Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Recenze: Mufasa rozšiřuje příběh Lvího krále osudovou rozepří dvou bratrů

První kreslený Lví král, který právě v těchto dnech slaví 30. výročí, je vrcholem devadesátkové disneyovské renesance a divácká láska k němu v podstatě nikdy nezmizela, jak dosvědčuje i úspěch jeho „hrané“ předělávky. Ta, navzdory tradičním debatám o potřebě podobných remaků, před pěti lety vydělala přes miliardu a půl dolarů a stala se desátým nejúspěšnějším filmem historie. Byla tedy jen otázka času, než se studio do lví říše vrátí. Radost ale nemusí mít jen akcionáři, angažmá oscarového režiséra Barryho Jenkinse naznačuje snahu udělat ji i divákům.

Mufasa: Lví král (foto: Falcon)

Pohádka oscarového tvůrce

Rozhodnutí svěřit blockbuster tak svébytnému tvůrci dává smysl. Režisér intimního dramatu Moonlight, které před pár lety doslova vytrhlo Oscara z rukou La La Landu, sám na Twitteru opakovaně vysvětloval, že jako tvůrce má právo natočit lehkou podívanou pro celou rodinu, na kterou hrdě vezme své děti. Navíc mu taková zakázka otevírá dveře k další tvorbě.

Jeho rukopis nový Lví král rozhodně nezapře. Autorský filmař se evidentně nesnaží stavět koncept disneyovek na hlavu ani natočit podvratnou podívanou, kterou by docenil především dospělý divák; Mufasa je filmem pro nejmladší publikum a jeho primární cílovkou jsou rodiny s dětmi. To je ale samozřejmě zcela v pořádku, možná dokonce dobře, a s jeho hodnocením se lze celkem bezpečně přiklonit ke spokojenější části zámořských kritiků.

Lidské emoce

Několik kroků novým směrem Jenkins každopádně podnikl. Snaha o maximální fotorealističnost fyziologie a pohybu zvířat ve filmu z roku 2019 sice přinesla technicky ohromující podívanou, milovaný expresivní příběh se ale promítal na „tváře“ zvířat neschopné mimiky, což ve výsledku působilo dost chladně. Mufasa tenhle trend opouští, a přestože jeho výchozím bodem je stále fotorealistická počítačová grafika, v nutných chvílích tvůrci tento koncept hážou za hlavu. Především pak ve tvářích, u nichž už nemusíme používat uvozovky, protože jsou konečně schopné projevovat lidské emoce. Na film se tedy o kus lépe kouká, i když purista jistě řekne, že kouzlo ruční animace originálu je nenapodobitelné.

Co se týče hudby, pro celou značku tak stěžejní přísady, tu dostal na starost miláček Broadwaye Lin-Manuel Miranda. Hans Zimmer s Eltonem Johnem jsou zásadními strůjci kouzla originálu, existence hned několika rádiových hitů je dost možná hlavním důvodem obřího úspěchu. Vyrovnat se původním melodiím tak byl v podstatě nesplnitelný úkol, blesk jen tak neuhodí znovu na stejné místo. Není náhoda, že pro nejsilnější scény povolává Jenkins původní Zimmerovy tóny; ani původní skladby z Mufasy si ale rozhodně neuřízly žádnou ostudu.

Tíha kralování

Obecně se ví, že první Lví král je variací na Hamleta, i když pohádka pochopitelně nejde ani zdaleka tak hluboko. Je třeba si uvědomit, že se tehdy nejednalo o prioritní a prestižní projekt studia, tím byla současně vznikající Pocahontas. Lví král měl tedy na konci dlouhého vývoje nashromážděnou kupu efektních nápadů, kterým ale chyběl směr. Až relativně ke konci procesu producenty napadlo, že vyšší smysl by zvířecímu příběhu dalo napojení na shakespearovský námět. Ve hře byl Král Lear, zvítězil však Hamlet. Šlo tedy o velmi užitkové řešení, skvěle ale zafungovalo.

