183 let před tím, než Bilbo Pytlík v Mlžných horách získal svůj milovaný Prsten, donutí náhlý útok nájezdníka Wulfa rohanský lid v čele s králem Helmem Kladivem a jeho dcerou Hérou prchnout do hor a ukrýt se v opevněné pevnosti, která se o dekády později zapíše do dějin jako jedno ze stěžejních dějišť války se Sauronem. Masivní zdi a okolní průsmyk se ale nejdřív stanou svědky tragického příběhu z dodatků Tolkienových knih, který se nyní dostává na plána v animovaném zpracování.
Středozemě v novém kabátě
Jak sledujeme kopcovitou krajinu Rohanu a z reproduktorů kina duní důvěrně známá hudba, která se dodnes řadí na vrchol žebříčku těch nejlepších soundtracků, jaké kdy lidstvo mělo to štěstí dostat, jeden se skoro až zatetelí. Na trilogii Petera Jacksona celá jedna generace vyrostla, a ani po dvaceti letech sílu těchhle příběhů, které dokonale fungují jako útěk do fantasy světa ale i cenná studnice hned několika silných poselství, v podstatě nic nepřekonalo.
Pak ale na koni po plátně projede Héra, rudovlasá hrdinka nového filmu, a prvotní spokojenost začne ředit mírná obava, zvlášť, nejste-li úplně fanoušky japonské anime estetiky. Pojďme hned na úvod přiznat, že na výtvarnou stránku Války Rohirů si budete možná chvíli zvykat. Ručně animované postavy nezapadají vždy úplně hladce do počítačem renderovaných pozadí a místy působí poněkud strnule, zejména když v pozadí několik dlouhých vteřin vyčkávají bez hnutí. Zároveň je překvapivé, že médium animace tvůrci nevyužili jako záminku ještě víc se odvázat; nejdivočejší kousky Středozemě si pořád pro sebe nechává Legolas a jeho hopkání po padajícím mostě během Bitvy pěti armád.
To nicméně asi úplně nevadí a zároveň je i fér uznat, že si na zvolené řešení pravděpodobně po pár minutách zvyknete, snad i že si v něm najdete jisté kouzlo. Některé výjevy, jako první střet s olifantem, zejména v Dolby Atmos fungují velmi působivě. Helmův vzdor, kdy jako jednočlenná armáda za mrazivé vánice odráží nájezdy nekonečné přesily u bran pevnosti, která jednou ponese jeho jméno, pak má vyloženě ikonický potenciál. Silný je i moment, kdy se jeho dcera Héra postaví svému někdejšímu nápadníkovi ve svatebních šatech.
Helmův mýtus
Podobně komplikované jako s vizuální stránkou je to i se samotným vyprávěním, které Tolkienův svět od fantasy posouvá blíž k přízemněji středověké zápletce a spíš než příběhy o hobitech a elfech připomene špinavější Hru o trůny.
Středozemě a Pán prstenů rozhodně nepotřebují relativizaci dobra a zla. Vzhledem k tomu, že ve Válce Rohirů jde o titulní konflikt jednoho národa, ve kterém hraje roli osobní msta a raněné ego, z podstaty věci jde o příběh méně černobílý, než když se ve válce o prsten hrálo o budoucnost světa proti archetypálnímu Temnému pánovi. Ačkoli film jasně rámuje, komu máme fandit a kdo je tu padouch, máslo na hlavě tady mají i klaďasové, a funguje to podstatně lépe, než když se seriálové Prsteny moci najednou pokouší polidštit skřety jako milující táty od rodin.
Brzy vám přineseme náš původní rozhovor s režisérem filmu Kendžim Kamijamou.
Pozadí vzniku celého konfliktu, překotný vývoj některých postav a zejména jejich nenadálé power-upy, kdy je zoufalá situace a trocha odpočinku po několika střelách z luku promění v podstatě v superhrdiny, mohou potahat obočí a vyvolat úsměvy. Je ale potřeba mít na paměti, že podobné hyperboly s sebou nevyhnutelně přináší zvolená forma a anime estetika, a především, že sledujeme mytizovanou verzi příběhu, která se v rohanských síních vypráví dětem u ohně. V roli vypravěčky se ostatně vrací Miranda Otto jako Éowyn z původních filmů. Přijmeme-li, že sledujeme zveličenou pověst, není potřeba se podivovat nad tím, zda postavy trochu nepřehání nebo zda jednají realisticky.
Jako příběh o udržení odvahy a naděje v zoufalé situaci a odpuštění neodpustitelného funguje Válka Rohirů moc hezky a působivě. Zvlášť v tísnivé realitě dnešního světa, jehož konflikty malichernost tohohle animovaného tak nepříjemně připomínají.
„Na co chce Mordor ty prstýnky?“
Jistě, poselství filmu v podstatě recykluje některé myšlenky původní trilogie a některé motivy, jako pomoc orlů nebo příjezd posil v nejzoufalejší moment bitvy, jsme už v tomhle světě viděli mnohokrát. S lacinou nostalgií to tvůrci ale naštěstí nepřehánějí. Kromě známé hudby a míst z Jacksonových filmů se dočkáme jen pár náznaků dění v Mordoru a událostí, které Středozemi čekají o necelých dvě stě let později, a přímého propojení s filmy se dočkáme v podstatě až v posledních dvou třech minutách.
Pán prstenů: Válka Rohirů (2024)
Návrat do takhle milovaného světa to u fandů nebude mít lehké, dopadl ale nad očekávání. Animace i scénář mají svá ale, jako jeden uzavřený příběh z historie Středozemě si nicméně fandové tenhle experiment mohou úplně bez problémů užít. Možná budete několik hodin po projekci překvapeni, kolik silných momentů se vám zarylo do paměti a jak jste si některé postavy za těch pár desítek minut stihli oblíbit.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Vertical Entertainment © 2024
Pán prstenů: Válka Rohirů
The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
Animovaný / Fantasy / Akční / Dobrodružný
USA / Japonsko, 2024, 134 min
Režie: Kendži Kamijama
Premiéra: 5. 12. 2024 Vertical Entertainment
Předloha: J.R.R. Tolkien
Scénář: Jeffrey Addiss, Will Matthews
Hudba: Steve Gallagher
Hrají: Brian Cox, Miranda Otto, Shaun Dooley, Luke Pasqualino, Lorraine Ashbourne, Janine Duvitski, Benjamin Wainwright, Michael Wildman, Jude Akuwudike