Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

DUBNOVÉ TIPY K NÁVŠTĚVĚ KINA NAJDETE PODROBNĚ TADY. CO SI PUSTIT TENTO MĚSÍC DOMA NA STREAMU SE DOZVÍTE ZDE.

První dojmy: Král Šumavy úspěšně napravil historickou křivdu. Co dál?

Král Šumavy se vrací rovnou s šesti dalšími epizodami s podtitulem Agent chodec, které od sebe odlučují hlavní hrdiny a nahlížejí na příběh z nového úhlu pohledu. Je ale dost nový? Vlajková série nové streamovací platformy Oneplay plní svou roli jistě důstojně, jak ale bije její srdce? Přinášíme naše dojmy po třech dílech nové série.

Jan Nedbal a Oskar Hes

Však to dává smysl

Nový Král Šumavy je právě tak produkčně ošetřen, jak se dá od projektu Davida Ondříčka očekávat. Přestože se režisér Želar a Zátopka v případě druhé řady spokojil s pozicí producenta, i ona by mohla být uvedena na plátně, aniž by to působilo zvlášť nepatřičně. Vzhledem k tmavosti obrazu příběhu odehrávajícího se často v noci, kdy pár paprsků slunce může dost znepříjemnit sledování na monitoru, si člověk doma může po zatemnělém kinosálu i trochu postesknout. Zhlédnutí je rozhodně dobré nechat na večerní hodiny.

Až na tenhle zádrhel je však série řemeslně „pořešena“ a víc než uspokojivě plní roli vlajkové lodě Voya, tedy pardon, teď už Oneplay. Jde navíc o námět, na jehož základě jde udělat hodně efektní mediální kampaň. Polepit Prahu plakáty s dramaticky se tvářícím Oskarem Hesem v kožené bundě v dešti a sledovat silnou reakci. Potud dává Král Šumavy dokonalý smysl. Člověk si musí vzpomenout na Hořící keř, s nímž vstupovala do českého prostoru HBO – Král Šumavy jeho model do značné míry kopíruje, což není míněno jako výtka.

Problém však je, že v druhé řadě se ještě víc než minule zdá, jako by si tvůrci nebyli jistí, o čem chtějí vlastně vyprávět nad rámec základního námětu o odvážných mužích, kteří převáděli nespokojené občany Československa přes hranice. Minule tu byl metadůvod v podobě napravení hříchů historie a přepsání propagandistického Krále Šumavy z padesátých let. Ten dělal z převaděčů padouchy, z pohraničníků hrdiny a představoval tísnivý svět, kde je každý člověk potenciální zrádce, který musí být držen zkrátka. Jde o dobrý film čistě z hlediska toho, jak je sestaven a jak zvládá navodit potřebné emoce, taková chvála je ale jistě druhotná vedle jeho propagandistické škodlivosti.

Komando SnBáků tentokrát nebude za ty hodné

Co teď, když jsi v base?

První série ale tuhle paralelu vyřešila a historický přešlap napravila. Velmi brzy bylo jasné, na čí straně stojí morální právo, když ne to legální. Hrdinu jsme pak opustili, když skončil za své rozhodnutí pomáhat druhým v žaláři. Takže co teď? Josefa Hasila (Oskar Hes) sledujeme během všech tří epizod druhé řady odevzdaného na pospas systému. Nejprve ve vazbě a pak v těžkém žaláři. Zatímco plánuje útěk, doma se jeho těhotná partnerka (Gabriela Heclová) a milenka (Kristýna Ryška) snaží přežít spoušť, která po Josefově hrdinství zbyla.

Je to trochu paradox, protože jakkoliv byl Kachyňův Král Šumavy ideologicky daný „shora“ a postavy směly dojít jen k jedinému přípustnému závěru, díky vypravěčskému talentu se přesto dařilo navodit dojem vnitřní rozervanosti a nejistoty. V novém Králi Šumavy existují jen dobří a zlí lidé. Každá událost je černá, nebo bílá. Vždy je jasné, jaká reakce je správná a jaká špatná. Nic nemá druhý rozměr, nic v sobě nemá ani náznak morální šedi.

Otázkou je před vším ostatním úroveň pragmatismu, k němuž se postavy uchýlí. Přijme těhotná žena doufající v návrat svého milého pomoc vlivného muže, který si na ni zjevně dělá zálusk? Ať se rozhodne jakkoliv, v obou případech bude její volba motivovaná tím samým, tedy snahou pomoct uvězněnému snoubenci. Z morálního hlediska jde o kosmetický rozdíl.

Je to zvláštní, protože tvůrci jako by se připravovali na představení morální komplexity. Je nepopiratelné, že Josef se rozhodl být hrdinou velmi zbrkle a bez ohledu na to, kolik životů nevinných lidí z jeho rodiny tím bude zničeno. Nemluvě o jeho bezohlednosti k milence, o jejíž bezpečí se zajímá víc jeho snoubenka než on sám. Vina za veškerou nepohodu je však vždy kladena na systém, nikoliv na Josefa. Čistě objektivně nejde nic namítnou, konečnou zodpovědnost nese jistě totalita. Emocionálně je to však poněkud neúplné. To vše snad ze strachu, že bychom mohli o Hasilovi začít příliš pochybovat, což tvůrci rozhodně nechtějí připustit. Ať se stane cokoliv, on musí zůstat hrdinou. (Ne, neznamená to, že je nová verze stejně tendenční jako starý film. Současná idea je hnaná svobodnou tvůrčí vůlí, nikoliv zakázkou režimu, a to je zásadní rozdíl.)

Gabriela Heclová

Stačí poctivě odvedená práce?

Jedinou malou výjimkou v celkové plochosti je SnBák Mlíko (Denis Šafařík), který se v první epizodě tváří, že by mohl přejít na stranu dobra. Na začátku té druhé však podobné váhání okamžitě utne. S tím z pořadu zmizí jediný opravdový náznak ambivalence.

Josef Hasil jako protagonista v podání Oskara Hesa je tedy dost možná vůbec největší slabinou celého seriálu. Jeho motivace a vnitřní svět nemáme možnost poznat, jedná se o vágně čestného chlapa s vágním smyslel pro spravedlnost, který tak nějak dělal, co považoval za správné. Nejedná se o postavu, kterou by távalo smysl studovat v tuto chvíli už šest hodin v kuse. Tvůrci to nejspíš chápou, takže mu nadále nevěnují zvlášť velkou pozornost. Druhá série je spíš o lidech, které nechal doma, zatímco jeho vsuvky slouží čistě k vložení žánrových scén budujících atmosféru vězeňského dramatu.

Zdaleka nejčastější hodnocení, jehož se Král Šumavy na českých databázích dočkává, jsou tři hvězdičky z pěti, což jde s čistým svědomím po třech epizodách podepsat. Je to série, které byla zjevně věnovaná značná filmařská pozornost. David Ondříček by jistě svůj brand autora velkých národních dramat nerad příliš naředil, stará se tedy o to, aby historická revize příběhu šumavských převaděčů odškrtla všechny povinné kolonky. V důsledku jde o seriál, na jaký se jde koukat a nelitovat. Rozhodně ale chybí něco „víc“, něco, co by dodalo projektu osobní jiskru a záběr. Bude na vás, jestli vás to uspokojí.

3

Král Šumavy: Agent chodec (2025)

Další ze série projektů, které mají „vše, co jde zaplatit penězi“. Jistě důstojná vlajková loď pro streamovací službu, která vybírá historicky atraktivní námět a ošetřuje ho vším od zručné režie po kvalitní obsazení. Čeká nás ale velmi málo překvapení a velmi málo věcí, co by mohlo utkvět v paměti.

Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: © Oneplay 2025

Král Šumavy: Agent chodec
Drama / Thriller / Krimi
Premiéra: 14. 3. 2025 Oneplay
Česko, 2025, 5 h (Minutáž: 50 min)
Režie: Damián Vondrášek
Scénář: Pavel Gotthard
Kamera: Tomáš Frkal
Hudba: Beata Hlavenková
Hrají: Oskar Hes, Gabriela Heclová, Jan Nedbal, Kristýna Ryška, Vojtěch Vodochodský, Jan Jankovský, Denis Šafařík, Petr Uhlík, Jiří Mádl, Judit Pecháček, Petr Forman, Jaroslav Plesl, Vojtěch Vondráček (více)
Produkce: David Ondříček, Daria Špačková, Michal Reitler
Zvuk: Jan Šulcek
Scénografie: Ondřej Lipenský
Kostýmy: Tereza Hrzánová

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast