Temně komediální thriller Nadějná mladá žena se vyšvihl na jednoho z favoritů letošních filmových ocenění. Snímek se mimo jiné těší i pěti nominacím na Oscara, včetně nejlepšího filmu, režisérky a herečky v hlavní roli. Nejšťavnatější kandidát na letošní hlavní Cenu Akademie je, jak napovídají početné sošky, které již sesbíral, skutečně vynikající. Nyní konečně vstupuje do českých kin.
Cassie je extrémně chytrá a krásná mladá žena, která však svou zářnou budoucnost vyměnila za práci v místní kavárně. O nějaké budoucí kariéře nebo perspektivním vztahu nechce vůbec uvažovat. Místo toho se každý týden chodí opít do baru, kde si ji pokaždé vyhlídne jiný muž, aby si ji následně odvedl k sobě domů, kde si s ní chce užít. Téměř do němoty opilá kráska je přeci jen snadná kořist. Jaké překvapení ale Cassie přichystá, když ukáže, že opilost pouze předstírá a že se rozhodně zneužít nenechá.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Žánrová všehochuť[/pullquote]Emerald Fennel, jíž můžete znát například ze seriálového hitu Koruna, kde ve třetí a čtvrté sérii ztvárnila Camillu, vévodkyni z Cornwallu, se krom herectví věnuje i psaní a scenáristice. Napsala nejen 4 knihy, ale i zdařilou druhou řadu seriálu Na mušce. Nyní se poprvé postavila i za kameru a na základě vlastního scénáře natočila bravurní debut. Obdobně jako seriál Na mušce se i Nadějná mladá žena zaměřuje na silné a nadmíru komplikované ženské postavy. Žánrová všehochuť snímku osciluje mezi temným thrillerem, lehkým hororem, psychologickým dramatem a devadesátkovou romantickou komedií. Tato tonální rozpolcenost sice místy postrádá koherenci, avšak chytře reflektuje protichůdnost hlavní postavy.
Postavu Cassie vyplňují rozpory; rozverné oblečky pastelových barev ostře kontrastují s jejím nízko posazeným, znuděným hlasem, vizáž party girl jde pak proti jejímu smutku či depresi. Carey Mulligan tuto ostrou dvojakost zvládá mistrně. Mulligan v sobě stále nese pro sebe tolik typickou umírněnost, ale zároveň popustila uzdu natolik, aby její postava byla skutečně barvitá a uvěřitelně naštvaná a nešťastná. A právě tento vnitřní rozkol z jejího výkonu činí výjimečnou záležitost.
Zajímavostí je, že filmový kritik Dennis Harvey ve své recenzi pro významné americké médium Variety napsal, že Carey Mulligan nebyla vhodnou volbou a do role Cassie by se více hodil někdo jako Margot Robbie, která film produkovala. Své přesvědčení ovšem zdůvodnil vzhledem Carey Mulligan a ne jejími hereckými kvalitami. Mulligan se ovšem nenechala zastrašit a na adresu Harveyho uvedla, že si sice uvědomuje důležitost konstruktivní kritiky, ale ta by neměla obsahovat osobní názor o tom, kdo je a není sexy. Režisérka snímku Emerald Fennell si přitom Mulligan vybrala záměrně, aby ji ukázala v jiném světle než ve většině jejích rolí. Fennell i nespočet nominací na filmové ceny pro Mulligan dokazují, že volba Mulligan pro tento typ role byla geniální tah.
Tento příklad ovšem poukazuje na začarovaný kruh, v němž se nachází Hollywood – a nejen ten; Film, který se zabývá tím, že se ženami se zachází jako s kusem masa, si od prominentního recenzenta vysloužil sexistickou narážku. Paradox par excellence. Většina filmových kritiků se naštěstí podobným scestným závěrům vyvarovala, a tak tu stále je naděje pro všechny (nejen) mladé ženy.
-
85%
-
85%
-
90%
-
80%
-
85%
Nadějná mladá žena (2020)
Může se zdát, že tento výrazný debut těží tematicky z hnutí Me Too, jenž v posledních letech dominuje (zahraničním) médiím. Téma zneužití a nedůvěry v tvrzení zneužitých žen by však nemohlo být více nadčasové. Režisérka Emerald Fennell sice svůj skvělý snímek halí do pastelových barev a melodií od Britney Spears či Paris Hilton, avšak nezdráhá se divákům podkopnout nohy a ukázat, jaká hrůza hnije pod sladkým povrchem. Její osvěžující vizi kraluje Carey Mulligan ve fenomenální formě.
foto/video: CinemArt © 2021