BÁBA POD KOŘENEM: Chystá se české béčko, které čerpá z legendární reportáže TV NOVA. Podrobnosti brzy.

Nepřivolávej nic zlého: Víkend u přátel se změní v nervy drásající psychoteror (recenze)

Dánský thriller Nepřivolávej nic zlého se před dvěma lety na festivalu Sundance setkal s nadšenými ohlasy, není tedy překvapením, že Hollywood a hororové studio Blumhouse rychle skočili po právech a přispěchali s remakem. Příběh sleduje Daltonovy, běžný londýnský pár, a jejich dceru Agnes. Na dovolené v Itálii se seznámí s charismatickým lékařem Paddym v podání Jamese McAvoye, jeho ženou a synem. Stačilo pár společných prázdninových zážitků a obě rodiny si sedly natolik, že krátce po návratu už Daltonovi frčí na venkov, aby využili pozvání a strávili víkend na Paddyho statku daleko od civilizace. Hostitelovo chování rodinku nicméně čím dál víc znepokojuje a začnou uvažovat o předčasném odjezdu. Než to ale stihnou, výlet se zvrtne v čiré peklo, když se začnou odhalovat temné pravdy a pár si příliš pozdě uvědomí, v jakém nebezpečí se ocitl.

Nepřivolávej nic zlého (foto: CinemArt)

Jako strunu

Nepřivolávej nic zlého je divácky nesmírně intenzivní způsobem, jak jeho tenze bez přestání a vydechnutí graduje a graduje a graduje. Začíná to přitom nenápadně. Situace, které vás i Daltonovy v podstatě hned po seznámení s Paddym znepokojují, působí ještě každodenně, povědomě a jako relativně běžná nedorozumění. Ať už nutí vegetariánce kousek pořádně propečené kachny nebo i s manželkou překračuje hranice výchovnými ponámkami k cizím dětem, stále to jde omluvit jako projevy poměrně bezelstného buranství.

Vy ale samozřejmě tušíte, že to tak snadné nebude. Jak pravda velmi pozvolna probublává na povrch, napíná vás film k nesnesení a nutí k takovému diskomfortu, že když konečně přijde finální rozřešení, skoro se vám zatočí hlava.

Jiný horor

Horor tu tedy nespočívá v tom, že by ústřední rodinku strašilo cosi nadpřirozeného, v lekačkách, dokonce ani v tom, že by je někdo spoutal, mučil nebo fyzicky týral… Tedy, minimálně po drahnou většinu stopáže. Několik dlouhých desítek minut je film spíš intenzivním thrillerem i dramatem, ve kterém o sebe přesvědčivě naráží kontrast dvou velice odlišných párů. Postupně a plíživě se ale proměňuje v plnokrevný psychoteror, ve kterém se subžánr home invasion staví na hlavu. Ke konci už máte pocit, že sledujete M. Night Shyamalana v dobách Znamení a jeho vrcholné formy.

Zvíře McAvoy

Herecké obsazení všech čtyř hlavních rolí se povedlo na jedničku, Mackenzie Davis si tu připisuje dost možná nejlepší výkon kariéry a dokonce i oba dětští herci jsou ve filmu velmi fajn.

Koho ale většina diváků ještě dlouho po návratu z kina nedostane z hlavy, je samozřejmě James McAvoy. Po Robbiem z Pokání nebo faunovi Tumnusovi tady už fakt není vidu ani slechu. Takhle s pár vráskami, po čtyřicítce, v téhle přifouklé podobě a s dost uvěřitelnými známkami šílenství v očích začíná připomínat spíš Rusella Crowea ve Vyšinutém. Samozřejmě si taky při sledování nejde několikrát nevzpomenout na Zvíře z Rozpolceného, se kterým má herecká poloha Paddyho leccos společného. Jeho živočišnost a psychopatství v Nepřivolávej nic zlého se rozhodně zapíše mezi jeho nejvýraznější role, a znovu v ní ukazuje, že v téhle fázi kariéry je herec pro podobné magory jak stvořený.

Nepřivolávej nic zlého (foto: CinemArt)

Nepřepřemýšlejte to

Film se samozřejmě občas nevyhne mírným kompromisům s logikou jednotlivých situací i chováním postav, aby svůj finální zvrat opodstatnil. V rámci žánru nicméně nicméně jde o nadstandardní práci a po dánské předloze remake podědil kompetentně vystavený scénář, u kterého se vyplatí dávat pozor. Zdánlivé detaily, jako že Paddy s manželkou je už sedmnáct let, pak ke konci uspokojivě zapadnou na své místo jako kousek skládačky.

„Dokonalost nemá být nepřítelem dobrého,“ zazní ve filmu, a pokud se v souladu s touhle pravdivou poučkou rozhodnete netočit na těch několika málo momentech, kdy jinak perfektní podívaná logicky zaškobrtne a zašustí papírem, čeká vás jeden ze žánrových zážitků roku.

4

Nepřivolávej nic zlého (2024t)

Remake výborného dánského thrilleru určitě stojí za vidění, a rozhodně neváhejte, pokud jste originál neviděli. V takovém případě už nečtěte o filmu ani řádek a připravte se na intenzivní, nervy drásající, nonstop gradující podívanou s naprosto šíleným Jamesem McAvoyem.

foto/video: CinemArt, Totalfilm Media © 2024

Nepřivolávej nic zlého
Speak No Evil