Pomalé tempo, napjatá atmosféra plná paranoie, detailně prokreslené vztahy postav a výrazný společenskokritický přesah. Nový film Mohammada Rasoulofa, Semínko posvátného fíkovníku, které divákům tento týden v předpremiéře nabízí festival Be2Can, toho divákům nabízí mnoho. V první řadě ale vždy stojí silné emoce, kterým se podřizují všechny ostatní složky filmu. To se týká jak herectví a kamery, tak i použití reálných záběrů z protestů „Ženy, život, svoboda“, které v roce 2022 vypukly v Teheránu po smrti Mahsy Amini. Ta byla zatčena mravnostní policií kvůli tomu, že neměla správně nasazený hidžáb.
Intimní drama i velká témata
Přestože se Semínko posvátného fíkovníku odehrává na pozadí skutečných událostí, jeho příběh je zcela smyšlený. Protesty za práva žen tak Rasoulofovi slouží pouze jako základní hybná síla, která je pro film sice směrodatná, vždy se však odehrává pouze na jeho pozadí. Samotný děj filmu pak sleduje čtyřčlennou rodinu vyšetřujícího soudce Imana, který je kvůli sílícím nepokojům v zemi pod čím dál větším tlakem, což se silně promítá i do jeho rodinného života. Ve výsledku jsou však od sebe obě tyto roviny neoddělitelné a zrcadlí se jedna v druhé.
Film v tomto ohledu nikam nespěchá, atmosféru i napětí buduje velice pozvolna a téměř celou první polovinu 168minutové stopáže věnuje budování charakterů jednotlivých členů rodiny a jejich vzájemných vztahů. Na tomto bohatém prostoru pak film tematizuje rozkol mezi generacemi, manipulaci veřejným míněním, nesoulad mezi bojem za spravedlnost a bezpečím vlastní rodiny i strach, který nutí lidi zavírat oči před pravdou. Všechna tato témata jsou však do scénáře umně zakomponovaná, nenásilně prosakují rodinným dramatem a nikdy nepůsobí nuceně.

Mohammad Rasoulof, který se kromě režie ujal také psaní scénáře, drží film pevně ve svých rukou a dobře ví, kdy ubrat na tempu a kdy naopak přidat plyn. Film tak nenuceně kličkuje mezi poklidnou každodenností a zlověstným dramatem. V obou těchto polohách jsou však na prvním místě emoce, které reflektují jak dění uvnitř rodiny, tak to celospolečenské.

Skvěle nasnímané skvělé výkony
Od tohoto silného důrazu na emoce se pak odvíjejí i všechny ostatní roviny filmu. Tou hlavní jsou bezpochyby herecké výkony všech zúčastněných, bez kterých by tato rovina filmu fungovala jen stěží. Opravdu skvělý výkon předvádí zejména Soheila Golestani, která se ujala role Imanovy manželky Najmeh, a Mahsa Rostami, která svou tvář propůjčila starší ze dvou dcer Rezvan. Obě tyto ženy jsou ústředními postavami první poloviny filmu a jejich vzájemné interakce jsou energické, plné vzájemné chemie a uvěřitelných emocí. Ve druhé, paranoidní a akčnější části filmu pak více do popředí vystoupí otec v podání Missagha Zareha a mladší dcera Sana, kterou ztvárnila Setareh Maleki.
Důraz na emoce a citlivé herectví se silně odráží také v práci s kamerou. Ta sice na několika místech dokáže překvapit dynamickými přechody, po většinu času je však statická a velice detailní. Díky tomu nechá vyniknout i ty nejjemnější pocity. Emocionální dopad jednotlivých scén je pak umocněn prostřihy využívajícími reálné záběry z demonstrací. Snímky hořících aut, skandujících davů i policejní brutality umocňují vyznění každé scény.
Projekce filmu na Be2Can najdete na stránkách festivalu.

Podobně se ve filmu pracuje také s hudbou a zvuky. Většina záběrů se obejde bez hudebního doprovodu, pouze s ambientním ozvučením, které jednotlivým scénám často přidává na dramatičnosti a zlověstném vyznění. Hudební doprovod pak nastupuje nejčastěji v atmosférických pasážích.
Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video. Film Europe © 2024
Semínko posvátného fíkovníku (2024)
Mohammad Rasoulof v novém filmu zhodnotil jak své dosavadní filmařské zkušenosti, tak dřívější studium sociologie i vzpomínky na střet s íránským režimem, který ho na rok uvěznil za ohrožování národní bezpečnosti a protirežimní propagandistickou činnost. Jeho film je silnou kritikou teokratického zřízení a poctou všem, kteří se mu nebáli a nebojí vzepřít. I přes tento silný společenský apel však film funguje jako silné rodinné drama zkoumající přerod a rozpad mezilidských vztahů. Jeho hnací silou jsou silné emoce a dobře budovaná atmosféra vrcholící v paranoidní honbě za pravdou i přežitím. Film navíc i přes svou dlouhou stopáž obsahuje jen minimum hluchých míst a dokáže vaši pozornost udržet až do samotného konce.
Semínko posvátného fíkovníku
Daneh Anjeer Moghadas
Drama
Írán / Francie / Německo, 2024, 168 min
Premiéra: 10.10.2024 Film Europe
Režie: Mohammad Rasoulof
Scénář: Mohammad Rasoulof
Hudba: Karzan Mahmood
Hrají: Soheila Golestani, Missagh Zareh, Mahsa Rostami, Setareh Maleki, Reza Akhlaghirad
