NA CO VYRAZIT V ZÁŘÍ DO KINA? NAJDETE ZDE. TIPY NA NOVINKY NA STREAMU SI PROHLÉDNĚTE ZDE.

Dostál horor Longlegs nadšené šeptandě? Mrazivou atmosférou rozhodně (recenze)

Když horor Longlegs režiséra Osgooda Perkinse vstoupil do zahraničních kin, sociální sítě zaplavily videa vyděšených diváků a nadšené ohlasy recenzistů, včetně raritního 100% hodnocení na webu Rotten Tomatoes. Propagace zaujala virály z ranku Záhady Blair Witch, dokonce byla zřízena telefonní linka, na které se po zavolání ozývaly tajemné zvuky a hlas titulního sériového vraha v podání Nicholase Cage. To, že marketingový tým odvedl práci na jedničku, je tedy bez debat. Nyní se ale i čeští diváci budou moct přesvědčit o tom, zda jde opravdu o nejděsivější horor dekády, nebo jestli tak vysoká očekávání naopak můžou škodit.

Longlegs (foto: Continental Film)

Výrazně autorská žánrovka

Ohlasy ze zámoří Longlegs opakovaně a směle film přirovnávaly k tísnivým kultovkám jako Sedm nebo Mlčení jehňátek. Až čas ukáže, nakolik jsou taková prohlášení nadnesená. Ne náhodou ale jde o snímky z devadesátých let, ke kterým se talentovaný Osgood Perkins formálně i dějovým zasazením své novinky vztahuje. Nespoléhá se na počítačem generované efekty ani levné lekačky, naopak staromilsky a poctivě buduje tak hustou atmosféru, že by se dala krájet.

Psychiku potrápí především rámování záběrů, kdy se většinou daná postava nachází na popředí temných prostorů plných neidentifikovatelných útvarů… a divákovi nezbývá než jen napjatě čekat, zda se v pozadí něco objeví, nebo ne. Vizuál filmu plný bzučících zářivek, žlutohnědých interiérů a surreálně prázdných předměstí evokuje nepříjemnou noční můru. Jak poukázal už trailer, velká síla filmu navíc tkví i v sound designu. V kině si pak ale nebudete jistí, zda dotěrné mouchy usedají na mrtvoly na plátně, nebo vaše rameno. O vřískotu Nicolase Cage, kontrastnímu k šumivému tichu prostupujícím celým snímkem, ani nemluvě.

„Mohla ses se mnou mít tak pěkně“

V nepříjemném očekávání diváka udržuje i postava samotného Longlegse, jehož tvář tvůrci pečlivě tajili nejen v marketingu, ale i po větší část samotného filmu, aby si představivost mohla hrát co nejdéle. Věhlasný herecký chameleon v titulní roli sériového vraha se tu změnil k nepoznání, a nejen svým vzhledem. Celek sestávající z tváře připomínající voskovou figurínu, dohromady s karikaturní řečí těla a groteskním hlasem zapadá kamsi do tísnivého údolí, tedy pomezí, kdy na něčem zdánlivě lidském zkrátka něco úplně nesedí. Longlegs ostatně svou lidskost ztratil už hodně dávno.

Longlegs (foto: Continental Film)

O tom ví své Lee Harker, FBI agentka v podání Maiky Monroe, která se řešení jeho případu přiblíží víc než je zdrávo. Herečka není v hororovém žánru žádným nováčkem a za Longlegs by konečně mohla dostat uznání, které si zaslouží už dlouho. Zacházet do podrobností by vyzrazovalo děj, už od začátku ale na její postavě můžeme pozorovat, že je zkrátka něčím jiná, něčím zvláštní. To, jak mluví, jak se pohybuje a jak pozoruje věci kolem sebe, přinutí diváka přemýšlet, že tady něco úplně nesedí… což o to víc platí o její matce s tváří Aliciy Witt. Při dlouhých záběrech na její prázdný pohled a vyšinutý smích si jen budete přát, aby už kamera zamířila někam jinam.

Vyslanec ďábla… nebo jen psychopat?

Jako krimi thriller Longlegs funguje perfektně. Jeho těžká, ponurá atmosféra na diváka doléhá ještě dlouho po konci titulků a představuje postavu vraha, která je navzdory své grotesknosti uvěřitelně děsivá. Háček, který ale rozdělí diváky, je v přítomnosti nadpřirozených motivů. Motivy satanismu v tomto podání působí už v rámci žánru kapku otřepaně, a originálnější, i kdyby přízemnější rozřešení by možná filmu slušelo lépe. Přesto si ale výsledek zachovává velmi specifický charakter a dokazuje, že úspěch celého filmu není pouze prací šikovných marketérů.

4

Longlegs (2024)

Longlegs se již při svém uvedení do zahraničních kin stal malým fenoménem, a to nejen díky virálním videím vyděšených diváků, ale také vlně spokojených ohlasů. A celkem oprávněně. Vyznačuje se mrazivou atmosférou a precizním budováním napětí, což ho odlišuje od klišé moderního hororu založeného na digitálních efektech. Longlegs tak vyniká jako krimi thriller i jako poutavý horor, který navzdory určitým tradičním motivům dokazuje, že jeho úspěch není jen výsledkem šikovného marketingu, ale i výrazného uměleckého záměru. Své mouchy možná má, originalitu mu ale upřít nejde. Je tedy super, že se nakonec probojoval i do našich kin.

Tereza Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Continental Film © 2024

Longlegs