Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

CENY EMMY: NEJVÍCE SOŠEK POSBÍRAL SERIÁL ŠÓGUN, USPĚL TAKÉ SOBÍK, KOMEDIÁLNÍ STÁLE V KURZU NEBO MEDVĚD.

Total Week #36/24 – Vymírání Jurského světa, Gandalfovo ultimátum a krvavý návrat Gladiátora

První týden po prázdninách na světlo filmového světa vyšla synopse chystaného Jurského světa, podmínky Iana McKellena pro návrat do špičatého klobouku, rating blížící se dvojky Gladiátora, detaily nové adaptace Jo Nesba a taky velice zajímavé tržební výsledky.

O čem bude nový Jurský svět?

Po premiéře posledního Jurského světa jsme všichni mysleli, že si série zaslouženě na několik dlouhých let odpočine. Poslední dva filmy ostatně působily dost spotřebně a po scenáristické stránce vyčerpaně. Studio Universal do vývoje dalších filmů nicméně nečekaně šláplo a dění okolo nového Jurského parku je rychlejší a divočejší než tematická horská dráha Velocicoaster v jeho zábavních parcích. Pouhý půlrok od velikonočního oznámení tu máme první fotku, natáčení je v plném proudu, a dokonce známe synopsi.

Jurassic World: Rebirth v podstatě vyresetuje status quo po konci druhé dinosauří trilogie, kdy se dinosauři volně potulovali po celém světě a učili se koexistovat s lidmi. Pět let od událostí Nadvlády totiž naklonovaní ještěři prohrávají s ekosystémy, ve kterých by se přirozeně vyskytovat neměli, a hrst těch nejhouževnatějších a nejobrovštějších jich přežívá už jen v tropických oblastech okolo rovníku. Tam se za nimi vydává tým paleontologů čítající Scarlett Johansson, Mahershalu Ali a Jonathana Baileyho z Bridgertonových, aby z krve dinosaurů vyextrahoval vzácnou látku s velkým potenciálem ve farmacii. Všechno se ale, jak to v téhle sérii bývá, pořádně zkomplikuje.

Výsledek se má do kin podívat už v červenci příštího roku, tak doufejme, že režisér Rogue One a scenárista Války světů za ani ne dva roky od posledního dílu dají dohromady pecku, která dinosaurům vyžehlí trochu pošramocenou reputaci.

Jonathan Bailey a Scarlett Johansson na první fotce z filmu (foto: Universal)

McKellen se chce vrátit jako Gandalf, čeká ale na scénář

Fandové Středozemě se od Návratu krále docela natrápili. Hobití trilogie je přinejlepším rozporuplná, Prsteny moci na Amazonu i v druhé sérii bojují se scenáristickou bezradností a překrucováním Tolkienova díla, a anime stylizace blížící se Války Rohirů zdaleka nesedne všem fandům Jacksonových filmů. Šibeniční termín, se kterým se Warneři pustili do příprav nedávno oznámeného Honu na Gluma, pak taky není zrovna uklidňující. Andy Serkis, který šišlavého závisláka v mo-cap pyžamu ztvárňuje a film navíc i režíruje, má film dostat do kin už zkraje ledna 2026.

Přitom ještě není ani hotový scénář, jak čerstvě potvrdil Ian McKellen. Ten totiž znovu projevil zájem se do role vrátit, přiznal ale, že o filmu a zápletce v podstatě nic neví a rád by tedy dostal nejdřív text do rukou, než si s produkcí plácne. Zároveň si je ale vědom, že nemládne. Herci je 85 let, nedávno se zranil při pádu z jeviště a bez okolků přiznává, že další triky se špičatým kloboukem zvládne jen pakliže se kamery rozjedou velice brzy. Režie, studio a tím méně fandové by jako Gandalfa jiného herce nebo digitálního dvojníka vidět asi úplně nechtěli, v tomhle ohledu tedy doufáme, že se avizované datum stihne. Zároveň si ale držme palce, abychom se nakonec nedočkali dalšího z řady nedopečených cash-grabů.

