Jestli se takhle před Vánoci těšíte na pár dobrých zpráv, dnes to bude na hraně. Přinejlepším se nám pár lidí pofackuje na place. Kdo při tom zachrání Spider-Mana? A kdo problémového Davida O. Russella? A kdo ukořistí atraktivní příběh čerstvého atentátníka? To si povíme v letošním posledním shrnutí filmových zpráv a novinek. Do konce roku se ale tradičně můžete těšit na naše ohlédnutí v podobě žebříčků nejlepších českých i zahraničních filmů. V psané podobě se Total Week vrátí hned po novém roce, na podcastu se uslyšíme v druhé polovině ledna. Do té doby vám přejeme veselé Vánoce plné Pelíšků i Smrtonosných pastí, klidného Silvestra a hezký začátek roku.
Spider-Verse (snad) vstává z popela
Po střípkách jsme vás už informovali o tom, že animátorské impérium Phila Lorda a Chrise Millera je v pěkném průšvihu, nyní se ale snad situace trochu vyjasňuje. Shrňme si tedy, jak jsme na tom: Talentované filmařské duo má sice za sebou několik úžasných projektů, mezi ně patří hlavně Lego příběh a dva animovaní Spider-Mani, nicméně se zas a znovu ukazuje, že jde o problematické producenty.
Nejdřív jim krachla sólovka Hana Sola, ze které byli vyhozeni, a projekt místo nich dokončil Ron Howard. Úspěch pavoučích Paralelních světů tedy nemohl přijít v lepší chvíli a zachránit tak jejich kariéru. Obratem podepsali devíticifernou smlouvu na pět let, během nichž měli pro Sony vyprodukovat další pavoučí obsah. Zvládli ale uvést jediný film, druhý Spider-Verse, jehož produkci provázely zvěsti o šílených pracovních podmínkách štábu a dost zásadní neschopnosti obou producentů funkčně vést tým.
Premiéra trojky se tedy posunula, stejně jako seriál Spider-Man Noir s Nicolasem Cagem. O dalších pár měsíců později, když se dvojice dál hádala se studiem a požadovala opakované navýšení rozpočtů, došla Sony trpělivost. Smlouva, která se mezitím nachýlila ke konci, nebyla prodloužena, Lord a Miller skončili opět na dlažbě, osud Noira je nejistý a nyní se má za to, že rozpracovaný materiál třetího Spider-Versu letěl do koše. Po krachu hraných záporáckých spin-offů jde o další fiasko Sony.
Samozřejmě ale, že veleúspěšný Spider-Verse nezůstane ležet ladem. Vůdčí štafetu přebírají Bob Persichetti, který pracoval i na jedničce, a Justin K. Thompson, který se podílel na dvojce. To zajišťuje kontinuitu série, jejíž výtvarné řešení strhlo celý svět. A Lord s Millerem? Ti zatím paralelně dokončují svůj hraný comeback Project Hail Mary s Ryanem Goslingem a musí se modlit, aby šlo o kritický a finanční hit.
Russell profackuje další hvězdnou partu
U problémistů zůstaneme, i když to je v případě Davida O. Russella docela eufemismus. Režisér, který i věčného kliďase George Clooneyho dovedl na hranu fyzické konfrontace, se poslední roky zas a znovu střetával s obviněními, že je toxickým člověkem a dělá ze života peklo všem okolo. Naposledy jsme o něm slyšeli, když dal na minulé pooscarové párty pěstí nejmenovanému producentovi. Prostě zlatíčko.
Problém byl, že jeho projekty jako Špinavý trik, Terapie láskou či Fighter se pravidelně trefují do vkusu všemožných porot, což vede k tomu, že hrát v jeho projektu takřka zaručuje hercům a herečkám přinejmenším nominace na Zlaté glóby, Oscary a bůh ví, co ještě. Love to hate vztah branže a Russella eskaloval kritickým a komerčním neúspěchem dramatu Amsterdam z roku 2022, po němž se zdálo, že tahle bublina splaskla. Média oslavovala Russellův pád, jako by právě skončil nějaký totalitní režim.
Jenže šlo o předčasnou radost. Russell se oklepal a chystá další film, do nějž se mu nejspíš opět poslušně naskládají největší herecká esa. V čele příběhu o známém americkém fotbalistovi Johnu Maddenovi se má objevit Christian Bale a Nicolas Cage. Střetávají se s kritikou, že držet nad vodou člověka jako Russell je nezodpovědné, vábení zlata je ale nejspíš silnější.
