NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Čtvrtá řada The Boys dost tlačí na pilu, ale pořád je to jízda (recenze)

Čím více se čtvrtá série komiksové satiry The Boys blížila ke svým finálním epizodám, tím náročnější bylo prosedět jednotlivé scény a nemít u nich hlavu v dlaních. Ne, že by snad dříve oblíbený seriál tak fatálně upadl svou kvalitou. Tato úsměvně nadsazená parodie se totiž až strašidelně začala přibližovat událostem přímo za Atlantikem. Kvůli nedávnému atentátu na Donalda Trumpa musel dokonce Amazon přidat na začátek finální epizody varování. The Boys totiž strhli superhrdinskou náplast a naplno se pustili do politické satiry. A toto rozhodnutí s sebou dotáhlo jak svá pozitiva, tak negativa.

The Boys (foto: Prime)

Make supes great again

Amerika ve světě The Boys je rozpolcená na znesvářené tábory příznivců nezničitelného Homelandera a jeho bývalé kolegyně Starlight. Homelander v průběhu minulé řady kompletně ovládl společnost Vaught, totálně selhává jako otec, schovává si šedivějící pubické chlupy a žije ve své bublině egoismu. Přímo na veřejnosti zavraždil civilistu, jeho stoupence to ale jen o to více radikalizovalo. Tento zvrácený superman si tedy začíná brousit zuby na ovládnutí Bílého domu, ať už politicky, nebo násilím, a v cestě mu stojí pouze rozrůstající se hnutí odpůrců zvaných Starlighters a samozřejmě samotná Banda. Butcher, sám bojující se zákeřnou nemocí, se proto snaží přijít na kloub antisupráckému viru, se kterým se diváci mohli seznámit v povedeném spin-offu GenV.

Ze satiry citací

O prvních třech sezónách se rozhodně nedá říct, že by názory a komentáře svých tvůrců dvakrát skrývaly. Elementy satiry a parodie se společně s The Boys táhnout prakticky od první epizody a seriál se s nimi nikdy netajil. Zatímco předchozí řady ale ostré vtipy vůči americkým politikům nebo korporacím využívaly primárně jako humorné dokreslení, čtyřka posouvá konflikt ideologií do popředí a staví na něm hlavní zápletku. To samozřejmě nemusí samo o sobě být na škodu. Showrunner seriálu Eric Kripke má rozhodně co říct a nebojí se to říkat. „Komu se náš seriál nelíbí, může se dívat na něco jiného,“ reagoval ostatně nedávno lakonicky na naštvané reakce konzervativců, kteří po třech sériích konečně pochopili, že si z nich seriál dělá srandu. Oproti starším řadám je ale finální provedení mnohdy zbytečně přímočaré, bez špetky nuance a chybí mu potřebný nadhled. Místy se tedy nejde ubránit pocitu, že vás seriál svou pointou mlátí o hlavu, ať už s ní souhlasíte, nebo ne.

Podobné tlačení na pilu jde ve čtvrté sérii bohužel cítit všude možně. O The Boys je obecně známo, že se vyžívají v hodně černé komedii a brutálním komickém násilí. Je to jeden z důvodů, proč vůbec seriál dosáhl takové popularity. Podobný typ humoru ale neustále balancuje na ostří nože a čelí nebezpečí, že jednoduše přestřelí. Seriálu se až doposud mistrně dařilo tuto pomyslnou hranici nepřekročit, společně se čtvrtou řadou už ale na tvůrce nejspíš dopadla přehnaná očekávání diváků a sem tam se stane, že černý humor prostě vyzní nevkusně. Spousta praštěných nechuťáren naštěstí stále funguje na výbornou, kupříkladu epizodu o sexuálním násilí ale doprovodí spíš než smích jen nepříjemné ticho.

The Boys (foto: Prime)

I’m stronger, I’m smarter, I’m better

Tlak neustále se překonávat je tedy ve čtvrté sérii hodně cítit. Základy, na kterých scenáristé staví, jsou ale naštěstí stále dostatečně pevné, aby novou řadu jako celek bez problému udržely. Anthony Starr coby maniakální Homelander i nadále prokazuje, že bez něj by seriál jednoduše nemohl existovat, a epizoda vyobrazující návrat do jeho dětské laboratoře se divákům z nové série patrně v hlavách zabydlí nejdéle. Novou dynamiku mezi ním, jeho synem Ryanem a adoptivním otcem Butcherem se pak scenáristům povedlo zavést do zajímavých míst.

I když vtipy místy nepadají na úrodnou půdu, na vážnější notu umí tvůrci zahrát výborně. Kupříkladu relativně nečekaná odbočka s Hughiem a jeho rodiči dovedla emocionálně zapůsobit jako nic, o co se seriál doposud pokoušel. Efektivně dramaticky zužitkovaní jsou i MM, kterého po infarktu v akci už sakra láká pověsit boj za lepší svět na hřebík, nebo Starlight, kterou její podporovatelé pasovali na nedobrovolnou tvář odboje.

The Boys (foto: Prime)

Tak příště, a už fakt naposledy

Všem epizodám navíc hodně pomáhá fakt, že seriál evidentně míří do finále. Eric Kripke již před premiérou potvrdil, že připravovaná pátá série The Boys definitivně ukončí. I kdyby ale žádné podobné oznámení nepřišlo, je těžké si představit, že by další sezona nebyla závěrečná. Konflikt mezi zkorumpovanými superhrdiny a partou pouličních rváčů přerostl do celostátní krize, Homelander už své laserové oči bez ostychu upírá k absolutní světové nadvládě a každá scéna tedy diváka patřičně udržuje v napětí, kdy téhle chodící atomové bombě nevyhnutelně vyprší odpočet.

3.4

Banda - 4. série (2024)

Nová série The Boys šlápla na plyn více, než kterákoliv jiná, ne vždy se ji ale tvůrcům podařilo ukočírovat. Politická satira ani komedie už mnohdy není tak účinná, jak si nejspíš scenáristé představovali, sérii chybí jasnější dramatická soudržnost a její děj po většinu dílů přešlapuje na místě. To ale neznamená, že by všechno ostatní šlo do kytek. Charizmatické obsazení dovede i z mírně přímočarých dialogů vykřesat efektivní scény a Bandě prostě a jednoduše nahrává fakt, že žádný podobný seriál prostě nikde jinde nenajdete. Pokud se příští řadě povede příběh efektivně zakončit, nebude důvod na čtvrtou řadu vzpomínat ve zlém, byť se těm předchozím nejspíš nevyrovná.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Amazon Prime © 2024

Banda