Zkušený, ale lehce vyhořelý zpravodaj Českého rozhlasu Karel Beran s tváří Ondřeje Vetchého zrovna pokrývá dramatické dění na Blízkém východě, když pojme podezření, že mu manželka doma v Praze zahýbá s arabským kolegou. Vydává se proto potají na otočku do Prahy, aby ty dva načapal při činu a následně defenestroval. Jeho plán, že živé vstupy do vysílání zaimprovizuje a doma nikdo nic nepozná ze začátku vychází slušně, všechno se ale komplikuje, když v Kamburu propukne násilná revoluce a země vyhlásí výjimečný stav. Ten vzápětí propuká i u Beranů doma.
Konečně komedie
Nová celovečerní komedie od tvůrce zbožňovaných Pelíšků je tak trochu mimořádná událost, tím spíš, že se na ni čekalo už pěkných pár let a že většina tvorby Jana Hřebejka v sobě nesla kromě humoru i notnou porci dramatu. Výjimečný stav chce být prostou odpočinkovou veselohrou, která nezapře své divadelní pozadí a nad jejíž vnitřní logikou je nezbytné příliš nepřemýšlet.
Dotýká se sice témat, jako je krize novinařiny, fake news a přímým hybatelem jejích událostí je geopolitický konflikt ve fiktivní zemi; to vše stojí ale pouze v pozadí děje, který i se svou komikou stojí a padá na do absurdna vyhnaných situacích v jednom bytě a na trojici dobře zahraných postav zmítaných v jejich středu.
Zdařilé obsazení
Ondřej Vetchý vyniká schopností zahrát v podstatě jakoukoli repliku, není proto překvapením, že sveřepého, sebeironického reportéra s krizí středního věku ztvárňuje tak zdařile v uvěřitelnějších chvílích, kdy běduje nad povahou své práce i svých posluchačů, i těch praštěnějších, kdy zapáleně improvizuje živé vstupy z válečné vřavy v pohodlí svého obýváku nebo hrozí usmrcením domnělého milence své ženy. Tu si temperamentně a svérázně střihla Tatiana Dyková, která si celou řadu scén krade pro sebe a natáčení si evidentně dost užila, což je z výsledku dost nakažlivě cítit. Fajn je ale i bezelstně brebentící Jordan Haj, jehož vyděšený kukuč jako protipól běsnícího reportéra funguje skvěle.
„Pravda musí počkat“
Jak jsme naznačili, film není čistě vztahovou komedií, utahovat si chce i ze závažnějších společenských témat. Hravé jsou gagy souvisejícím se simulací hluku válečné vřavy pomocí každodenních předmětů v domácnosti, jakkoli je fakt, že opakovaný vtip s každým dalším opakováním přestává být vtipem a že je tahle pocta zvukařskému umění ve filmu lehce nadužívána.
Na úrodnou půdu tu pochopitelně nepadnou úplně všechny vtipy. Jako vždy platí, že si film daleko víc užijete se sitcomově rozřehtanou kulisou plného kina, spíš než sami doma. Pokud ale věříte na čipy ve vakcínách, Hřebejk s kolegy vás dost možná spíš pěkně namíchne.
ADHD audiovizuál
Nebývalou pozornost na sebe strhává, a bude na subjektivním zhodnocení diváka, jestli v pozitivním smyslu slova, i forma filmu. Ruční kamera zkušeného Lukáše Miloty poskakuje po pokoji, neustále přezoomovává, ani na chvíli neposedí. Výsledný dojem připomíná seriálový Kancl parodující dokumentární tvorbu, kdy tvůrci při snímání musí nenadále reagovat na dění okolo sebe a improvizovat, a díky tomu obrazová stránka poměrně zdařile umocňuje dojem chaotičnosti celé situace.
O soundtrack se pak postaral Dušan Neuwerth z Tata Boys. Jeho dadaistický, trhlý hudební doprovod se k náladě filmu hodí a určitě je cokoli, jen ne nevýrazný… a v závislosti na tom, jak vás baví tvorba jeho kapely, vám buď udělá radost, nebo vás solidně vytahá za uši.
Výjimečný stav (2024)
Jan Hřebejk do kin po letech posílá komedii, která se usilovně snaží svými trhlými, absurdními situacemi diváka bavit. Tématika a audiovizuál filmu nemusí sednout všem, uvolněná trojice herců v hlavních rolích je ale velmi fajn a jak si tak Výjimečný stav utahuje nejen z jejich vztahů, ale i některých aktuálních společenských problémů, rozesmávat diváky se mu prostě daří.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon, Totalfilm Media © 2024
Výjimečný stav
Komedie
Česko, 2024, 100 min
Premiéra: 17. října 2024 Falcon
Režie: Jan Hřebejk
Scénář: Milan Tesař
Kamera: Lukáš Milota
Hudba: Dušan Neuwerth, Matěj Belko
Hrají: Ondřej Vetchý, Tatiana Dyková, Jordan Haj, Jaroslav Plesl, Bořek Slezáček, Jaroslava Pokorná, Jana Plodková, Jiří Havelka, Kateřina Brožová, Jan Hrušínský