Bitva o Luigiho
Spojenými státy právě hýbe atentát na ředitele jedné z divizí profitové zdravotní pojišťovny. Po ní se šokující množství veřejnosti, zdánlivě většina uživatelů internetu, postavila na stranu pachatele. Jistě v tom hraje roli, že šestadvacetiletý Luigi Mangione je čistá desítka a fascinace vysokoprofilovými zločinci, zvlášť když mají kvalitní chrup a břišáky, má dlouhou tradici. Zároveň nejde shodit ze stolu témata rozbitého amerického zdravotního systému a bobtnající společenské frustrace, která Mangione velmi úspěšně otevřel.
Jedná se zkrátka o komplexní téma, k němuž jde přistoupit z mnoha úhlů pohledu. A tak se také stane. Netrvalo dlouho od Luigiho dopadení, než začal internet vtipkovat, že Ryan Murphy už sedí ve svém tryskáči a chystá se přepsat třetí sérii svých veleúspěšných Monster. Jenže kdo pozdě chodí… O téma už v tuhle chvíli bojuje několik jiných filmařů. A docela zajímavých!
Alex Gibney není žádný tiktokový aktivista, ale zkušený filmař s kariérou sahající do 80. let. Mimo jiných úspěchů má i Oscara za celovečerní dokument Taxi na temnou stranu. Veřejně si zamluvil téma jako první, nicméně už mu stihla vyvstat konkurence. Je jí o dvě generace mladší Stephen Robert Morse, jehož true crime dokument Amanda Knox si v roce 2016 připsalo nominaci na Emmy. Zatím tedy poměrně seriózní jména. Ikonický Michael Moore, na jehož tvorbu se Mangione přímo odkazuje ve svých textech, zatím aktivně nic neplánuje, byť se nechal slyšet, a to je doslovná citace, že by neměl problém nějakým způsobem přilít ho tohohle požáru benzín. Uvidíme, který z projektů, pokud nějaký, se odlepí od země.
Charlie Kaufman nám opět zamotá hlavy
Po třech docela stresových zprávách se uklidněme s člověkem, který nás zatím umělecky, ale ani lidsky nezklamal. Milovaný kultovní scenárista Charlie Kaufman stojí za V kůži Johna Malkoviche, Věčným svitem neposkvrněné mysli a Synekdochou, New York. Poslední roky si své projekty častěji i režíruje, zrovna letos ale v případě nenápadného animáku Orion a tma, jež už je ke zhlédnutí na Netflixu, opět ustoupil do pozadí. A nejinak tomu bude v případě mysteriózního sci-fi The Memory Police, které zrežíruje Reed Morano, jež nejvíc pozornosti získala režií seriálového Příběhu služebnice. Její samostatné filmy zatím moc neprorazily, snad to není špatné znamení.
Jako většina Kaufmanových scénářů je i tento románovou adaptací. Charlie našel zalíbení v stejnojmenném sci-fi Yoko Ogawy z roku 1994. Hlavní roli ztvární Lily Gladstone, jež je po své roli ve Scorseseho Zabijácích rozkvetlého měsíce velmi žádaným jménem.
Při začtení do synopse okamžitě pochopíme, čím Kaufmana zaujala. Příběh se odehrává na nepojmenovaném ostrově, kde všichni obyvatelé trpí tajemnou kolektivní amnézií, která se různě obnovuje a mizí. Z toho bude jistě další filmový rébus. Režisérka už na Instagramu sdílela první fotku, datum uvedení ale ještě neznáme.
Jednou větou
Přestože ještě před pár dny James Gunn prohlašoval, že stále nedostal k přečtení scénář na druhého The Batmana, podle důvěryhodných neoficiálních zdrojů se má natáčet od konce jara příštího roku.
Král destrukce Roland Emmerich je v biblické náladě, vyvíjí seriálový remake Bena Hura a filmovou adaptaci Exodu.
Očekávaný Brutalista se ve Spojených státech málem dočkal vůbec nejvyšší věkové přístupnosti, do 17 let úplný zákaz, nakonec alespoň uhrál doprovod rodičů – jakou Sodomu Gomoru na nás Brady Corbet chystá?
