NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Vezmi mě na Měsíc: Malý krok pro člověka, obří podvrh pro lidstvo? (recenze)

V roce 1957 vyslali Sověti do vesmíru Sputnik, o čtyři roky později už na oběžné dráze plachtil jejich kosmonaut. V rozjitřené atmosféře Studené války se USA nemohly nechat zahanbit. Do snahy dostat člověka na Měsíc se pustili s obrovskou vervou, která stála nepočítaně peněz a bohužel i několik životů. Něco takového je potřeba pořádně prodat, a to nejen americkým voličům, ale celému světu. Vedoucí pozemního řízení mise s tváří Channinga Tatuma má ale už plné ruce práce, takže když se s tímto úkolem objeví marketingová kouzelnice v podání Scarlett Johansson, radost z toho úplně nemá. Tím méně, když prezident usoudí, že je celá mise příliš důležitá na to, aby bylo možné připustit její potenciální selhání, a trvá na záložním plánu v podobě fingovaného přistání ve filmovém studiu.

Vezmi mě na Měsíc (foto: Falcon)

Růžové brýle

Vezmi mě na měsíc je takovým tím filmem nostalgickým po době, která nikdy neexistovala. Ukazuje totiž to nejkrásnější, co Amerika představuje. Nebo spíš, co by představovat chtěla. Té krásy tu je jako ve Stepfordských paničkách nebo v To nic, drahá.

Přestože se tu několikrát mluví o válce ve Vietnamu a většina hlavních postav se na Měsíc žene kvůli deklarované potřebě dát světu v době plné hrůz a smrti něco jednotícího a pozitivního, působí svět filmu nablýskaně jako Disneyland. V kontextu 60. let tu máme postavy různých barev pleti i otevřené projevy homosexuality.  Protagonisté jsou maximálně žoviální i v nejvypjatějších momentech, jejich ostrovtip nemá meze. Po ulicích plných stylových bister, na dohled od sluncem zalitých floridských pláží, jezdí sporťáky pastelových barev. Slušivé kostýmky ladí k perfektním účesům.

Na takovou idylu se určitě kouká hezky a trocha filmovému eskapismu nikdy nikomu neuškodila. V tomto případě ale vede až k pocitu jisté sterility či vyumělkovanosti. Co se vizuálu týče, podíl na tom má i vypulírovaná digitální kamera. Přitom podobnému retru by moc slušelo a autenticitu dodalo alespoň zrno filmového pásu.

Další výlet na Měsíc

Pohádkovou idealizaci doby už ale nechme stranou. Na prvním místě je příběh, a ten je tady fajn. Je pravda, že přistání na Měsíci jsme na plátnech už viděli několik. Lehce satirická, komediální zápletka okolo fingovaného přenosu a potřeby celý projekt prodat je ale dost zábavná na to, aby si film diváky zasloužil.

Režisér Greg Berlanti má za sebou převážně televizní produkci, roky se věnoval komiksovým seriálům, před pár lety ale zaujal i sympatickým celovečerním romcomem Já, Simon. Vezmi mě na měsíc vám bránici nezvalchuje, ale usmívat se u něj budete několikrát.

Vezmi mě na Měsíc (foto: Falcon)

In other words, hold my hand

Štědrá stopáž 131 minut poměrně příjemně utíká a nudit se u špičkování Channingova vystresovaného vedoucího a Scarlettiny umíněné markeťačky nebudete. Že to těm dvěma sluší, je asi samozřejmost. Méně samozřejmé bylo, zda mezi sebou najdou uvěřitelnou chemii. A našli. On zase jednou hraje dobrosrdečného, slušňáckého tvrďáka, ona zaujme bezprostředností a vyřídilkou z ranku kolegy Roberta Downeyho Jr. Pinkají si mezi sebou moc hezky a několikrát se přistihnete, jak fandíte, aby to konečně dali dohromady.

Zároveň ale dobře fungují i momenty, kdy by si nejraději zakroutili krkem. Jednou chápete jeho, jako když na úkor momentálního fokusu na bezpečnost astronautů musí řešit, jak jim do modulu naroubovat těžkou kameru… jednou zase ji, když pečlivě propagovaný projekt málem přijde o financování kvůli jeho ztrátě nervů. Podobné scény každopádně koncept o PR tanečkách okolo tak obrovského programu využívají na maximum a jsou moc hezky napsány i zahrány.

Vezmi mě na Měsíc (foto: Falcon)

Konspirační komedie

Jakkoli je komediální nadsázka filmu patrná a konspirační rovina ve scénáři bezzubá, možná vás napadá otázka, nakolik potřebujeme film o fingovaném přistání na Měsíci v postfaktické době, kdy libovolný konspirační blábol libovolného blba s radostí nespočet lidí přijme za zaručeně pravdivou informaci. Těžko říct, asi bychom kulturní dopad filmu ale nepřeceňovali. Třeba budeme moudřejší za několik dekád po premiéře komedie o čipech v covidových vakcínách.

3.5

Vezmi mě na Měsíc (2024)

Romantická komedie o fingování přistání na Měsíci působí lehce vyumělkovaně, ale díky stylové ústřední dvojici a jejich fajn chemii si tuhle fajn jednohubku klidně dejte.