V jeho filmografii najdeme úspěšné komedie Teorie tygra, Bábovky, Teroristka nebo filmový Okresní přebor. Producentské portoflio Petra Erbena ale zahrnuje i televizi, od zpravodajství přes sportovní a zábavné přenosy až po pohádky. Divácky zajímavé na řadě jeho projektů je, že se z větší či menší části natáčely i v zahraničí. Jinak tomu není u jeho aktuální novinky Ostrov, která 2. února vstupuje do kin. Vypráví o rozhádaném páru v podání Jiřího Langmajera a Jany Plodkové, který ztroskotá na pustém ostrově nedaleko Thajska.
Jde o filmařskou dovolenou nebo přidanou hodnotu pro diváka? Vyplatí se finančně takové natáčení? „Je to formát, který má velmi vysokou reprízovatelnost v televizi, a bez televize film producent neufinancuje. Proto se snaží uspokojit potřeby vysílatele, ať už lineárního nebo nelineárního, ale zároveň myslíte i na kinodiváka. Toho už tak snadno neuspokojíte, takže i když je natáčení v exotice dražší a komplikovanější, ale já doufám, že lidi do kina taková kulisa naláká, že se do kina v téhle zimě přijdou ohřát,“ zamýšlí se producent nad úskalími i výhodami natáčení v tak odlišném prostředí od obvyklých lokací českých filmů.
„Měli jsme na place několik thajských osvětlovačů, asistentů kamery a dalších. Oni nechodí po place, ale běhají,“ vrtí producent hlavou nad cvrkotem thajských filmařů, kteří svižností své práce nakonec štábu ušetřili dva pracovní dny. „Jsou to neskuteční profíci, jak jsme zjistili už za ty pouhé čtyři dny, kdy jsme v Bangkoku natáčeli Bábovky. A i když ti kluci třeba neuměli moc dobře anglicky, tak prostě kapírovali,“ vzpomíná s úsměvem, jak se Thajci naučili i několik dost specifických českých slov.
Jak možná tušíte, asi největším úskalím tvorby filmu na druhé straně planety je logistika. Dá se letecky převézt rekvizita mrtvoly? Proč si na takové natáčení přivezete zvukařskou techniku, ale zvukaře ne? Kromě cen letenek a půjčovného ale měli filmaři i závažnější starosti, když jedna ze členek štábu na pláži odlehlého ostrůvku bojovala o život.
Se zkušeným producentem jsme si ale ve studiu nepovídali jenom o exotických filmařských nesnázích, ale i o aktuálním stavu kinematografie po covidu, divácké únavě romantickými komediemi, jejich možnou náhradou… a taky třeba o tom, jestli už Jiřího Langmajera není všude už moc.
Rozhovor a celý podcast najdete na Spotify, ale i ve všech ostatních oblíbených aplikacích. Ostrov vstupuje do kin 2. února.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt, Totalfilm Media; audio: Totalfilm Media © 2023