Streamovací služba Canal+ uvedla novou minisérii z dob českého národního obrození vyprávějící příběh, který vám nejspíš na hodinách vlastivědy zatajili. Karla Havlíčka Borovského nejspíš známe všichni, ale jak už napovídá samotný název série Dcera národa, protagonistou nebude on, nýbrž jeho dcera Zdeňka. Právě o jejím na svou dobu nevšedním životě a charakteru víme zejména z knihy historičky Milony Lenderové Dcera národa? Tři životy Zdeňky Havlíčkové, ze které také scenáristka Lucie Vaňková hojně čerpala.
Vzdorovitá Zdeňka
Vzdorovitá Zdeňka než jako reálná postava české historie působí jako hrdinka vytažená z románů Jane Austenové, opak je ovšem pravdou. Zdeňka se ocitá pod tlakem českých obrozenců, kteří ji chtějí proměnit v symbol národní kultury, přestože sama s tím nesouhlasí. Vzdoruje svému nalinkovanému osudu a veřejně vystupuje proti patriarchálnímu systému, pak ji ale do života vstoupí nešťastná láska. Zdeňka se totiž zamiluje do důstojníka rakouské armády, jejichž vztah je ovšem v očích obrozenců nepřípustný a nezbývá jí nic jiného než přijmout českého manžela, kterého jí sami vybrali. Zbytek života tráví v útrapách, a nakonec v nízkém věku umírá na souchotiny.
Zdenčin životní příběh je zasazen do šesti epizod s celkovou stopáží tří hodin. Rozhodně ale neočekávejte standartní naškrobené historické drama. Canal+ se zpracováním radši snažil přiblížit v poslední době oblíbeným moderně pojatým historickým komediím jako je Veliká nebo Dickinson. Otázkou pak zůstává, zda je tato snaha zcela úspěšná.
Působivé obrazy
Čím Dcera národa rozhodně zaujme, je její vizuální zpracování. Ve výjimečných chvílích, kdy kamera setrvá na jednom místě, rámování záběru kompozičně připomíná styl režiséra Wese Andersona – akorát v prostředí Prahy 19. století. Právě Praze je zde se svými autenticky historickými exteriéry a interiéry dovoleno vyniknout v celé své kráse a Dcera národa bez pochyb nabízí mnohé skutečně působivé obrazy, které často v tuzemských počinech streamovacích služeb chybí. Vedle vypiplaného vizuálu pak ale pokulhává scénář, který diváka přiměje přemýšlet, jestli nesleduje klasický případ style over substance.
Dceru národa můžete zhlédnout zde.
Dcera národa (Česko, 2024)
Životopisné vyprávění zdánlivě ozvláštněné moderním slangem a hudbou rozpačitě balancuje někde na pomezí originality a vypravěčské strohosti, čemuž tak úplně nepomáhají ani jednodimenzionální postavy zejména v kruhu obrozenců, kteří působí jako poněkud karikaturní banda záporáků. Z feministického humorného dramatu Dcera národa rychle přeskakuje k melodramatické romanci a na svou původní myšlenku a tón jako by zapomněla. Záchrannou berličkou je naštěstí výkon herečky v hlavní roli Antonie Formanové, která vykresluje suverénní a ucelený portrét Zdeňky Havlíčkové, jejíž osud rozhodně nebylo na škodu touto formou připomenout.
Tereza Mažári, spolupracovnice redakce
foto/video: © Canal+ 2024
Dcera národa
Drama / Komedie / Historický / Životopisný / Romantický
Česko, 2024, 3 h (Minutáž: 30 min)
Premiéra: od 29. 9. 2024 pouze na Canal+, v ČT 2025
Režie: Cristina Groșan, Matěj Chlupáček
Scénář: Lucie Vaňková
Kamera: Martin Douba, Márk Győri
Hudba: Simon Goff
Hrají: Antonie Formanová, Jiří Langmajer, Jan Vlasák, Vladimír Javorský, Leoš Noha, Robert Mikluš, Ladislav Hampl, Martina Jindrová, Vojtěch Machuta, Daniel Kadlec, Jakub Jelínek, Pavlína Štorková, Igor Chmela, Marie Ludvíková, Jana Stryková, Nataša Bednářová, Mark Kristián Hochman, Daniela Voráčková, Anna Fialová, Eliška Křenková, Jan Nedbal