NA CO VYRAZIT V ZÁŘÍ DO KINA? NAJDETE ZDE. TIPY NA NOVINKY NA STREAMU SI PROHLÉDNĚTE ZDE.

Ambiciózní počin Jakuba Kronera MIKI mapuje Černáka s chladným odstupem (recenze)

Režisér Jakub Kroner po divácky úspěšných filmech jako Love nebo Šťastný nový rok přichází do kin s novinkou z krapet jiného soudku. Snímek MIKI vypráví příběh bosse slovenského podsvětí, Mikuláše Černáka. Tedy, alespoň začátek jeho příběhu.

Miki – Milan Ondrík

Příliš reálný Ondrík?

Do hlavní role nebyl obsazen nikdo jiný než Milan Ondrík, kterému role mafiánského kápa sedla možná až příliš dobře a nechá vás tápat v domnění, že v některých charakterových rysech k sobě nemá s reálným Černákem úplně daleko. Typologicky úspěšný casting proběhl i na straně jeho kumpánů, nedá se ovšem říct, že by jim scénář poskytl dostatečnou charakterovou rozmanitost, aby se dala vypíchnout další konkrétní herecká perla. Jako celek ovšem tato skvadra působí, že na plátno vešla strojem času přímo z devadesátých let.

Modla? Komik? Zločinec.

Pro ty, kdo toto období nezažili a o samotném případu mají minimální informace, může být spád událostí v tomto snímku poněkud dezorientující. Překotně přeskakuje z vražd na sexuální výjevy z nočních klubů, dále na problémy z rodinných životů, a zase zpátky k vraždění. Žádné z těchto témat ale MIKI neotevře zcela. Konfliktní je i vyobrazení Černáka, který je navzdory všem hrůzným činům, za které byl odsouzen, zachycen spíše jako jakási modla a místy i komická postava. CGI tygr venčený na řetězu Černákem ve slipech tomu zrovna nepřidává.

Mikuláš Černák (57) nyní sedí ve vězení a v těchto týdnech se shodou okolností rozhoduje o jeho případném podmínečném propuštění. Z doživotního trestu si odseděl již 25 let. Za propuštění Černáka se přimluvil také ředitel věznice v Leopoldově. Podle slovenských médií se jedná o historicky první doporučení věznice, aby byl propuštěn člověk, který dostal doživotní trest. Černák se za své činy veřejně kaje a za své činy se podle svých slov stydí. Celkově se přiznal ke čtrnácti vraždám.

Navzdory štědré stopáži 110 minut pojednávající pouze o samotném počátku Černákova mafiánského života, se MIKI navíc neponořuje do hlubších psychologických aspektů jeho osoby, naopak na ni nahlíží shora a jeho činy zobrazuje s chladným odstupem. Tento počin pak můžeme spíše než jako charakterovou studii Mikuláše Černáka vnímat jako obraz doby, na kterou by nejspíš slovenský i český národ nejradši zapomněl.

Miki

Za hranice morálky

Navzdory tomu je MIKI divákům schopen přiblížit, jak vůbec může organizovaný zločin vzniknout. Vše začíná tím, že se Mikuláš vrací se svým bratrem Vladem z brigády v Německu, která jim navzdory tvrdé práci nevynesla příliš peněz, natož uznání. Frustrovaný Mikuláš tak má ambice využít nové podnikatelské možnosti, která změna režimu přinesla. Nejprve se drží pouze u předprodávání dopravních strojů, ale touha po něčem větším ho brzy zavede za hranice morálky. Zajímavé je v této situaci pozorovat roli matky v podání Anny Javorkové, která si není ochotna připustit, že by s jejími syny bylo cokoliv špatně, a tak od celé záležitosti odvrací zrak a do poslední chvíle tiše přijímá nově dosažený blahobyt.

Vymazlený vizuál i hudba

Jestli se snímek může něčím chlubit, je to jeho audiovizuální stránka. Soundtrack kombinuje temnější skladby s lidovou hudbou, zdůrazňující kontrast mezi dobou uplynulou a dobou nově nastolenou. Zároveň hudební podkres úderně graduje v nejvypjatějších situacích a umocňuje tíhu a závažnost provedených zločinů. Nad čím je ale přeci jen potřeba přimhouřit oči, lépe řečeno uši, je rušivé a zcela slyšitelné předabování některých zahraničních herců. Co se vizuální stránky týče, MIKI nabízí hrůzně atraktivní podívanou, střídající pošmourná místa činu, neonové barvy nočních klubů a všednost slovenského maloměstského života – to vše v popředí s charismatickým Milanem Ondríkem.

3

Miki (2024)

Snímek MIKI režiséra Jakuba Kronera představuje příběh Mikuláše Černáka, známého bosse slovenského podsvětí, ztvárněného Milanem Ondríkem. I když film nedokázal do hloubky prozkoumat psychologii postav a občas se ztrácí v rychlém sledu událostí, skvěle vykresluje dobu, ve které se zločin rodil. Spíše než jako charakterová studie funguje jako zajímavý obraz období, které bychom nejspíš z našich dějin nejraději vyškrtli, a podněcuje zamyšlení nad jejím dopadem a stále aktuální relevantnost. Otázkou zůstává, co tvůrci předvedou v blížícím se pokračování s názvem ČERNÁK.

Tereza Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © CinemArt 2024

MIKI
Thriller / Drama / Akční
Slovensko / Česko, 2024, 106 min
Premiéra: 22. 8. 2024 CinemArt
Režie: Jakub Kroner
Scénář: Miro Šifra
Kamera: Mário Ondriš
Hudba: Dávid Kollár
Hrají: Milan Ondrík, Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Michal Kubovčík, Martin Nahálka, Anna Javorková, Rebeka Poláková, Marek Fučík, Petra Vajdová, Soňa Norisová, Matěj Hádek, Juraj Loj, Radoslav Kohuťár, Peter Batthyány, Gabriela Dzuríková