašování doslova všech povědomých titulů a značek, se chystá jeho návrat.

Studio Universal totiž údajně plánuje celovečerní reboot seriálu, a ještě před stávkou začaly práce na scénáři. Producentka Amy Pascal, která bývá spíš spojována s hranými Spider-Many a prací pro konkurenční Sony, tak čeká jen na konec hollywoodské krize, aby projekt mohla rozjet. Zatím netušíme, kdo ve filmu bude hrát ani kdo jej bude režírovat, jeden z nejpodivuhodnějších návratů je ale každopádně jen otázkou času.


Trailer týdne

Jen málokteré téma moderní české historie vzbuzuje tolik emocí jako činy odbojové skupiny bratří Mašínů. S tisíci vojáky v zádech se probojovali na Západ s vidinou, že se připojí k připravovanému boji za vysvobození Československa z područí totality. Nechali za sebou ale spousty mrtvých, leckdo jim tedy dodnes nemůže přijít na jméno. Jejich příběh se po mnoha letech odkladů a produkčních problémů konečně podívá na plátna v připravovaném snímku Bratři, který si klade za cíl vykreslit motivace obou mladých mužů na pozadí nechutné perzekuce jejich milovaných, zároveň ale neignoruje ani kontroverzní stránku jejich odboje.

Tento týden jsme se konečně dočkali traileru, a to rovnou u příležitosti vyslání filmu Českou filmovou a televizní akademií do užšího výběru na nominaci na Oscara. Letošní reprezentant české kinematografie slibuje být kromě svědectví o neveselé kapitole z našich dějin i hutným rodinným dramatem stojícím na postavách i napínavým akčním bijákem se světovým vizuálem. My už ho viděli, a můžeme to všechno jen potvrdit. Bratry si určitě 26. října nenechte ujít.

Na co se chodilo

Svůj propojený filmový vesmír po vzoru Marvelu se v posledních letech pokusil budovat leckdo, málokomu se to ale povedlo tak dobře, jako Jamesi Wanovi a ostatním tvůrcům hororového vesmíru V Zajetí démonů. Paranormální jevy a démoni pod jeho značkou od minulého týdně děsí diváky v kinech už podeváté se Sestrou 2. Ta dorazila pět let po úspěšné jedničce, která je dosud se svými 360 miliony dolarů kasovně nejúspěšnějším příspěvkem série.

Už za první týden druhé řádění démonické jeptišky vydělalo přes osmdesát milionů celosvětově, a už dvakrát tak získalo zpátky svůj čtyřicetimilionový rozpočet. Tržby se sice pravděpodobně zastaví někde okolo čtvrt miliardy a tedy hluboko pod výsledky jedničky; vzhledem ke skromným nákladům za tvorbu nových dílů je nicméně jasné, že stagnující studio Warner Bros. Discovery tuhle značku ležet nenechá a do dvou let uvidíme další příspěvek do jejího strašidelného světa.

Na co se podívat

Po nepříliš přesvědčivých tržbách Smrti na Nilu, která oproti rozpočtu 90 milionů vydělala 130 milionů dolarů, se spekulovalo o tom, že Disney pokračování detektivního dědictví po Foxech v budoucnu pošle maximálně na stream, pokud vůbec někdy třetí díl nové série o Herculu Poirotovi s tváří a režijním dohledem Kennetha Branagha kdy vznikne. Vzniklo, a pouhý rok po startu produkce Přízraky v Benátkách v zajímavém mixu hororu a detektivky straší a napínají v našich kinech.

Film je volnou adaptací knihy Hallowe’en Party, ve které čtenáře Agatha Christie zavede do anglické vesničky, kde se během oslav Halloweenu slovutný kníratý detektiv připlete k nevysvětlitelnému nálezu mrtvého těla. Mezi obyvateli se pak rychle začne spekulovat o nadpřirozeném pozadí celé tragédie a Poirot začíná pochybovat o racionální podstatě světa, jak ho zná.

Tvůrci se rozhodli děj knihy namísto malebného, ale kapku nudného britského venkova situovat do slavných benátských lagun, které jsou nepochybně z marketingového i diváckého hlediska o něco víc sexy. V rámci úspor studio nicméně trvalo na komornějším pojetí. Přízraky v Benátkách tak možná fandům prvních dvou filmů nemusí sednout; oproti nim totiž dostanou o poznání méně hvězdnou ansámblovku a zcela zmizel i okázalý digitální spektákl. Výsledek je velmi komorní detektivkou v jedné benátské vile, stojící primárně na postavách. Co ale produkci tentokrát chybělo na rozpočtu, dohání Branagh svým režijním umem, budováním strašidelné atmosféry a podivuhodnou, výraznou a znepokojivou prací s kamerou a obrazovým vyprávěním. Pokud od něj v budoucnu dostaneme další zajímavý žánrový mix, budeme u toho rádi. Zajděte do kina, ať se Disney ujistí, že série neopřená o komiksy a digitální bordel v nich má své místo.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Bioscop, CinemArt, Falcon, Vertical Ent. © 2023

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast