Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Třetí ročník přehlídky KVIFF Classics zahájí v polovině ledna Kalamita Věry Chytilové

V pražském kině Světozor proběhne od čtvrtka 16. ledna do soboty 18. ledna 2025 již třetí ročník mimořádné přehlídky klasických filmů KVIFF Classics, kterou pořádá karlovarský festival ve spolupráci s Národním filmovým archivem. Tradičně nabídne české i zahraniční filmy, jež se nesmazatelně vepsaly do historie světové kinematografie a které již není možné běžně vidět na velkém filmovém plátně. Vzhledem k faktu, že většina uváděných snímků prošla digitálním restaurováním, přehlídka navazuje na uvádění digitálně restaurovaných filmů a filmových retrospektiv na karlovarském festivalu. Nadcházející ročník odstartuje restaurovaná Kalamita režisérky Věry Chytilové. Vstupenky na přehlídku už jsou v prodeji.

Kalamita – B. Polívka

Ve vrstevnatém a hořce komediálním podobenství o existenci za normalizace exceluje tehdy dvaatřicetiletý Boleslav Polívka, jehož přemýšlivý čahoun a zběhlý vysokoškolský student Jan Dostál čelí martyriu ponižujících pohovorů a neskrývaných korupcí, aby mohl provozovat dle něj smysluplné povolání strojvůdce. Na úspěchu filmu mají vedle režisérky Věry Chytilové znatelný podíl i další mistři svých oborů Ivan Šlapeta (kamera), Jiří Brožek (střih) a Laco Déczi (soundtrack). 

Po vynucené sedmileté pauze a angažmá v Krátkém filmu se Věra Chytilová mohla na konci 70. let vrátit na Barrandov. Prakticky souběžně natočila dvě hořce úsměvné morality, Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1979) a Kalamitu (1980). Kalamita se zaměřuje na mladého vysokoškolského absolventa Honzu (Boleslav Polívka), který začíná pracovat u železnice. Zatím není sžitý s pravidly nového prostředí a svou nepřipraveností dává vyniknout okolnímu konformismu a stereotypům. Při tom odhaluje neexistenci schopného vedení, potažmo nefunkčnost celého systému. Završením hrdinovy iniciace se stává jeho první jízda vlakem v roli strojvedoucího, při které koleje zasype lavina. Do drobných osobních konfliktů zasahuje vyšší moc, která zpohodlnělé občany nutí opustit bezpečné pozice. Vyšší síly zasahovaly i do natáčení Kalamity, které probíhalo pod dohledem cenzury v pěti etapách během zimy 1978 a 1979. Kvůli chřipkové epidemii a problémům s počasím muselo být ovšem filmování úplně zastaveno. Volný čas využila Chytilová k realizaci Panelstory. Teprve pak se vrátila ke Kalamitě. Kousavé podobenství o morální apatii československé společnosti sice bylo po několika nařízených úpravách schváleno a uvedeno do kin, ale bez reklamní kampaně. Divácký zájem byl přesto tak velký, že došlo k zákazu promítání v Praze.

„Filmová klasika patří na plátna kin a my jsme šťastni, že můžeme v této misi pokračovat. Třetí ročník představuje pestrý žánrový mix snímků, které se ctí obstály zkoušku času, mimo jiné i díky podmanivému charismatu a oslnivému herectví těch, kteří legendárním filmům vtiskli své tváře – Paul Newman, Peter Sellers, Humphrey Bogart, Lino Ventura, Toširo Mifune či Boleslav Polívka,“ říká umělecký ředitel MFF KV Karel Och.

V průběhu pátku 16. ledna a soboty 17. ledna uvedou KVIFF Classics v kině Světozor celkem šest filmů, z nichž každý jeden svým vlastním originálním způsobem posunul světovou kinematografii. Před jednotlivými projekcemi si diváci vyslechnou úvod, v rámci něhož se dozví zajímavé informace o filmu přímo od dramaturgů karlovarského festivalu. 