Dvojka Gladiátora bude medium rare

Historické velkofilmy jsou bohužel podobně tržebně přežitým žánrem jako westerny, jak se naposledy v kinech přesvědčil Napoleon. Ani ne čtvrtmiliardové výdělky možná vystačily na pokrytí rozpočtu bez reklamy, o finančním úspěchu ale nemůže být řeč. Ridley Scott v uplynulých dnech konečně poslal na Apple rozšířenou režisérskou verzi, kde si můžete škemrání o sex s Josefínou užívat o celou hodinu déle, zraky fandů režiséra i žánru se v tuhle chvíli ale už upínají spíš k blížící se dvojce Gladiátora.

Dobrá zpráva je, že producenti a tvůrci jsou si evidentně vědomi, že spíš než se bláhově snažit rozšířit diváckou cílovku je smysluplnější udělat fandům radost a dát jim, co si přejí. Pokračování čtvrt století staré epiky se tedy, stejně jako jednička, do kin dostane jako pořádně krvavý, eRkový nářez. Jak se příběh Luciuse s tváří Paula Mescala povedl, zjistíme už koncem listopadu. A soudě podle velmi sympatických čísel traileru u nás na kanále i ve světě se zdá, že se nás už těší dost.

Johnson a Hardy si zahrají v nové adaptaci Jo Nesba

Severské kriminálky jsou naopak dost divácky i komerčně vděčný žánr, a když se producenti mohou opřít o prověřenou knižní předlohu, tím líp. Málokdo je v tuhle chvíli profláklejší než Jo Nesbø, který aktuálně pracuje na scenáristické adaptaci vlastní knihy Krev na sněhu. Ta vypráví o nájemném vrahovi, který v Oslu 70. let dostane zakázku na zabití manželky svého šéfa. Spirála okolností ho ale nakonec chytí uprostřed války dvou gangů.

Připravovaný film se může opřít o slibné obsazení i tvůrce, hlavní role se totiž má ujmout aktuálně nejpravděpodobnější bondovský kandidát Aaron Taylor-Johnson a sekundovat mu má Tom Hardy, všichni čtyři fandové komiksového vesmíru od Sony se tedy mohou začít třást na crossover Kravena s Venomem. Režírovat by pak měl Cary Joji Fukunaga, podepsaný pod Temným případem nebo prozatím poslední bondovkou Není čas zemřít. Výsledek do kin dorazí do dvou let.

Johnson a Hardy se potkají na plátně poprvé (koláž: Totalfilm)

Jednou větou…

Studio kromě představitele hlavní role už pilně hledá i režiséra rebootovaného Jamese Bonda, aktuálně nejvážněji zvažovanějším kandidátem by měl být Edward Berger, švýcarský tvůrce a držitel Oscara za Na západní frontě klid.

Připravovaní filmoví Peaky Blinders do hereckého ansámblu ulovili dvě nová jména, Rebeccu Ferguson z Mission: Impossible nebo Duny a Barryho Keogana z Eternals nebo Víl z Inisherinu.

Seriálový Alien: Earth se podívá na obrazovky stanice FX v první polovině příštího roku a jak název napovídá, bude se odehrávat na naší modré planetě, kde okolo roku 2100 ztroskotá zvláštní vesmírné těleso plné vetřelčí DNA… byť je něco takového dost v rozporu s událostmi Promethea i Covenanta.

Hraná Sněhurka pokračuje svou katastrofální marketingovou krasojízdu, nedávný trailer už na oficiálním kanále Disneyho nastřádal přes milion dislajků oproti ani ne devadesáti tisícům lajků.

Justin Theroux, scenárista a producent satirické komedie Tropická bouře s Benem Stillerem a černým Robertem Downeym Jr. se rozpovídal o tom, že už roky plánuje pokračování, otázka ovšem je, jestli by její nekorektní humor dneska prošel.