A zbytek je historie. Nikoliv Pocahontas, Lví král se stal nejúspěšnějším ručně kresleným animákem všech dob. Mufasa tak vzniká s vědomím toho, kolik zodpovědnosti leží tvůrcům na ramenou. Pokračování dvou miliardových filmů, proti němuž z principu existuje značná veřejná nedůvěra.

Taka a malý Mufasa (foto: Falcon)

Tragédie antických rozměrů

Základní příběhový rámec je ale dostatečně zajímavý, aby nový film z tohohle světa dával smysl. Sledujeme ztracené lvíče Mufasu, jak se na cestě do zaslíbené země včlení do cizí lví smečky a spřátelí s princem Takou. Přes veškerou počáteční nedůvěru se Mufasa díky svému takřka nadlidskému (tedy nadlvímu) talentu a hrdinství stává preferovaným vůdcem smečky. A my s tragickým pochopením sledujeme, jak koroduje jeho zprvu bratrský vztah s Takou. Právě on se samozřejmě časem stane strýčkem Scarem, který Mufasu osudově zradí a odstartuje události originálu.

Jedná se o velmi dobrý nápad, který do příběhu vkládá emocionální pnutí. Možná ještě víc než s Shakespearem snese srovnání s antickou tragédií, při níž sledujeme hrdiny směřovat vstříc neodvratnému konci. Prakticky veškeré silnější emoce filmu vycházejí z tohoto motivu, a byť rozepře bratrů je poměrně uspěchaná, Jenkins ji ždíme na maximum. Že naše hrdiny zároveň pronásleduje konkurenční smečka, kterou musí porazit, je víceméně vedlejší okořenění děje. Samozřejmě tu ani nechybí legrační prequelová posedlost ukázat divákům původ nejrůznějších drobností z originálu – od charakteristického tvaru Lví skály po Rafikiho klacek.

Příběh samozřejmě dospělý divák nesmí přepřemýšlet. Už původní Lví král se setkával s kritikou, že poselstvími o kruhu života propaguje pevné společenské hierarchie, v nichž má každý určené neměnné místo. Nejednalo se přitom o žádnou záměrnou propagandu, ale zkrátka o nevyhnutelnou aplikaci historického narativu. I v Mufasovi pak je hrdinou v podstatě mesiáš, který je zdánlivě nadpřirozeně předurčen k vládnutí. Jako chlupatý William Wallace tu žene do boje za svobodu stáda býložravců a daří se mu přesvědčit antilopy, žirafy a slony, aby bojovali na jeho straně, jako by mohlo kořist zajímat, která smečka lvů je bude lovit. V takových chvílích rodič nesmí nad krmením filmových hrdinů moc dumat.

  • Režie
  • Scénář
  • Animace
  • Hudba
3.3

Mufasa (2024)

Shakespearovské drama střídá antická tragédie. Barry Jenkins přispěl do světa Lvího krále rodinným kouskem, na které s klidem vezmete děti. Výsledek má svá ale, lze ho jednoznačně posvětit pro krásné obrazy, zvučné skladby a poměrně odsypavý a emocionálně rezonující děj. Mufasova existence se tak možná řadě diváků zapíše do paměti výrazněji, než se to povedlo jeho předchůdci v podobě doslovného remaku.

Martin Svoboda
foto/video: Falcon, Disney © 2024

Mufasa: Lví král
Mufasa: The Lion King

Animovaný / Dobrodružný / Drama / Rodinný / Muzikál
USA, 2024, 118 min
Premiéra: 19. 12. 2024 Falcon
Režie: Barry Jenkins
Scénář: Jeff Nathanson
Kamera: James Laxton
Hudba: Nicholas Britell, Pharrell Williams, Hans Zimmer
Hrají: Aaron Pierre, Kelvin Harrison Jr., John Kani, Seth Rogen, Billy Eichner, Beyoncé, Mads Mikkelsen, Thandiwe Newton, Blue Ivy Carter, Keith David, Donald Glover

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast