V Posledním tanci je striptérovi Mikeovi v podání Channinga Tatuma čtyřicet, má vztah a stále větší problém pochopit, co ve světě MeToo je a co už není sexy. Režisér Steven Soderbergh, který trilogii nastartoval a nyní uzavírá, vysvětlil Total Filmu, proč jde třetí díl Bez kalhot v rámci série nejdál.
S třetím dílem Bez kalhot se původně nepočítalo, pracovalo se zato na broadwayské adaptaci pro divadlo. „Viděl jsem několik zajímavých útržků, to mě ale nepřipravilo na hotovou verzi, kterou jsem měl příležitost vidět v Londýně. Dostalo mě to natolik, že jsem zvedl telefon a rozhodl se natočit film o tom, jak Mike tuhle živou show chystá,“ vysvětluje počátky projektu Soderbergh.
A tak se zrodila zápletka o tom, jak postava Pinault hraná Salmou Hayek nabídne Mikeovi příležitost k tanečnímu vystoupení v Londýně. „Výsledek nám tak trochu ve stylu Dannyho parťáků ukazuje partu lidí, která se snaží vyřešit nějaký problém. A k tomu samozřejmě i hodně tančí, což je zábavný mix,“ směje se režisér.
„Musel jsem nakoukat spoustu muzikálů,“ dodává. „Potřeboval jsem si osvěžit paměť, nabrat inspiraci. Při přípravě některých sekvencí jsme ale měli tak málo času, že jsme je museli vymýšlet instinktivně, za pochodu, přistupovat k nim jako ke sportu. Naštěstí jsem se mohl opřít o neskutečně talentované tanečníky, takže to ani nebyl tak stres, jen to tempo práce bylo na hlavu.“
„Taneční scény jsme točili před skutečným publikem,“ pokračuje. „Jinak to nešlo, když jsme viděli, jak ta čísla gradují a co v nich Channing vyvádí. Je to magořina. Prostě jsme potřebovali vidět a cítit skutečné reakce, ty ničím nenahradíte.“
Tatum se podle režiséra při přípravách na roli radil s výživovými poradci i trenéry, aby vypadal lépe než kdy dřív, zároveň ale spokojeně. Nemusel tak hladovět ani dřít v posilovně osm hodin. „Byl jsem za něj i ostatní kluky vážně rád, že našli systém, který fungoval. Při natáčení předchozích filmů jim bylo hrozně, za celý den do sebe dostali jen kousek salátu a vodu s citronem.“
Nikdo nicméně nemládneme, jak si tedy Tatum s tolika náročnými scénami jako čtyřicátník poradil? „Zvládl všechno, co jsem po něm chtěl,“ zamýšlí se Soderbergh. „Nikdy si nestěžoval, že by ho bolely záda, ale na to byste se museli zeptat jeho. Já vím jen, že má ve filmu dvě velké taneční scény, a ta na konci musela být neskutečně vyčerpávající. Odehrává se ve vodě, v dešti, zvedá při ní jiného člověka, točí s ním, chodí… není to žádná sranda.“
„Některá ta vystoupení jsou hodně zajímavá. Chtěl jsem hledat hranici toho, jak smyslně a sexy můžete něco natočit, aniž byste kohokoli úplně svlékli. Chtěl jsem se vrátit k filmům, které byly velmi sexy, aniž by v nich vlastně byl explicitní sex,“ brnká na potenciálně kontroverzní notu Soderbergh.
„Samotný sex na plátně vlastně úplně sexy není. Diváci neví, jak na něj reagovat, je to pro ně matoucí. Je třeba najít rovnováhu a filozofické a psychologické aspekty toho, co lidi přitahuje. V osmé minutě filmu se stane něco, na co možná nejste úplně připraveni. Nevím o dalším filmu, kde by slavní herci dělali to, co tady. Hned na začátku tedy shodíme rukavice, abychom ukázali, jakou hru chceme hrát,“ láká.
Kouzlo sequelů spočívá v tom, že se nesmíte bát inovovat. V případě Bez kalhot by mělo jít o trilogii tří razantně odlišných filmů co do přístupu k příběhu i prezentaci postav. „V tomhle díle je poprvé Mike zamilovaný,“ zamýšlí se režisér nad dalšími novotami, které trojka kromě odlišného prostředí vnáší do série. „V předchozích filmech jsme okolo něčeho takového jen kroužili. V prvním díle si s někým něco začne, ve druhém už spolu ale nejsou. Tentokrát je ve vážném vztahu, a už oslavil čtyřicítku. Díky tomu se můžeme ptát, co pro něj vztahy a láska vlastně znamenají.“
„Jeho partnerka, kterou hraje Salma, je z jiného prostředí. Je velmi inteligentní, má silné názory. Baví mě scény, ve kterých se dohadují o tom, co se jejich show vlastně snaží říct. Díváme se tak za oponu tvorby muzikálu. Film nám neukazuje dogma, jak se to dělá, ukazuje, jak se to snaží dělat oni,“ tetelí se Soderbergh.
„Mám velkou radost, že trojka je úplně jiná, než první dva filmy, a že je nepotřebujete znát, abyste si aktuální film užili. Můžete klidně začít Posledním tancem a pak si dokoukat předchozí filmy. Výsledkem bude zábavný, nelineární zážitek,“ myslí si režisér. „V tuhle chvíli si každopádně s Channingem neumíme představit cestu, kterou bychom s Mikem pokračovali. Asi se nabízí další filmy z jeho světa. Třeba o ženě, která žije na předměstí, inspirují ji jeho vystoupení a otevře si taneční klub někde v Atlantě.“
Ještě než se ale tohle potenciální filmové universum bez kalhot otevře, můžete si v kinech Mikeův Poslední tanec vychutnat od 9. února.
-red-
zdroj: Total Film
foto/video: Vertical Entertainment, The Film Stage © 2022