Kdo si domů odnesl jakou sošku jsme si ve speciálním článku rozebrali hned časně ráno. V našem podcastu o letošních Oscarech se ale zaměřujeme nejen na vítěze a poražené, ale především na to, co tyto ceny vypovídají o současném Hollywoodu. Vůbec poprvé si spolu k mikrofonu sedli dva naši nejaktivnější redaktoři, moderátor podcastu Martin Mažári a pilný recenzent Martin Svoboda, který ještě v předvečer předávání cen poctivě dokoukával nominované bijáky.
Rozkol blockbusteru a artu
Ve zhruba čtyřicetiminutovém povídání se věnujeme mj. tomu, jak Hollywood přistupuje k blockbusterům a menším filmům. Technické kategorie opět sloužily jako útočiště pro velkorozpočtové snímky jako Duna 2, zatímco hlavní ceny mířily jinam. Zajímavě to ilustruje oscarová kampaň Timothéeho Chalameta, který měl nakročeno k přepsání historie jako nejmladší vítěz, ale místo něj vyhrál zkušenější Adrien Brody. Stejně tak se ukázalo, že Oscaři stále fungují podle vnitřních a osobních vztahů hollywoodských filmařů.
Zrcadlo Akademie
Největší triumf si v noci na dnešek připsala drzá dramedie Anora, což potvrzuje, že Akademie se stále více přiklání k menším, autorským filmům. Překvapivě se tak v hlavních kategoriích neprosadily velkorozpočtové tituly, ale naopak nezávislá produkce s minimálním rozpočtem, což Martin Svoboda vystihuje: „Oscary nejsou o tom, který film je objektivně nejlepší nebo kdo podal nejpřesvědčivější herecký výkon. To je vedlejší. Důležité na Oscarech je, co tím Hollywood říká sám o sobě. Ceny Akademie jsou především sebevyjádřením filmového průmyslu – reflektují hodnoty, které chce sám sobě i světu prezentovat. Ať už jde o ideologii, estetické preference nebo pojetí filmařského řemesla. Když tedy vyhraje Anora, neznamená to jen, že jde o vynikající film – znamená to především, že Hollywood chce být vnímán jako místo, které oceňuje menší autorské snímky namísto velkých studiových produkcí. A právě to je klíčová výpověď letošních Oscarů.“
Hollywood v přechodu
Nakonec rozebíráme i samotný průběh ceremoniálu, který měl s Conanem O’Brienem v roli moderátora jistý comeback v diváckém zájmu, ale zároveň postrádal ostrost či výraznější momenty, které by se zapsaly do historie. Komentujeme také úspěch Čarodějky ve výpravě a kostýmech či zábavnou absurditu Substance, která si odnesla cenu za masky a vizuální efekty. Celkově letošní Oscaři reflektují přechodnou fázi filmového průmyslu, kde se tradiční hollywoodská studia stále více střetávají s novými streamovacími giganty a nezávislou produkcí – a je otázka, kterým směrem se budou ubírat dál.
„Letošní Oscary byly celkem bezpečná jízda, žádné velké šoky ani skandály. Akademie ale aspoň ukázala, že oceňuje širokou škálu žánrů a autorské filmy. Streamovací služby jsou už jasně součástí hry – Netflix bodoval s Emilií Pérez, Apple TV s Konkláve a Amazon s Opravdovou bolestí. Přitom ještě nedávno se řešilo, jestli jejich filmy vůbec patří do kin. Teď už Hollywood a streamy našly způsob, jak spolu vycházet. Celkově tenhle ročník odráží přechodnou fázi, kdy se starý dobrý Hollywood potkává s novými způsoby, jak dělat a šířit filmy,“ myslí si Martin Mažári.
„Posloucháte Totalfilm Podcast“
Na další epizodu, kdy se společně oba Martinové potkají u mikrofonu, se můžete těšit už za týden, kdy formát chceme zopakovat ke komentáři výsledků Českého lva, a do budoucna bychom se k němu rádi vraceli pravidelně. Náš podcast najdete ve všech oblíbených podcastových aplikacích, vybrané epizody i na našem YouTube. Kromě rozhovorů s českými i zahraničními tvůrci a herci v něm najdete i audio verze recenzí očekávaných premiér nebo pravidelná shrnutí filmových a televizních novinek.
-red-
audio © Totalfilm Media; foto/video © Totalfilm Media, CinemArt 2025
© A.M.P.A.S, 2025 – Etienne Laurent / The Academy