Těžko říct, co žene Radku Třeštíkovou k tomu, aby svoje postavy črtala ve svých knihách sice razantně, ale poněkud afektovaně. Její knížka Bábovky mne nezaujala, ale to ještě nic neznamená. Nejsem cílová skupina. Totéž platí i u filmové adaptace, která právě vstoupila do kin, s tím rozdílem, že film se mi líbil. Koncept, kdy se výrazné příběhy několika ženských i mužských postav v závěru propojí, není nijak objevný. Ale pokud má oporu v dobře napsaném scénáři, funguje. Rudolf Havlík má za sebou tři filmy s kolísavým přijetím diváků. Co mu ale nelze upřít je lehký otěr o hollywoodské postupy v tom nejlepším slova smyslu.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Předvídatelné, ale zábavné[/pullquote]Je mi jako divákovi jedno, jestli jsem téma viděl na plátně už několikrát, pokud je stále nosné a správně uchopené. Havlík s Třeštíkovou předkládají komediální drama, kterému můžeme možná vyčítat předvídatelnost, ale rozhodně ne nudu. To pochopitelně znamená, že jednotlivé charaktery nemohou být napsány s precizností artových psychodramat. Náznak jakési lehkonohosti tady být musí, jinak by Bábovky nebyly dobrý mainstreamový produkt. Ale přes plochost postav se režisérovi daří dotlačit herce ke správnému výrazu a metě, která nakonec zajistí probuzení diváckých emocí. A opět nehodnotím, jestli diváka místy vydírá nebo ne.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vítězství režie[/pullquote]Jedna věc je technická preciznost, druhá zásadní režijní schopnost. Tu Havlík jednoznačně má a díky svému vypravěčskému umu dokáže dokonale nastavit i expozici. Divák se v počáteční změti postav orientuje velmi dobře. A pomáhá tomu i smysluplný střih.
Bábovky jsou jednoznačně vítězstvím Rudolfa Havlíka nad poněkud problematickou předlohou Radky Třeštíkové. Sama spisovatelka nedostatečnost vykreslení postav v knize vykoupila spoluprací s Havlíkem a společně dali filmu ve scénáři mnohem lepší tvar a smysl, než má adaptovaná předloha.
V Česku každoročně vznikne velké množství více či méně povedených romantických komedií. Pokud se v rámci žánru objeví něco, na co se dá “normálně” koukat a ještě si z filmu odnést nějaké pozitivní pocity, je to zázrak. Bábovky navíc výrazně vybočují ze zaběhnutého žánru. O romantickou komedii v tomto případě opravdu nejde. Je to drama, které nabízí několik úsměvných scén. Jde ale o vyváženější koncept, než třeba lednový pokus z podobného ranku Příliš osobní známost.
-
75%
-
60%
-
70%
-
70%
-
75%
-
70%
-
80%
Bábovky (2020)
Havlík s Třeštíkovou si s převedením nepříliš filmové látky poradili velmi dobře, i za cenu odklonů od předlohy a škrtání několika postav. Film mi emoce zjitřil a dělá dobrou reklamu knize, která může být pro diváka, který ji nečetl, poměrně výrazným zklamáním.
foto/video: CinemArt © 2020