Berger, Keoghan, Fergusson, nová Sněhurka a Stiller v Tropické bouři (koláž: TF)

Na co se chodilo

Kinaři se po dlouhých, dlouhých měsících strádání konečně mohou nadechnout. Dvojka V hlavě, čtyřka Padoucha, třetí Deadpool, devátý Vetřelec, romantika Námi to končí a v našem případě i vlastenecké dojímání ve Vlnách nebo picnutá Tereza Ramba v Zápisníku alkoholičky totiž už několik týdnů v řadě do kin lákají diváky po davech, jaké před stříbrnými plátny už dlouho neseděly. Konec srpna přitom nejen kvůli hezkému počasí řadu let platil za konec blockbusterové sezony a tradiční okurku, covid a následné proměny trhu ale evidentně zásadně proměnily divácké chování.

Aktuální výsledky nicméně jasně potvrzují trend, že diváci si z nabídky kin vybírají brandy a události, u nichž cítí, že by u nich prostě měli být. Zatímco držkatý marvelovský žoldák přepočítává miliardu a čtvrt a barevné pixarovské emoce dokonce ještě o půl miliardy víc, mimoni se šourají vstříc miliardě a o něco skromnější xenomorfové se zamilovanou Blake Lively si užívají svých velmi sympatických 300 milionů, nenápadnější a méně chválené novinky v kinech stále stabilně propadávají. Platí to i u nás, kde se na novinku Jiřího Mádla přišlo podívat už 300 tisíc diváků, menší novinky ale diváci okázale ignorují. Jeden příklad za všechny, nová Vrána dovedla celosvětově posbírat jen něco okolo 20 milionů. A vzhledem k tristním recenzím se někde okolo téhle částky její výdělky i zastaví.

Trailer týdne

Tenhle týden se jako trailer týdne fakt nabízel Minecraft. Ale pak jsme ho viděli a seznali dvě věci. My o tomhle fenoménu na rozdíl od fandů víme stejně prd, a hlavně, na tohle už jsme fakt boomeři. Sorry.

Místo toho si tedy posvítíme na blížící se pokračování úspěšného hororu Úsměv. Dva roky stará jednička díky perfektnímu marketingu slušně vydělala, a ačkoli měla své mouchy, bavila nás třeba nejvydařenějšími lekačkami za hodně dlouhou dobu nebo nepříjemnou, táhlou atmosférou, mrazivou hudbou, která rytmicky pracovala se zkreslenými zvuky smíchu nebo divokou prací s kamerou. To všechno, soudě podle již druhé ukázky, zjevně dostaneme i ve dvojce.

Co se příběhu týče, v souladu s tradičním sequelovým zvětšováním měřítka se od nebohé psychiatričky z prvního dílu přesouváme rovnou do světa showbyznysu. Vytlemený démon totiž tentokrát hodlá terorizovat popovou senzaci Skye v podání Naomi Scott. Ta se chystá na nové světové turné a začíná zažívat stále děsivější a podivnější události. Jak ji drtí větší a větší hrůzy i tlak slávy, je nucena čelit své temné minulosti, aby získala kontrolu nad svým životem dřív, než se jí vymkne z rukou. Film dorazí rovnou na start strašidelné podzimní sezony, 17. října.

Na co se podívat

Od černé komedie Tima Burtona o hnijícím vymítači lidí uplynula pěkná spousta let. Pokračování jsme možná vyloženě nepotřebovali, ale teď, když ho máme, jsme za něj moc rádi. Asi málokdo tipoval, že z Beetlejuice Beetlejuice vyleze dost možná nejlepší burtonovka od Karlíka a továrny na čokoládu… je tomu ale tak.

Hýří vtipnými postavami, nápady, morbidním humorem i nostalgií, přitom ale nespoléhá jen na laciný fan servis a dojení jedničky. Rozehrává u toho sice možná až příliš dějových linek, to je ale daň za to, že tahle černá komedie ani na sekundu nesundá nohu z plynu.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
Foto/video: CinemArt, Falcon, Vertical Entert., Universal © 2024

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast