Nostalgická atmosféra, milý humor, silný příběh, skvělí herci. Novinka Julie von Heinz toho za pouhých 112 minut zvládne divákům naservírovat opravdu hodně. Jeho nejsilnější stránkou je však bezesporu scénář plný přirozeně působících dialogů a smysluplných motivací, což ještě umocňuje chemie mezi hlavními protagonisty, která vnáší silné emoce i do jinak poněkud předvídatelného závěru.
Z New Yorku až do Polska
Rodinný poklad vypráví příběh čerstvě rozvedené třicátnice Ruth a jejího otce Edka, kteří se vydávají z New Yorku do Polska devadesátých let, aby pátrali po rodinných kořenech. Zatímco Ruth chce odkrýt bolestivou minulost svých židovských předků, svéhlavý a svobodomyslný Edek její snažení sabotuje a dělá si vše po svém. Na pozadí ponurých porevolučních polských měst se tak před diváky otevírá nevšední road movie plné zábavných setkání, humoru, bolesti, nevyřčených emocí a hledání vzájemného porozumění.
Režisérka drží svůj snímek pevně ve svých rukou. Dobře ví, co chce sdělit, nedělá kompromisy a nebojí se k vcelku konzervativní a tisíckrát ohrané látce přistoupit s neotřelým přístupem. Výsledkem je tak netradiční variace na road movie, která vezme diváky na humornou a emotivní jízdu.
Dramedie
Jsou to především Ruth a Edek, kteří toto lehce předvídatelné dobrodružství otce s dcerou, jehož variaci již diváci znají z nespočtu rodinných dramat, povyšují na zcela jinou úroveň. Lena Dunham a Stephen Fry se svými na skutečnosti založenými postavami opravdu sžili a podávají při ztvárnění jejich charakterů skvělý výkon. Film tak může naplno těžit z jedinečné chemie, kterou tato nesourodá dvojice vyzařuje.
Tu pak podtrhuje i samotný scénář, který je plný nenásilného a milého humoru a přirozených dialogů, které divákům postupně odkrývají charaktery, tajemství a motivace obou protagonistů. Velkou předností snímku je také jeho neotřelý nadhled, díky kterému se i do závažných témat, jako je holokaust, porucha příjmu potravy, trauma z koncentračních táborů či rozvod, dokáže vrhnout s nevšední lehkostí.
Toto balancování mezi humorem a dramatem zvládá film na jedničku a nikdy tak nepřekročí tenkou hranici mezi odlehčením a zesměšněním. Humor díky své citlivosti navíc nikdy nepodkopává dramatické pasáže a film si tak po celou dobu buduje podloží pro své emotivní finále, které dokáže diváka i přes svou předvídatelnost zasáhnout s nebývalou silou.
Dokonalá iluze 90. let
Tvůrci snímku si dali mnoho práce také s vytvořením iluze Polska 90. let. Exteriéry, interiéry, kostýmy, to vše působí velice autentickým dojmem. S umocněním tohoto pocitu pak napomáhá také kamera Daniely Knapp. Zvolený barevný filtr, kameramanské postupy i záměrně zhoršená kvalita obrazu vytvářejí opravdu věrohodnou iluzi porevoluční kinematografie. Knapp si také velice často pomáhá nápaditými úhly kamery, které zabírají vybrané lokality tak, aby ze záběru zcela odstranily jakýkoliv náznak moderní doby.
Podobně se postupuje i u hudby, která využívá dobových skladeb a interpretů. Je však po většinu filmu spíše nevýrazná a do popředí vystupuje jen občasně. V takových případech je pak hudba přímou součástí scény a vychází ze sluchátek, rádií nebo nedalekých koncertů.
Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: Aerofilms © 2024
Rodinný poklad (2024)
Rodinný poklad je opravdu nesourodou, avšak nebývale vyváženou směsicí. Platí to jak pro hlavní protagonisty snímku, tak pro scénář, který plynule přeskakuje mezi vážnou a odlehčenou notou. Díky této nevšední kombinaci a silné porci nadhledu dokáže snímek mluvit o závažných tématech s nebývalou lehkostí, což je u podobné tématiky velice netradiční a odvážný krok. Scénář však nikdy nesklouzne k zesměšňování nebo parodii a vždy si zachová své dramatické vyznění, které trpělivě kráčí k emotivnímu vyvrcholení. Film na první pohled zaujme také svou dokonalou a vizuálně poutavou iluzí východní Evropy 90. let. Nový film Julie von Heinz bezpochyby trpí několika drobnými nedostatky, mezi kterými asi nejvíce vyčnívá předvídatelnost děje. Nicméně se jedná o originální počin, který má právě díky své nesourodosti potenciál zasáhnout velké množství rozličných diváků.
Rodinný poklad
Treasure – Familie ist ein fremdes Land
Komedie / Drama
Německo / Francie, 2024, 112 min
Premiéra: 1. srpna 2024, Aerofilms
Režie: Julia von Heinz
Scénář: Julia von Heinz, John Quester
Kamera: Daniela Knapp
Hudba: Maria Komasa-Łazarkiewicz, Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Hrají: Lena Dunham, Stephen Fry, Wenanty Nosul, Zbigniew Zamachowski, Robert Besta, Oliver Ewy, André Hennicke, Tomasz Włosok, Iwona Bielska, Maria Mamona