Nový dokumentární snímek Je to ve hvězdách oceňovaného režiséra Petera Kerekese otevírá témata pomíjivosti i trapnosti a ukazuje, že nikdy není pozdě hledat lásku. Světovou premiéru měl v Benátkách, kde soutěžil v sekci Horizonty. Českou předpremiéru má právě na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Do kin pak snímek dorazí už 7. listopadu.
Optimistická dokumentární komedie
Peter Kerekes ve své jedinečné dokumentární komedii sleduje podivuhodné trajektorie, které svým klientům vyměřuje oblíbená italská věštkyně. Film odhaluje, jak vzkřísit lásku k manželovi, sehnat ženu na založení rodiny nebo se usmířit s otcem. Stačí odjet na Aljašku, do Grónska nebo do Libanonu, radí italská astroložka Luciana, která ve své kanceláři zastává roli psychoterapeutky a osobní koučky. Dojemně opravdový průvodce po citových zmatcích, lidské touze a naději se opírá o postupy hraného filmu. Vrstevnatý skupinový portrét s vybroušenou typologií postav vykresluje svět řízený náhodou, převlečenou za přelud, sebeklam nebo zázrak.
Peter Kerekes (1973) je slovenský režisér, producent a pedagog, absolvent filmové režie na bratislavské VŠMU, kde nyní vyučuje. Zpracovává společenská témata v neobvyklých kontextech. Mezi jeho snímky patří Sametoví teroristé (2013) nebo Baťa, první globalista (2018). Jeho dokudrama 107 matek (2021) získalo cenu za nejlepší scénář v sekci Horizonty v Benátkách, snímek Je to ve hvězdách byl ve stejné sekci nominován na cenu za nejlepší režii.
Italský film od maďarské povahy
„Snil jsem o tom, že vytvořím ‚italský‘ film plný vášnivé lásky, silných emocí, humoru a motocyklů Vespa. Mělo to však háček. Nejsem Ital, nerozumím jazyku a mám melancholickou maďarskou povahu kombinovanou s ironickým smyslem pro humor,“ říká režisér Peter Kerekes.
„Cesta k dokončení filmu byla dlouhá a trnitá. Na české straně ji před lety začal Artemio Benki a Petra Oplatková. Covid vše zkomplikoval natolik, že osud projektu byl chvíli ve hvězdách,“ říká koproducent a distributor Vít Schmarc (Artcam Films). „Po Artemiově předčasném odchodu jsem cítil povinnost koprodukční projekt, který od začátku miloval, dotáhnout. Neměl jsem příliš producentských zkušeností, ale věřil jsem, že vzniká výjimečný optimistický dokument, který může oslovit publikum všude ve světě. Měl jsem velké štěstí, že Státní fond kinematografie a další klíčoví partneři tuhle víru sdíleli se mnou.“
Do českých kin snímek vstupuje 7. listopadu. Ještě předtím je k vidění na MFDF Ji.hlava.
-red-
foto/video: © Artcam 2024