Když postava Igora Chmely v jedné ze scén komedie Mimořádná událost, která je od 3. února k vidění v českých kinech, mluví o tom, že výhled z okénka vlaku je mnohem hezčí než televize, je v tom skrytý malý kousek ironie. Při natáčení filmu totiž byla využita revoluční triková technologie LED panelů nahrazujících klasické zelené plátno a umožňujících upravovat prostředí na place v reálném čase. S jedním z tvůrců této virtuální reality, Georgem Pinkavou, jsme si přímo na place povídali o tom, jaké výhody takové natáčení přináší a proč se v případě tohoto projektu mimořádně vyplatilo.
Byť jste si toho ve filmu pravděpodobně vůbec nevšimli, malebná česká krajina ubíhající za oknem splašeného motoráčku byla převážně vytvořena ve virtuální realitě a promítána za okny pomocí speciálních LED panelů, jejichž širší užití v Evropě je teprve ve svých začátcích. Technologie přitom s sebou nese řadu výhod, jako je možnost upravovat si prostředí a nasvícení přímo na place, čímž je ušetřen drahocenný čas v postprodukci. I z toho důvodu po ní rádi sahají hollywoodští filmaři, v poslední době ze světa Star Wars, kde je tímto způsobem vytořena celá řada exotických planet a dalších prostředí.
Podle George Pinkavy, supervizora virtuální produkce, by Mimořádnou událost šlo v exteriéru natáčet jen těžko a LED panely považuje za budoucnost kinematografie. Stává se podle něj stále běžnější praxí, že jsou jejich pomocí vytvořeny některé trikové scény, kompletní vytvoření prostředí pro celý film je ale novum. „To prostředí hezky svítí dovnitř vagonu a uvnitř to působí věrohodně. S tím by vám zelené plátno nepomohlo. Navíc vzhledem k tempu, jakým se tenhle film natáčí, by bylo dost nepraktické točit v opravdovém vlaku.“
Jak upozorňuje režisér Jiří Havelka, technologie má ale pochopitelně i svá úskalí a bylo potřeba i věrohodně nasimulovat kodrcání motoráčku, aby ubíhající krajina za okny působila realisticky. V podstatě jde o 360° video v rozlišení 8K, nestačí ale pouze za okny vagonu v ateliéru pustit obrázky a točit. Obnovovací frekvenci LEDek navíc bylo potřeba synchronizovat s kamerou, aby ve filmu prostředí barevně neproblikávalo.
Byť ve dvou scénách je na využití LED panelů ve filmu poukázáno (surrealistický efekt za okny vlaku při vnitřním monologu jedné z postav, extrémní detail na jejich pixely těsně před titulky), tvůrci se rozhodli na jejich využití před premiérou příliš nepoukazovat, aby diváci nebyli rozptýleni od práce s postavami a hereckých výkonů. Teď, když se Mimořádné události již několik dní daří v kinech a dostala se do konce na první místo žebříčku tuzemské návštěvnosti kin, se o věrohodnosti iluze a trikařské budoucnosti můžete stále zajít přesvědčit na vlastní oči.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Totalfilm Media, CinemArt
© 2022