Charismatický britský herec Aaron Taylor-Johnson svou životní cestu nesdílí s mnoha dalšími – učinil několik voleb, které v dnešní době působí extravagantně, možná dokonce skandálně. To ale nic nemění na tom, že se jedná o dobrého herce, který má možná občas smůlu na projekty. Ale málokdy v nich sám dělá ostudu.
Trojitá hrozba
Johnson se narodil na anglickém maloměstě do rodiny stavebního inženýra a matky v domácnosti. Od raného věku ho to táhlo na jeviště, už na střední se věnoval divadlu, tanci, zpěvu a dokonce akrobatice. Nakročil tedy tomu, čemu se dřív říkávalo „tripple threat“, jinými slovy herci, který osobně odehraje, odtančí a odzpívá vše, co je potřeba.
V šesti letech debutoval na prkně, když hrál v Shakespearově Macbethovi, a od té chvíle trpělivě stoupal na potravním řetězci. Jeho první výraznější filmovou rolí byl Iluzionista, jenž se mimochodem natáčel v Česku, kde ztvárnil mladší verzi Edwarda Nortona. Kvůli filmu o profesionálním eskamotérovi se naučil několik kouzelnických triků, které pak mohl předvést bez dubléra, což jen demonstrovalo jeho odhodlání. Bylo mu nějakých patnáct let.
Taylor + Johnson
O tři roky později, v roce 2009, ztvárnil mladého Johna Lennona v biografickém dramatu Nowhere Boy režisérky Sam Taylor. O téměř čtvrt století starší filmařka, které bylo tehdy víc než dvakrát tolik co Johnsonovi, se zanedlouho stala jeho manželkou. Oba přijali příjmení svého partnera, veselka byla v roce 2012. Aaron jednak získal několik nevlastních dětí, které jsou skoro stejně staré jako on, a jednak se stal v jednadvaceti otcem. Jistě není třeba vysvětlovat, kolik kontroverze tento vztah provází a jakých skrupulí se dočkala a stále dočkává Sam Taylor-Johnson, my se ale raději posuňme dál.
Nowhere Boy byl pro Taylor-Johnsona na každý pád zlomovou rolí, které následoval první příval nominací na filmové ceny. Jen o rok později se navíc objevil v komiksové satiře Kick-Ass, která ho pak vystřelila do středu pozornosti v mainstreamu. Právě tehdy ho nejspíš poprvé zaznamenala většina českého publika zaměřeného na aktuální popkulturu.
007 krůčků k tomu být superstar
Od té doby můžeme spekulovat, zdali Taylor-Johnson tak trochu neztratil svou šanci stát se absolutní superstar, protože se zdá, že dveře k tomu má často otevřené, ale jako by nebyl schopný učinit ten poslední krok. Hrál jak v oscarových dramatech typu Albert Nobbs, kde na poslední chvíli vystřídal Orlanda Blooma, tak i blockbusterech jako Godzilla a dokonce Avengers. Přestože se tedy stal tváří, kterou každý aktuální divák mainstreamu tak nějak zná, zatím skončilo u toho. A to přestože se o něj několikrát spekulovalo, či stále spekuluje jako o kandidátovy velkoprofilových rolí jako James Bond nebo Spider-Man.
Aaronovi rozhodne nechybí drajv. Není rok, kdy by nehrál v alespoň jednom filmu. Letos se s ním obzvlášť roztrhl pytel, připsal si hned tři role. V akčním Kaskadérovi, kde uplatnil svůj fyzický talent, a ve vyhlížené cinefilní lahůdce Nosferatu, opět natáčené v Česku, kde trénuje své dramatické buňky. V létě ho pak uvidíme v třetím pokračování zombie thrilleru Dannyho Boyla 28 let poté. A právě teď v kinech v Lovci Kravenovi, v němž někdejší kandidát na pavoučího muže (roli mu vyfoukl Andrew Garfield) ztvárňuje jednoho z jeho záporáků, který si podle Sony zasloužil samostatný film.
Taylor-Johnson se možná zatím nestal superstar, ale to se pořád může změnit. Už nějakou dekádu je o to nějakých 007 krůčků daleko. Zároveň má ale celkem pevné postavení. Chodí mu nabídky jak na kvalitní dramata, tak i komerční zakázky. Možná to je tak pro něj vzhledem k jeho nevyhnutelně komplikovanému vztahu s médii vlastně nejpohodlnější.
Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: © archiv, Falcon 2024