NEUNIKL VÁM TRAILER NA HOROR NOSFERATU?, ANIMOVANOU PYŠNOU PRINCEZNU? NEBO BALERÍNU ZE SVĚTA JOHNA WICKA? ČI MARVELOVSKÉ THUNDERBOLTS*?

Be2Can: Kočičí odysea hypnoticky kombinuje báje, ezoteriku a roztomilost (recenze)

Když se snažíte uživit coby umělec v lotyšském filmovém průmyslu, pustíte do světa svůj drobný animáček Kočičí odysea a vizionář Guillermo del Toro vás najednou opěvuje jako budoucnost kreslených filmů, můžete s klidem do důchodu. Takové pocty se totiž jen tak někomu nedostane. Přesně tohle se ale povedlo Gintsi Zilbalodisovi, začínajícímu filmaři, jehož kreslený snímek o černém kocourkovi se probojoval hned na několik prestižních festivalů a nejspíš ho příští rok uvidíme v oscarovém klání. Už teď jej ale můžete chytit v našich kinech v rámci Be2Can a pokud to jen trochu půjde, využijte příležitosti.

Země pohlcená mořem

Tohle překrásně vyvedené a snové fantasy nás zavádí do světa, kde povrch planety Země pohltily mořské hlubiny. Vodní hladiny neustále stoupají, opuštěné a rozpadlé zbytky lidské civilizace mizí v modré nicotě a ubývající zelené plochy obývá jen hrstka zvířat. Jedním z nich je malý černý kocour, který pokojně přebývá v prázdné chatce uprostřed divočiny. Přírodní živly ale neznají milost a mohutná povodeň se brzy dostane i ke dveřím jeho domova. Aby se zachránil, je kocourek nucený naskočit na dřevěnou loďku s kapybarou, labradorem a dalšími zvířaty a společně zkusit najít způsob, jak v zatopeném světě žít dál.

Na papíře se může děj Kočičí odysey jevit jako klasický pohádkový příběh roztomilého outsidera, kterého osud zavede do neznámého prostředí plného nečekaných přátelství. Mezi animovanými filmy se nejedná o nic neobvyklého. Ústřední dobrák se může učit Kung-Fu, cvičit draky nebo vařit Ratatouille, základní kostra ale zůstává stejná. Kočičí odysea ovšem předvádí, že na provedení záleží. Hravou a v podstatě dětskou premisu totiž režisér Zilbalodis dovedl rozvézt v rozjímavý a místy až posmutnělý zážitek propletený nitkami ezoteriky, bájí a mýtů.

Flow neboli proud

V zahraničí se snímek dostává do distribuce pod názvem Flow neboli Proud. Počeštělá Kočičí odysea možná překladatelům zněla divácky přívětivěji, zároveň ale v mnoha ohledech film dokonale vystihuje. Zvířecí výprava na vlnách nekonečného moře od jednoho záhadného ostrůvku ke druhému opravdu dává vzpomenout na doby, kdy člověk poprvé četl o dobrodružstvích krále Odysea a jeho strastích a radostech uprostřed oceánu. Akorát namísto zlomyslných sirén narazí zvířecí posádka na hejno velkých hladových ptáků a lidožravé obry nahradily záhadní mořští tvorové pod hladinou. Z celého filmu sálá atmosféra bájného dobrodružství, kterou jen podtrhuje všudypřítomná apokalyptická potopa. O to působivější tedy je, že se tvůrcům něčeho podobného povedlo dosáhnout s nesourodou smečkou roztomilých zvířatech a zcela bez dialogů.

Projekce Kočičí odysey na Be2Can najdete na stránkách festivalu.

Dechberoucí vizuál bez dialogů

Lidskou civilizaci ve světě Kočičí odysea spláchla velká voda, zůstaly po ní jen ruiny a trosky a na rozdíl od kolegů u Pixaru nebo Dreamworks tvůrci neobdařili své zvířecí protagonisty schopností mluvit. Vyprávění a drama se tedy opírá čistě o mňoukání, štěkání, vrčení, a hlavně o absolutně dechberoucí vizuál. Experimentů se stylizací se za posledních pár let vylouplo v mainstreamové animaci spoustu. Kočičí odysea si ale přesto dovede vyhranit svou vlastní identitu, a to z velké části díky velmi specifické režii. Většina záběrů trvá bez přehánění klidně i déle než minutu, kamera se magicky vznáší po nádherných a tajemných scenériích, plachtí od postavy k postavě bez jediného střihu a opět umocňuje kouzelný nádech antické báje. Mnohdy se dokonce nabízí otázka, nakolik je možné vykládat si události na plátně doslovně. A to se o mnoha animácích s domácími mazlíčky říct opravdu nedá.

• Animace
3.9

Kočičí odysea (2024)

Evropané opět dokazují, že co se týče animace, nebojí se postavit tradičním americkým disneyovkám a vydat se svou vlastní cestou. Lotyšská Kočičí odysea je vizuálně přenádhernou podívanou skrývající za maskou dětského filmu hypnotický zážitek, který vás i zcela beze slov donutí přemýšlet o světě a vaší vlastní roli v jeho nekonečném spletenci osudů.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Film Europe © 2024

Kočičí odysea