Německé drama Nic ve zlým získalo na loňském Berlinale Teddy Award, cenu za nejlepší snímek s LGBTQ+ tématikou. Tento vydařený debut se po loňském uvedení a také vítězství filmu na Mezipatrech dostává do českých kin.
Parvis, syn íránských imigrantů v Německu, musí kvůli svým drobným krádežím absolvovat 120 hodin veřejně prospěšných prácí, což ho zavede do přistěhovaleckého centra. Tam se zanedlouho spřátelí s Amonem a jeho sestru Banafshe, kteří uprchli z Íránu. Vztah mezi Parvisem a Amonem však brzy začne přerůstat v něco silnějšího.
Film Nic ve zlým se primárně zabývá pocitem sounáležitosti, ať již emocionální, sexuální, kulturní, sociální, či národnostní. Parvis, vyoutovaný a sebevědomý ve své sexualitě, se sice narodil v Německu a považuje se tak za Němce, uvědomuje si však, že jeho íránský původ není všemi přijímán. Oproti tomu jeho rodiče, kteří jsou sice liberální a akceptují Parvisovu sexualitu, se v Německu ani po 30 letech necítí jako doma a chtějí se vrátit do Teheránu. Ostýchavý Amon se snaží vypořádat se svou homosexualitou, zatímco jeho sestra Banafshe bojuje s byrokracií, aby jí byl v Německu zachován status uprchlice.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Barvitý snímek[/pullquote]Nic ve zlým je barvitý snímek a to hned natřikrát; malebný obrazem, pestrý režií a živý postavami. Podmanivý vizuál střídá neonové barvy tanečních klubů se sluncem zalitou přírodou a detaily na tváře protagonistů. Režie Faraze Shariata je přiměřeně vyspělá a sebejistá, obzvlášť s přihlédnutím na to, že se jedná o jeho celovečerní debut. Inspiraci Xavierem Dolanem, kanadskou ikonou současného queer filmu, lze snadno vystopovat, nicméně nikdy není iritující a nezavání kopií. Ústřední trio herců sálá mladistvou energií a především chemie mezi Parvisem (Benny Radjaipour) a Amonem (Eidin Jalali) je nepřehlédnutelná.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dialog s divákem[/pullquote]Výrazný hudební doprovod zajišťuje až téměř klipovitou strukturu. Kamera se místy odchýlí od tradičního snímání a zpomaleně krouží kolem postav, které se dívají přímo do kamery, a skoro tak až navazují dialog s divákem. Snímek tak připomene i dva hudební filmy Beyoncé, Lemonade a Black Is King. Obdobnými záběry Beyoncé intenzivně vyzdvihuje důležitost příběhů a kulturního dědictví černochů. Shariat pak stejně nakládá i se svými íránskými postavami.
Nic ve zlým je příběhem lásky, přistěhovalectví a dospívání. Ke svým tématům naštěstí nepřistupuje melodramaticky, ale s krásou a nadějí.
-
80%
-
75%
-
85%
-
75%
-
80%
Nic ve zlým (2020)
Snímek Nic ve zlým je svým způsobem definicí moderního queer. Nesestává pouze ze sexuální orientace, ale tkví i v myšlenkovém a fyzickém vyjádření, což je chytře manifestováno v hlavní postavě Parvise. Stejně jako Parvis je i film samotný uvolněný a neostýchavý. Skrz naskrz vydařený debut.
foto/video: Mezipatra, Jünglinge Film © 2020