Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

21. 11. startuje Festival francouzského filmu. O letošním programu a hostech se dočtete zde. Vstupenky kupte zde.

Tatami: Napínavý boj o medaili a svobodu (recenze)

Silný příběh, skvělé herecké výkony a hutná atmosféra plná napětí, kterou zdařile umocňuje precizní práce s kamerou, světlem i barvami. Tatami, nový film íránsko-izraelského režisérského dua, které tvoří Guy Nattiv a Zar Amir Ebrahimi, nabízí emotivní zážitek a na příběhu jedné cílevědomé sportovkyně otevírá dnes velice aktuální otázku propojení sportu a politiky. Standardní filmovou stopáž, lehce přesahující 100 minut, navíc dokážou režiséři využít opravdu naplno, a film tak neobsahuje žádná hluchá místa a působí velmi uceleným dojmem.

Íránská judistka Leila v podání Arienne Mandiové a její trenérka Maryam, jejíž roli ztvárnila sama režisérka filmu Zar Amir Ebrahimi, přijíždějí na mistrovství světa v judu v Tbilisi s odhodláním získat pro Írán první zlatou medaili. I přes skvělou formu sportovkyně se vše rychle komplikuje, když již po prvních vyhraných kolech přichází z nejvyšších míst Íránské islámské republiky ultimátum: Leila musí předstírat zranění a prohrát, jinak bude označena za zrádkyni národa.

Tatami (foto: AČFK)

Sportovní drama I politický thriller

Klasický sportovní snímek pojednávající o síle a odhodlání jedince tak během několika minut dostává zcela novou vrstvu, která se však s tou sportovní nečekaně dobře doplňuje. Politický thriller a sportovní drama se v podání Nattiva a Ebrahimi skvěle doplňují a vzájemně se v sobě zrcadlí. Z politického nátlaku se tak stává další překážka, kterou musí sportovkyně na své cestě za medailí překonat, a samotné zápasy se naopak proměňují v boj o svobodu a sebe sama.

Toto kličkování mezi politickou a sportovní rovinou příběhu nejenže do filmu vnáší prvek dynamiky, ale také prohlubuje jeho napětí. Strach o hrdinky filmu a jejich blízké střídá strach z prohry, kvůli které by veškeré úsilí a vzdor byly zcela zbytečné. To celé je pak umocněno dobře napsanými dialogy a hereckými výkony obou hlavních protagonistek.

Samotný scénář, kterého se ujal druhý z režisérské dvojice Guy Nattiv spolu s Elhamem Erfanim, je velmi uceleně a kompaktně napsaný, film tak neztrácí čas ani okamžik. Nejvíce se tento fakt projevuje na krátkých a úderných flashbacích a příběhu manžela hlavní protagonistky. Dlouhá pouť s několika zvraty, kterou urazí, je znázorněna jen pomocí několika krátkých scén a hlasových zpráv.

Tatami (foto: AČFK)

Tísnivá a paranoidní atmosféra

Tísnivá a místy až paranoidní atmosféra příběhu je silně umocněna audiovizuální stránkou filmu. Kamera v rukou Todda Martina je dynamická, plíživá a znepokojivá. Pomalu proplouvá chodbami sportovní haly, často sleduje protagonisty zpoza rohu, skrz průzor ve dveřích či se za někým schovává. Černobílé zpracování filmu pak Toddovi umožnilo netradiční práci se světlem a stíny.

Film obsahuje také velké množství zápasů. Ty jsou nasnímané velice detailně a působí velmi stísněným dojmem. Kamera je většinou v těsné blízkosti zápasnic, což sice zhoršuje přehlednost celé situace, ale dokáže diváka patřičně vtáhnout. Za zmínku stojí také samotné choreografie, které jsou velmi věrné reálným zápasům a dokážou nabídnout napětí, zvraty i působivá zakončení.

Tatami (foto: AČFK)

Zvuková stránka filmu nejvíce těží ze samotné atmosféry velkých sportovních akcí. Film je plný ambientních ruchů od potlesku diváků až po pleskání těl o tatami. Důležitým aspektem zvukového doprovodu jsou také slova komentátorů, kteří násobí dramatičnost jednotlivých zápasů a dokážou dění na žíněnkách přiblížit i divákům, kteří se v judu nevyznají. Samotná hudba je pak ve filmu spíše potlačená. Nejčastěji slyšíme tlumené písničky ze sluchátek hlavní protagonistky. Do popředí hudební doprovod vystoupá pouze jednou. V té chvíli se ale ukáže jako nápaditý a dokáže správně umocnit prožívané emoce.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci
4.5

Tatami (2024)

Neokoukaná kombinace sportovního dramatu a politického thrilleru funguje nad očekávání dobře a v kombinaci s kvalitně napsaným scénářem a jasným režisérským záměrem dokáže poskytnout poutavý a emotivní zážitek, který neztrácí tempo a dokáže otevřít několik ožehavých témat dnešní doby. Ze snímku je dobře cítit pevná ruka režisérů, kteří přesně věděli, co chtějí sdělit, a nenechali nic náhodě. Výsledkem je ucelený a dobře fungující snímek s hutnou atmosférou a skvělými hereckými výkony. To vše je navíc zabalené do poutavého a promyšleného audiovizuálu, který zaujme nejedním nápadem.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: AČFK © 2024

Tatami
Drama / Thriller / Sportovní
Gruzie / USA, 2023, 105 min
Režie: Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi
Scénář: Guy Nattiv, Elham Erfani
Kamera: Todd Martin
Hudba: Dascha Dauenhauer
Hrají: Arienne Mandi, Zar Amir Ebrahimi, Jaime Ray Newman, Nadine Marshall, Mehdi Bajestani, Lir Katz, Elham Erfani

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast