Jeden pokus natočit Batmana bez Batmana už jsme letos na podzim zažili a zrovna důvod k oslavám to nebyl. V muzikálovém pokračování Jokera se sice zpívalo a trsalo ostošest, snaha za každou cenu podupat první film a jeho fanoušky se ale neukázala jako dobrá obchodní strategie a snímek nejspíš skončí v propadlišti dějin. Zatímco maniakální klaun je nejspíš v dohledné budoucnosti na odpis, jinému klasickému antagonistovi netopýřího muže se momentálně vede mnohem lépe. Tučňák a jeho osmidílná mafiánská sága, která volně navazuje na celovečerního Batmana z roku 2022, se totiž může směle ucházet o titul nejlepšího komiksového seriálu všech dob.
Oz Cobb alias Tučňák už se krátce mihnul na filmových plátnech ve zmíněném Batmanovi. Tehdy ale platil za obtloustlého kulhavého pohůnka, který pro větší zvířata vyřizoval špinavou práci. Gothamem ovšem otřásl teroristický útok, hlava nejmocnější mafiánské rodiny Falconeových je po smrti a v ulicích města začíná pomalu bublat válka gangů. Oz strávil celý svůj život na druhé koleji, pokud by se mu ale podařilo správně navigovat světem intrik, podrazů a smrtelného nebezpečí, mohla by se mu otevřít cesta na vrchol. Jeho plány se bohužel zkomplikují, jakmile na scénu dorazí Sofia Falcone, bývalá chovankyně Arkhamského blázince a dědička kriminálního impéria, na které si Oz tak brousil zuby.
Čiré zlo v cylindru
Pokusů dát ikonickým záporákům vlastní filmy nebo seriály jsme tu v posledních letech měli spoustu. Nejprve přišla na řadu třeba pohádková Zloba – Královna černé magie, brzy ale tento trend dorazil i mezi komiksy společně s Venomem či Morbiem. Co má ale většina těchto padoušských sólovek společného (tedy kromě celkem nuzné kvality) je snaha své titulní kazisvěty jaksepatří polidštit a předvést divákům, že za jejich tvrdým a krutým zevnějším se v jádru skrývá ublížené srdíčko. Seriálový Tučňák ale jednou provždy dokazuje, že ukazovat své postavy v nejhorším možném světle není vůbec nic, čeho by se měli scenáristé štítit.
Gothamské posvětí není místo, kam by si člověk zašel pro soucit nebo pomocnou ruku. Jakmile si na moment nekryje záda, už mu v nich vězí kudla i s věnováním. A přesně tohle prostředí utvářelo Oswalda Cobba. Zatímco ve své krátké roličce v Batmanovi si Tučňák vystačil se slizkou vizáží a suchými vtípky, vlastní minisérii by utáhl jen stěží. V průběhu osmi dílů proto tvůrci seriálu na tomto základu pečlivě staví a postupně Tučňáka tvarují v dokonalou směsici přemrštěných ambicí, prolhanosti, hněvu, ale také podlézavé ubohosti. Nikdy přitom ale neztrácejí ze zřetele jeden základní a neoblomný fakt: Tenhle chlap je prostě a jednoduše zrůda. Že pak Colin Farrell dovede i pod falešnou dvojitou bradou a pleší všechny Ozovy rozmanité polohy bezchybně ztvárnit, o tom nejspíš nikdo ani nepochyboval.
Gotham ve válce
Prakticky od první scény máme jasno, že se Tučňák vůbec neštítí ušpinit si ruce. Až v průběhu seriálu se ale dozvídáme, jak nízko je tenhle lidský odpad schopen klesnout a kolik ostatních lidí je u toho ochoten stáhnout s sebou. Scenáristé Oze umístili do středu zhoubného cyklu zla a násilí, jemuž padají za oběť další a další nevinní. V tomto ohledu si celý seriál krade pro sebe famózní Cristin Milioti v roli Sofie Falcone, která bez mrknutí oka dovede v jedné scéně diváka mrazit, v další téměř dohnat k slzám. Překvapivě propracovanou a depresivní roli dostala také Deirdre O’Connell coby Ozova nemocná matka. Jako malá jiskřička naděje ve vší té temnotě pak na výbornou funguje i Tučňákův mladý učedník Victor v podání Rhenzyho Felize. I nad jeho hlavou ale neustále visí krutá otázka, kdy tato jiskřička vyhasne.
Tvůrci pak nezaháleli ani po technické stránce. Není žádným tajemstvím, že nedávný Batman patří společně s oběma Dunami nebo Avatary k těm vizuálně nejopojnějším velkofilmům posledních dekád. Navázat na jeho noir stylizaci tedy nemohlo být s televizním rozpočtem nic snadného. Tučňák se ovšem zostudit nenechal. Oproti nevýrazné, téměř sitcomové kameře a levným efektům, které se v poslední době z nějakého důvodu uchytily u konkurence, působí svět Gothamu jako zcela autentická, špinavá a vyžitá díra, ve které sem tam prosvitnout záblesky gotické krásy.
Tučňák (2024)
Co se zprvu zdálo jako další pokus podojit známou značku zbytečným seriálem se ukázalo jako dost možná to nejlepší, co kdy superhrdiny v televizi potkalo. Osmidílný Tučňák nás vrací zpět do parádně zpracovaného smeťáku jménem Gotham a rozehrává tu krvavou a nekompromisní gangsterku, která si úplně vystačí i bez přispění Temného rytíře. Jestli by se i další potenciální sólovky z Batmanova světa měly nést v podobném duchu, vyplatí se předplatit si MAX na dlouhé roky dopředu.
Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: MAX © 2024
Tučňák
The Penguin
Krimi / Drama / Fantasy
USA, 2024, 7 h 45 min (Minutáž: 47–68 min)
Tvůrci: Lauren LeFranc
Režie: Craig Zobel, Lauren LeFranc, Helen Shaver, Kevin Bray
Scénář: Lauren LeFranc, Erika L. Johnson, Noelle Valdivia, Shaye Ogbonna
Kamera: Darran Tiernan, Jonathan Freeman, David Franco, Zoe White
Hudba: Mick Giacchino
Hrají: Colin Farrell, Clancy Brown, Carmen Ejogo, Cristin Milioti, Shohreh Aghdashloo, Michael Kelly, Michael Zegen, Deirdre O’Connell, James Madio, Scott Cohen