Nebe a peklo

V pátek 17. ledna budou diváci moci od 15 hodin zhlédnout proslulý snímek japonského režiséra Akiry Kurosawy Nebe a peklo (1963, Japonsko), který New York Times označily za jeden z nejlepších detektivních thrillerů všech dob. Japonský legendární tvůrce ho natočil podle předlohy amerického mistra detektivek Eda McBaina. Příběh, ve kterém může či nemusí jít především o únos a vydírání, režisér přesadil z Manhattanu do Jokohamy a do jedné z hlavních rolí obsadil japonskou hereckou ikonu Tošira Mifuneho.

V 18 hodin bude ke zhlédnutí snímek McCabe a paní Millerová (1971, USA) režiséra Roberta Altmana, od jehož narození uplyne v roce 2025 sto let. Film je zasazený do roku 1901, kdy si bývalý hazardní hráč John Q. McCabe (Warren Beatty) otevírá v nehostinné osadě nevěstinec, který s příchodem protřelé Constance Millerové (Julie Christie) začíná prosperovat. Setkání s pistolníky najatými důlní společností je jen otázkou času. Podmanivé balady Leonarda Cohena a obraz připomínající dobové fotografie zesilují elegické ladění legendárního (anti)westernu.

McCabe a paní Millerová

Páteční program uzavře ve 20:30 legendární Peter Sellers v jednom z nejprovokativnějších filmů své doby Byl jsem při tom (1979, USA). Sellers, který by se rovněž v roce 2025 dožil stovky, zde hraje prostomyslného zahradníka, po celý svůj život uzavřeného v domě ve Washingtonu DC, který zná svět jen z televize. Jenže se náhle ocitne v úzkém kruhu protřelých vládních poradců a události naberou nečekaný spád. Křehkou nadčasovou satiru, mimo jiné i na americkou politickou kulturu, natočil s šarmantní uštěpačností nedoceněný titán Hal Ashby (Harold a Maude) podle knižní předlohy Jerzyho Kosińskiho (Nabarvené ptáče).

Byl jsem při tom

V sobotu 18. ledna KVIFF Classics uvedou od 15 hodin ve Světozoru film V osamění (1950, USA) s legendárním Humphreym Bogartem v neobvyklé roli temně šarmantního hollywoodského scenáristy s poněkud sadistickými sklony, jehož alibi tváří v tvář brutální vraždě může dosvědčit pouze atraktivní žena od vedle. Jeden ze zásadních snímků padesátých let minulého století režiséra Nicholase Raye vstoupil do kin týž rok jako Sunset Boulevard Billyho Wildera či Mankiewiczovo Vše o Evě, s nimiž Rayův snímek sdílí rozčarování z amerického showbyznysu.

V osamění

V 17:30 proběhne projekce filmu Sidneyho Lumeta Rozsudek (1982, USA) v hlavní roli s Paulem Newmanem. Režisér, jemuž svědčí žánr soudního dramatu už od Dvanácti rozhněvaných mužů z roku 1957, poskytl o čtvrtstoletí později jednu ze zásadních rolí kariéry Paulu Newmanovi, od jehož narození uplyne těsně po skončení KVIFF Classics také sto let. Jedinečný Newman se mění ve Franka Galvina, který už dávno rozpustil v alkoholu kariéru právníka hledajícího spravedlnost pro klienty, jimž fatálně ublížily chyby či nedbalost lékařů. Jednoho dne však starý přítel a mentor dohodí Frankovi kšeft, který dá znavenému muži rozpomenout na étos zaměstnání, jež pro něj kdysi bylo posláním.

Rozsudek

Přehlídku završí strhující thriller věrně popisující francouzský odboj za II. světové války – Armáda stínů (1969, Francie, Itálie) legendárního režiséra Jeana-Pierra Melvilla. Film se v loňském roce také dočkal digitálního zrestaurování. Melvillovu nejosobnějšímu snímku (sám se účastnil protinacistické rezistence) se dostalo kultovního statutu díky schopnostem dostat se divákovi pod kůži bez vlasteneckých tirád, se zdánlivě nedramatickou úsporností vyprávěcí či hereckou (sugestivní Lino Ventura či Simone Signoret) a působivě laděným obrazem.

Armáda stínů

Předprodej vstupenek na přehlídku KVIFF Classics probíhá na pokladně a webu kina Světozor. Veškeré informace o programu a o uváděných filmech naleznete na odkazu: classics.kviff.com.

-red-
foto: © Totalfilm Media, Film Servis Karlovy Vary 2024

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast