Páv, hořkosladká komedie rakouského scenáristy a režiséra Bernharda Wengera, vás okouzlí svým nenásilným a lehce absurdním humorem i intimním příběhem o hledání vlastního já, který je plný citlivé symboliky. Osobitou atmosféru filmu pak zdařile podporují přesvědčivé herecké výkony i originální přístup ke kameře.

Na objednávku
Matthias je profesionální společník. Chcete kultivovaného přítele? Potřebujete dokonalého syna na obchodní večeři? Nebo se chcete naučit hádat? Agentura My Companion vám dodá perfektního profesionála, který naplní všechna vaše očekávání. Matthias svou práci bere vážně a na přání klientů dokáže být kýmkoliv. A právě to je jeho problém. Umí tak dobře zhostit jakékoli role, že začíná ztrácet tu základní – být sám sebou. Není i ve svém partnerském vztahu jen představitelem „Matthiase“? Kým vlastně je on sám? A podaří se mu sebe sama znovu najít?
Vyvážený mix humoru a emocí
Taková je základní premisa rakouské drama-komedie Páv, která hlavního hrdinu vyšle na neotřelou a zábavnou cestu za hledáním vlastní identity. Cesta to není jednoduchá – je plná setkání s více či méně zajímavými postavami, absurdních situací i emotivních momentů. Scénář po této stránce funguje výborně a daří se mu najít vyvážený poměr mezi humornými i vážnějšími okamžiky.
Žijeme v době, kdy povrchnost a sebepropagace pronikají do všech aspektů života. Sociální sítě nám umožňují předstírat dokonalost a najímání falešných přátel je jen dalším krokem. Film se inspiruje skutečnými japonskými agenturami typu Rent-A-Friend, které nabízejí k pronájmu falešné přátele, příbuzné nebo obchodní partnery. Původně měly pomáhat osamělým lidem, ale dnes slouží hlavně k manipulaci s veřejným obrazem. Matthias je dokonalým příkladem toho, jak se člověk může ztratit ve vlastní umělé identitě. Hraje dokonalého syna, pečujícího partnera, chápavého přítele – ale když přijde domů, najednou tápe.

Páv? Chameleon!
Celý film se vyznačuje zajímavou atmosférou, která na papíře sice působí jako nesourodá kombinace napínavého thrilleru a feel-good snímku, v praxi však funguje naprosto skvěle. Je vidět, že Wenger držel film pevně v rukou a přesně věděl, co jím chce sdělit – a zkazky o „rakouské odpovědi na Östlunda a Lanthimose“ určitě nejsou mimo.
Co se hereckého obsazení týče, Páv pevně stojí na suverénním výkonu Albrechta Schucha. Matthiasova paranoia a jeho neschopnost navázat skutečné vztahy přinášejí do filmu silný existenciální podtext. Díky různorodému povolání i osobnostnímu přerodu jeho hrdiny ho vidíme v několika odlišných polohách, včetně emotivních scén. Příprava musela být pro Schucha výzvou, protože Matthias je postava, která nikdy nevystupuje z role, a člověk, který ve skutečnosti nemá žádnou vlastní identitu. Celý jeho život je jedna velká hra pro klienty. Každou interakci přizpůsobuje požadavkům okolí, až se postupně vytrácí jeho skutečné já. Schuch tento vnitřní rozklad ztvárňuje s poutavou přesností a dává postavě v její neustále proměnlivosti hloubku.

Píseň statiky i dynamiky
Velkou zásluhu na výsledném dojmu má osobitá kamera Albina Wildnera. Ta je téměř výhradně statická a vždy pracuje s promyšlenou kompozicí. Její největší předností je však netradiční práce s pozadím záběrů, často obsahujícím dynamický prvek, jenž jinak statické kompozice oživuje. Páv umí i zpívat, hudební doprovod snímku dobře koresponduje s jeho atmosférou. Skladby dokážou nenápadně doprovázet scény, ale i vystoupit do popředí a strhnout na sebe pozornost. Ta je však zasloužená a nikdy nenaruší samotné vyznění filmu.
Páv (2024)
Páv je netradiční filmový zážitek, který rozhodně není pro každého. Kdo se na něj ale dokáže naladit, bude více než spokojený. Film nabízí poutavý a osobitý vizuál i skvělé herecké výkony hlavního protagonisty. Scénář je nápaditý a humor milý a decentní. Divák by se však měl připravit na pomalejší tempo a skutečnost, že za každým vtipem na něj čeká minimálně jedna otázka k zamyšlení.
Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: AČFK © 2025
Páv
Pfau – Bin ich echt?
Komedie / Drama
Německo / Rakousko, 2024, 102 min
Premiéra: 13. 3. 2025 AČFK
Režie: Bernhard Wenger
Scénář: Bernhard Wenger
Kamera: Albin Wildner
Hrají: Albrecht Schuch, Anton Noori, Julia Franz Richter, Salka Weber, Theresa Frostad Eggesbø, Maria Hofstätter, Branko Samarovski, Tilo Nest, Clemens Berndorff
