Při natáčení tohoto filmu nebylo zraněno žádné zvíře. Tradiční disclaimer z filmových titulků nabírá nový rozměr, když ho čtete po filmu, který vypráví o rodinné sešlosti jako prase a v jeho průběhu skoná minimálně jeden šťavnatý čuník. Mord, debutový snímek mladého Adama Martince, už stihl zazářit v hlavní soutěži v Karlových Varech, vyvolat salvy smíchu v narvaném sále na Filmovce v Uherském hradišti, a teď se divákům pár týdnů po distribuční premiéře připomíná na Finále Plzeň. A, jak se dozvíte i v naší recenzi, má potenciál stát se hojně reprízovaným malým kultem. I proto jsme si ve studiu s jeho režisérem s radostí popovídali.
Debutant se Lvem na kontě
Absolvent Katedry hrané režie, který se narodil a vyrůstal v česko-polském pohraničí, poprvé zaujal krátkým filmem Cukr a sůl, který měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu. Jeho poslední krátký film Anatomie českého odpoledne získal cenu za Nejlepší krátký film na Cenách české filmové kritiky a Českého lva za Nejlepší krátký film.
Společně jsme si popovídali o tom, jak vznikaly perfektně odposlechnuté, autentické dialogy, jak se točilo s nehereci v čele s jeho vlastním tátou, jestli bylo prase rekvizita, jak složité dnes je být u nás debutujícím tvůrcem nebo jaké je být neustále přirovnáván k snímkům československé Nové vlny.
„Jak vnímáme filmy se v čase dost vyvíjí a na Mord se za dva roky určitě budeme dívat jinak než dnes. Srovnání s takovými velikány mě ale samozřejmě těší, i když si myslím, že to moc srovnatelné není,“ myslí si režisér: „Vzal jsem si neherce, točím o Češích, takže s tou passerovsko-formanovskou tradicí tam podobnosti jsou. Nová vlna nicméně zahrnuje i německé tvůrce nebo Věru Chytilovou, byla daleko pestřejší. Tohle rozkročení se nám neděje.“
Vyvržení prasete na plátně?
Kdo někdy zažil poctivou vesnickou zabíjačku, tuší, že materiálu pro filmový příběh tahle esence češství nabízí až až.
Pro filmového hrdinu Karla je už zavedenou tradicí, na kterou se těší každý rok. Je to totiž jediná příležitost pro celou rodinu, aby se sešla, pobavila, zahašteřila a dobře najedla. Jenže tentokrát je všechno jinak. Řezník tají, že má zvlhlé náboje, děda se čerstvému vdovci Karlovi bojí říct, že tahle porážka už bude poslední, dcera Lucie zas v důsledku rozpadu manželství bojuje s depresí a vnuk Dušík raději uteče pryč, než aby čelil rodičovské hádce o tom, jestli je dost starý, aby se na porážku díval. Rozlitá čerstvá prasečí krev je pro Karla poslední kapkou…
„Posloucháte Totalfilm Podcast“
Náš podcast najdete ve všech oblíbených podcastových aplikacích, vybrané epizody i na našem YouTube. Kromě rozhovorů s českými i zahraničními tvůrci a herci v něm najdete i audio verze recenzí očekávaných premiér nebo pravidelná shrnutí filmových a televizních novinek.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt; audio: Totalfilm Media © 2024