MICKEY 17: UŽ JSTE VIDĚLI SCI-FI TRAILER S DOKOLA UMÍRAJÍCÍM ROBERTEM PATTINSONEM? NAJDETE HO ZDE.

Chválená hororová novinka Duše prokletých je vážně o nervy (recenze)

Se začínajícím podzimem do kin vstupuje hororová novinka Duše prokletých, také známá pod trefnějším originálním názvem Oddity. Vypráví příběh o truchlící prodejkyni starožitností Darcy, která se rozhodne přijít na to, kdo stojí za brutální vraždou její sestry Dani. A taky se hodlá náležitě mstít. K tomu se chystá využít své parapsychologické schopnosti, ale i tajemného dřevěného panáka, jehož tvář zamrzlá ve výkřiku rozhodně nevěstí nic dobrého.

Duše prokletých (foto: Bontonfilm)

Zásada „bomby pod stolem“

Irský režisér Damian McCarthy se při tvorbě Duše prokletých držel jednoduché zásady, na kterou se s oblibou odkazoval král hororu Alfred Hitchcock, a to zásady bomby pod stolem. Když divák netuší, že se pod stolem, u kterého sedí postavy daného filmu, nachází bomba, její výbuch je sice šok, ale docílí maximálně obyčejného leknutí. Psychologický teror nastává až ve chvíli, kdy si je divák na rozdíl od filmových postav přítomnosti této bomby celou dobu vědom a jen čeká, kdy vybouchne a koho zasáhne. Za tuto bombu si v případě Duše prokletých akorát dosaďte zmiňovaného dřevěného panáka. Nejen, že je naprosto odpudivý svým vzhledem, ale zároveň je jeho přiznaná přítomnost paradoxně nervy drásající a kdykoliv na něj padne záběr, nebo se jen vyskytuje v jeho pozadí, nezbývá nám než napjatě čekat, jestli se pohne, zakřičí, ožije, cokoliv, ale hlavně aby už něco.

Nesnesitelné napětí

Zas tak jednoduše ale Damian McCarthy diváka vyváznout nenechá a nesnesitelné napětí je až na pomalejší začátek (úvodní scénu vyjímaje) všudypřítomné celým snímkem. Za tím stojí hned několik faktorů, hereckým obsazením začínaje a chytře navrženým soud designem konče. V seznamu účinkujících herců sice nenarazíte na úplně známé tváře, to ale vůbec neznamená, že by zde chyběl talent. Naopak absence hollywoodských hvězd hororovému žánru i v tomto případě prospívá, a to především v nastolení dokonalé imerze, která umožní divákovi zapomenout na hranice fikce a reality.

Duše prokletých (foto: Bontonfilm)

Hlavní role, tedy dvojrole, se chopila herečka Carolyn Bracken, ztvárňující jak podivínskou Darcy, tak i její tragicky zesnulou sestru Dani. Pokud tuhle skutečnost ovšem nezjistíte před samotným zhlédnutím filmu, nejspíš si ji vzhledem k jejímu chameleonskému výkonu ani sami neuvědomíte. Stejně tak úspěšně se své úlohy chopil Gwilym Lee ztvárňující doktora Teda Timmise, manžela Dani, který pracuje v psychiatrické léčebně. To, že s ním není vše tak úplně v pořádku, vám dojde už z posledního love you, které své manželce řekne v telefonátu chvíli před její smrtí. Není ale radno prozrazovat více, protože Oddity je přesně ten druh filmu, kdy platí, že čím méně o něm dopředu víte, tím víc si ho užijete.

Duše prokletých (foto: Bontonfilm)

Divák jde s postavou

Scénář chytře pracuje s postupným odkrýváním různých skutečností, nikdy nepředbíhá a řídí se pravidlem, že divákovi nikdy není dřív ukázáno ani řečeno nic, co v danou chvíli neví protagonistka Darcy. Zároveň jsme často odkázáni na kužely světla baterky, které ukazují míň, než je příjemné a jsme nuceni obrnit se vůči tomu, v kterém temném koutě nás zase něco vyděsí. Jediné nápovědy můžeme hledat v důmyslně sestaveném sound designu, jehož opakující se motivy dokážou pozorným divákům poukázat na doposud nevyřčené souvislosti.

4

Duše prokletých (2024)

Oddity vyniká jak hustou hororovou atmosférou, tak i povedenými lekačkami, které navzdory pár ohraným kouskům dokážou pořádně rozbušit srdce. Příběh, ačkoliv důmyslně vybudovaný, stále nechává dostatečný prostor pro fantazii diváků, čímž v kombinaci s působivou mozaikou znepokojivých audiovizuálních prvků dává za vznik opravdu vyvedené žánrovce, která i bez přemíry speciálních efektů zaujme svou atmosférou a strhujícím psychologickým napětím.

Tereza Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © Bontonfilm 2024

Duše prokletých