Všichni jsme samozřejmě věděli, že druhá Barbie je nevyhnutelná, otázkou byla pouze účast Gerwig a Baumbacha – ti právě podle všeho načrtli Warnerům nový námět a skutečně jdou do toho.
Čarodějka, která v propagaci mírně schovávala, že jde jen o půlku příběhu, prozradila podtitul dvojky, tedy For Good, dvojsmyslně znamenající Navždy či Pro dobro věci.
Režisérka Amy Heckerling píše čtvrtý díl své nechvalné série Kdopak to mluví – pro Johna Travoltu by to v tuhle chvíli jeho kariéry pořád byl krok nahoru.
Hugh Jackman a Ryan Reynolds opět spojí síly v Ryanově projektu Boy Band, v němž se střetnou bývalí členové chlapecké kapely, nyní pánové ve středním věku.
Už známe háček návratu Chrise Evanse k Marvelu – neztvární Kapitána Ameriku, ale postavu Nomáda; vygooglete si, prosím, co to znamená.
Trailer týdne
Nový začátek pro komiksové studio DC je konečně tady. Po letech neustálých škatulat ve vedení a bezcílném vandrování odnikud nikam se konečně představuje snímek, kterým hodlá nová hlava studia, James Gunn, oficiálně resetovat celou filmovou značku – Superman. Nová filmová verze nejznámějšího superhrdiny všech dob dorazí o letních prázdninách a coby Muž zítřka se nám představí David Corenswet.
Kompletní reboot celého filmového světa, který po sobě ve zbídačeném stavu zanechal Zack Snyder a následně pohlaváři z Warner Bros., si vzal na starosti sám Gunn. Pokud by se totiž znovuzrozenému DC hned první kroky nezdařily, značka by už nejspíš byla definitivně na odpis. Zkušenosti s masivními blockbustery nasbíral u konkurence se Strážci Galaxie a sám pro svou novinku napsal také scénář. Soudě podle režisérovy předchozí tvorby se rozhodně můžeme těšit na mnohem barevnější a optimističtější pojetí hrdiny v červených trenkách, než jaké jsme na plátnech vídali poslední dekádu.
Na co se chodilo
Návštěvnost tohoto týdne nepřekvapí. Za mořem dál vévodí, v tomto pořadí, Čarodějka, Vaiana a Gladiátor, kteří mezi sebou už mají celosvětově nastřádáno přes jednu a půl miliardy dolarů. Naopak Lovec Kraven si připisuje dosud nejslabší otvírák v historii soňáckých adaptací Marvelu. 11 milionů je opravdu bolavý výsledek, a jakmile můžete výdělky závidět Madam Web, tušíte, že je něco špatně. Není divu, že studio tuhle komiksovou větev zařezává.
Česká kina jsou jednoznačnější, Čarodějka u nás neuspěla a Gladiátor již je na ústupu. Vaiana tedy bezpečně drží přední pozici. Se 42 tisíci prodanými lístky během třetího víkendu se přehoupla přes 200 tisíc návštěvníků. Druhé místo se značným odstupem zaujala s stará dobrá česká komedie, Léto s Evženem s 11 tisíci. Třetí místo drží Bob a Bobek s 9 tisíci, podobné číslo má Čarodějka.
Na co se podívat
Do Nového roku do kin dorazí ještě třetí Sonic nebo Mufasa, za tyhle rodinné podívané ale dostatečně mluví značky, které mají v zádech. Podrobněji vám tedy představíme podvratnou novinku Better Man, která dorazí na plátna po Vánocích. Možná jste na své bingo kartě neměli možnost, že jukeboxový muzikál o životě Robbieho Williamse, kde je ale místo drzého britského fracka hrdinou digitální opice, bude jedním z nejpříjemnějších zážitků roku. Ale co naplat, dopadlo to tak.
Nápad pojmout jeho biopic jako divokou stylizovanou opičárnu, i nám původně přišel dost ujetý. Režisér Největšího showmana ale ví, co dělá, a jeho novinka je nečekaně syrová, divoká i emotivní jízda, ve které volba digitálního hrdiny dává vypravěčský i formální smysl. Williamsovy hity představuje v nových velkolepých aranžmá a má potenciál zaujmout nejen jeho fanoušky způsobem, jak překvapivě drsně vykresluje stinnou stránku ega, slávy, ctižádosti a ambicí.
Martin Svovoda a Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Totalfilm Media, Facebook, Falcon, Vertical Ent., CinemArt © 2024