Uplynulé dva týdny ve filmovém světě poznamenalo hned několik turbulentních událostí. Ve věku 73 let do hereckého nebe odešla Olivia Newton-John, představitelka Sandy z Pomády, geniální dánský provokatér Lars von Trier bojuje s Parkinsonem a Kevin Spacey dluží miliony dolarů jako odškodné za sexuální zneužívání. Studio Warner Bros. se znovu ukázalo jako novinářsky nejvděčnější subjekt v Hollywoodu, když zrušili hotovou komiksovku za sto milionů a představili novou strategii jak pro filmy ze světa DC, tak pro HBO a premiéry určené do kin. Radost nám ale udělalo alespoň představení nových projektů Toma Cruise nebo nový Predátor, který je s podtitulem Kořist k vidění na Disney+ a sklízí velmi spokojené reakce.
Proč Warneři zrušili Batgirl?
O poprasku okolo zrušené Batgirl jste v uplynulých dvou týdnech nepochybně slyšeli, pojďme si kauzu ale pěkně s odstupem a v kontextu shrnout. Spin-off o holčičí kolegyni Batmana s Leslie Grace a Brandonem Fraserem v hlavních rolích vznikal přímo pro HBO Max, byl téměř hotový a navzdory nesmyslům, které jste si mohly přečíst na některých českých serverech, ani nijak katastrofálně nepohořel na testovacích projekcích –jeho hodnocení od publika nebylo horší, než u mnoha jiných filmů, které se běžně na plátna i obrazovky dostanou.
Film byl ale pro Warner Bros., kteří údajně aktuálně dluží něco okolo 40 miliard a snaží se na popud nového vedení šetřit, kde se dá, jednoduše příliš drahý. Rozpočet oproti původním 70 milionům dolarů vylezl na 100 milionů, což je na film pro stream moc, na uvedení do kin zase málo. Při uvedení na HBO by Batgirl potřebovala ještě alespoň 30 milionů na reklamu, v případě uvedení do kin by pak bylo potřeba nalít minimálně takovou částku do vylepšení triků a samotný marketing by pak celou částku ještě zdvojnásobil. Nový šéf studia, David Zaslav, se tedy rozhodl celou práci raději hodit do koše, odečíst investici a ztrátu a získat alespoň část peněz zpátky na daních. Už s tím má ostatně zkušenost s pokračováním animovaného Scooba.
Batgirl tedy ku rozčarování a smutku celého štábu a všech tvůrců míří do trezoru. Možná si ji v nějaké podobě za pár let na Twitteru vydupou fanoušci, aktuálně se s ní nicméně mohou rozloučit. Manažer Walter Hamada, který má od roku 2018 filmovou divizi DC na starosti, údajně v reakci dokonce zvažoval okamžitou výpověď, nakonec se ale rozhodl setrvat alespoň do premiéry Black Adama letos v říjnu.
Co bude s Flashem a dalšími projekty?
Aby Warneři rychle zavrtěli psem a pozornost od negativní publicity odvedli alespoň částečně jinam, rychle oznámili datum uvedení druhého Jokera na 3. října 2024 a v prvním teaseru potvrdili, že po boku Joaquina Pheonixe se skutečně objeví Lady Gaga. Scénář je již hotový, děj se má odehrávat v arhkamském ústavu, obsahovat muzikálové prvky a brzy se rozběhnou kamery. Podobně jako nedávný Reesův Batman s Robertem Pattinsonem ovšem i tento film bude stát stranou hlavního DC universa.
Zaslav podle svých slov i jmenoval prozatím neznámého kreativního producenta, který po vzoru marvelovského Kevina Feigeho na warnerovské komiksovky bude dohlížet v pevně stanovených desetiletých plánech, díky čemuž by v tomhle rozhašeném světě konečně měl nastat nějaký smysl a pořádek.
I to je ovšem stále velkou neznámou. Velkofilmem, který měl tento svět zrestartovat v Zaslavovu promyšlenější sérii, měl být Flash, který se již roky potýká v produkčním peklem a jeho problémy stále nekončí; ba naopak se dost možná stane dalším zrušeným filmem, který se mezi diváky nikdy nepodívá, což by byl daleko zásadnější krok, než zaříznutí televizní Batgirl. Ezra Miller, hlavní hvězda již dokončeného filmu za 200 milionů dolarů, totiž na sebe vrší skandál za skandálem. Byl kupříkladu několikrát zatčen, nelegálně držel zbraň, pěstoval trávu, demoloval cizí majetek a je obviněn z krádeže a dokonce i únosu. Protože herec ve filmu skoro nesleze z plátna, přetočení a přestříhání je tedy nemožné, Warneři tedy stojí před nelehkou otázkou, jak s projektem naložit.
Flash měl mimochodem i představit Michaela Keatona jakožto nového hlavního Batmana filmového vesmíru. Herec, který si netopýřího hrdinu zahrál už před třiceti lety ve filmech Tima Burtona, stihl dotočit scény pro zrušenou Batgirl, v Aquamanovi 2 za něj ale kvůli přeskládání pořadí filmů musel zaskočit Ben Affleck, aby Keatonovy scény přetočil.
Navzdory Zaslavovým velkým prohlášením je tedy další směřování DC je ve hvězdách. Podobně jako u marvelovských Secret Wars totiž i tento svět měl směřovat k velkému eventu Crisis on Infinite Earths, ve kterém si po hubě dávají verze postav z různých dimenzí. Uvidíme, jaký osud v tuto chvíli čeká další rozpracované projekty. Na obzoru nepochybně je oznámení druhého Batmana od Matta Reevese; dočkat bychom se určitě měli zmíněného druhého Aqaumana i Shazama a Black Adama; stále ve vývoji je druhá série seriálového Peacemakera, Tučňák s Colinem Farrelem a pár dalších projektů, které se možná ale ještě dočkají produkčních zásahů shora. V ohrožení potenciálně je film o poměrně neznámém hrdinovi Blue Beetlovi, který měl podobně jako Batgirl být spíš menším projektem pro stream, než se rozhodlo o jeho přesunu do kin. Uvidíme, jestli se toho v příštím srpnu skutečně dočká.
Jaká je celková nová strategie Warner Bros.?
O tom, že David Zaslav se ve vedení Warner Bros. nebojí razantních kroků, aby firmu dostal do lepší ekonomické situace, jsme se v minulosti již párkrát bavili. Na čtvrtletní prezentaci pro investory, která fiasku po zrušení Batgirl bezprostředně následovala, se nový warnerovský šéf pokusil situaci uklidnit a naznačit nové, ekonomičtější směřování mediálního giganta, který aktuálně bojuje se zmíněným zadlužením, stagnujícími čísly z kin i nepřesvědčivými nárůsty předplatitelů služby HBO Max. Prioritou by se přitom dle Zaslavových prohlášení měla stát kvalita nad kvantitou, pro studio by tedy hlavní roli měla hrát divácká spokojenost, ne účetní uzávěrky.
Za své nepřekvapivě bere pandemická strategie nasazovat i ty největší bijáky souběžně do kin a na HBO Max, nad kterou jsme už tolikrát kroutili hlavou. Zaslav věří, že blockbustery bez velkého plátna nedávají smysl, na stream tedy další komiksovky, Godzilly či potenciální nové potterovky vždy zamíří až dlouho po premiéře, jak tomu bývalo kdysi.
Snímky vznikající přímo pro stream dostanou rozpočtový strop 35 milionů dolarů, půjde tedy spíš o komornější příběhy, které na malé obrazovce dávají smysl a v kině by pozbývaly přidanou hodnotu velkého plátna. Situace s Batgirl, která byla příliš drahá pro stream a příliš laciná pro kina, by se tedy snad opakovat neměla.
Samotné HBO Max se pak, jak bylo avizováno, od léta 2023 propojí s Discovery+ a prim na něm budou hrát seriálové hity, jako je blížící se trůnovský prequel Rod draka, politické drama Boj o moc nebo chystaná nová série Temného případu. Dokumentární odnož se zaměří na reality shows, které tak dobře fungují u konkurence, a odlehčený obsah pro méně náročné publikum.
Co dalšího chystá Tom Cruise a režisér Mission:Impossible?
Pojďme si spravit náladu k nefalšované filmařské a divácké radosti, kterou se opakovaně ukazují být projekty Toma Cruise. Po fenomenálním miliardovém úspěchu Top Gunu se naštěstí ukazuje, že se máme na co těšit i dál.
Poslední skutečná filmová hvězda aktuálně dotáčí Mission:Impossible 7 a 8, které by měly příběh agenta Ethana Hunta v následujících dvou letech dokončit. Následně bychom se v roce 2025 měli dočkat pokračování sci-fi Na hraně zítřka a stále se i připravuje první natáčení filmu ve vesmíru s režisérem Dougem Limanem. Dál v Cruisově kariéře jsme donedávna neviděli, od tohoto týdne už víme, že herec spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem Christopherem McQuarriem plánuje hned tři další velké projekty.
První z nich byl měl být zatím blíže neurčeným akčním kouskem, údajně poměrně drsným a krvavým, který by potenciálně mohl nakopnout novou sérii. Druhý projekt je pro oba tvůrce podstatně experimentálnější; měli by totiž společně zabrousit do muzikálových vod, se kterými Cruise koketoval již v Rock of Ages a kde určitě leží jeho nenaplněný potenciál. Poslední film do třetice by překvapivě měl souviset s postavou cholerického, obtloustlého producenta Lese Grossmana z komedie Tropická bouře, možná se tedy tahle bláznivá akční jízda, ve které si parta okolo Bena Stillera utahovala z herců a z Hollywoodu, brzy dočká nějaké formy pokračování nebo spin-offu.
Predátor od Disneyho slaví úspěch, dostane pokračování?
Dalším příjemným překvapením posledních dní je určitě nový sci-fi thriller Predátor: Kořist, který je ke zhlédnutí na Disney+. Sérii s mimozemským lovcem, kterou v osmdesátých letech tak fantasticky nakopl Arnold Schwarzenegger, před pár lety bohužel pohřbilo nepovedené béčko s podtitulem Evoluce. Predátor tedy zamířil na pár let k ledu, naštěstí se ho ale ujal talentovaný režisér Dan Trachtenberg, který diváky před pár lety zaujal povedenou Ulicí Cloverfield 10.
Jeho Kořist je poctivým survival thrillerem, který ukazuje vůbec první výlet predátora na planetu Zemi, když v 18. století narazí na lovkyni Naru, její kmen Komančů, pár francouzských kolonizátorů a digitálního medvěda. Trachtenberg původně chtěl dredatého drsňáka držet v tajnosti a film marketovat jako nenápadné indie o indiánech, Disney bohužel ale tento smělý plán po akvizici Foxu zařízlo; je to možná škoda, protože trailery moc naděje v tolikrát zklamaných fanoušcích značky stejně velké naděje neprobouzely. I proto je tak příjemným překvapením, jak parádní, napínavý a atmosferický výsledný film vlastně je.
Kořist sklízí spokojené recenze od novinářů, nadšené ohlasy od YouTuberů a diváků a zároveň jde o nejsledovanější premiéru v historii americké streamovací služby Hulu, jejíž portfolio je v Česku součástí Disney+. Přesná čísla studio nezveřejnilo, k úspěchu filmu ale stačily pouhé tři dny, nepochybně tedy jde o velmi příjemný a zasloužený úspěch. Možné pokračování, naznačované v animovaných závěrečných titulcích, tak dost možná brzy spatří světlo obrazovek a kdoví, třeba i kinosálů. My za to budeme moc rádi, a pokud jste nového Predátora ještě neviděli, určitě to napravte.
Kdo si možná zahraje Profesora X?
Pár let po Disneyho akvizici Foxu se konečně X-Meni pomalu připravují na vstup do světa Avengers. V seriálu Miss Marvel se poprvé mluvilo o mutantí genetice, v Mnohovesmíru šílenství se pak nakrátko objevil Profesor X s tváří Patricka Stewarta, který ho tolik let ztvárňoval v původních filmech. V hlavním světě MCU nicméně šéf X-Menů a školy pro nadané mutanty pravděpodobně dostane novou tvář, stejně jako Wolverine i ostatní superhrdinové z téhle party.
O schůzce s Marvelem tento týden promluvil herec Giancarlo Esposito, kterého fandové zbožňují ze záporných rolích v Mandalorianovi, Bandě, Perníkovém tátovi nebo i videoherním Far Cry. S Kevinem Feigem údajně mluvil o rolích dalších ikonických padouchů, jako je Magneto nebo Doctor Doom, který by se tak konečně dočkal filmového tvárnění, které by komiksové předloze učinilo zadost.
Esposito by si nicméně dost možná dal od záporných rolí rád pauzu, protože dle jeho slov projevil největší zájem právě o Charlese Xaviera. To ještě neznamená, že je hotovo a že roli dostane, asi nikdo ale nepochybuje, že by roli vůdce mutantů tenhle charismatický frajer nezvládl na výbornou. Kevin Feige rád přáním fanoušků i herců již několikrát vyhověl, tak uvidíme. Oznámení nového filmu s X-Meny se očekává od prezentační akce D23 Expo na konci září.
Na co se chodilo
Máme tu tradičně nejchudší měsíc kinařského roku a kinům vládne převážně akční jízda Bullet Train s Bradem Pittem, poslední velký blockbuster tohoto léta. V Americe tahle adaptace japonské knížky otevřela za 30 milionů dolarů, celosvětově pak za dvojnásobek, o kasovní průšvih tedy rozhodně nejde, zvlášť při absenci jakékoli zásadnější konkurence. Maverick se mezitím stal sedmým nejúspěšnějším titulem americké historie, v žebříčku přeskočil Titanic a prosincový Avatar bude mít co dělat, aby tuhle neskutečnou výdrž na přelomu roku trumfnul. Thor a Mimoni mezitím stagnují někde mezi 700 a 800 miliony, ale zatímco bůh hromu si na miliardu nejspíš nedošlápne, žlutí pidižvíci nepochybně ano.
V Česku si na Pittova zabijáka překvapivě vyšlápl Martin Hofmann, který se snaží v oddychovce Střídavka přežít současné i minulé partnery, všechny děti v rodině, v tom všem se neztratit a udržet si zdravý rozum. Oblíbenost romantických komedií v našich kinech poslední dobou dost stagnuje, na tuhle si ale zašlo za první víkend 30 tisíc diváků. Ještě to neznamená žádný velký úspěch a film Petra Nikolaeva může z žebříčků návštěvnosti hodně rychle vypadnout, pokoření Bullet Trainu s 22 tisíci by ale před pár dny určitě nikdo netipoval. Králem všech a všeho je ale stejně zase Maverick, který už si v Česku vylítal přes 109 milionů korun a pokořil tak dosavadního krále letošního tržebního žebříčku v českých kinech, fylmový Vyšehrad. Zásluhu na tom mají i dražší imaxové lístky, již brzy ale nepochybně Cruise předběhne i Štáfkových 630 tisíc diváků. Chybí mu k tomu už jen drobné.
Filmový tip
Až doma dokoukáte Predátora a dostanete chuť vyrazit do kina, zajděte si třeba na zmiňovaný Bullet Train, dynamický příběh o tajuplném kufříku na palubě japonského rychlovlaku a pětici vrahounů pasoucích po jeho obsahu. Je to velká, hlasitá, silně stylizovaná zábava přetékající akcí, krví, fuckováním a skvělými herci, která některé diváky svou hyperaktivitou dost možná přejede jak lokomotiva. Je to totiž film kapku delší i pitomější, než nutně být musel, naštěstí si to ale o sobě uvědomuje a na nic si nehraje.
Velmi rádi pak doporučujeme i dokument Planeta Praha, která vás ohromí překrásnými obrazy soužití města a přírody. Praha není jenom most a hrad. Ikonický verš od PSH se během sledování nového dokumentu vybaví hned několikrát. Tvůrci jednoho z nejúspěšnějších tuzemských dokumentů, Planety Česko, se vrací s novým pohledem na naše hlavní město, který vás možná dost překvapí detaily z nečekaně pestrého soukromí zvířecích sousedů sdílících naše bezprostřední okolí.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Warner Bros., HBO Max, Screen Rant, Disney+, American Movies, Aerofilms © 2022