NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

MaXXXine: Pornohvězdě se na cestě za rolí v normálním filmu postaví vrah (recenze)

Jen pár dní poté, co režisér Ti West osobně představoval divákům svou novinku v Karlových Varech, vstupuje MaXXXine do českých kin. Volné pokračování originálních hororů X a Pearl je jeho prvním filmem, kterého si čeští distributoři všimli, a vy byste na něj určitě měli skočit do kina, abyste dali najevo, že takhle svébytné žánrovky tu na plátnech vidět prostě chceme. Příběh pornohvězdy, která přežila vražedné řádění psychopatické babizny a rozhodla se stát opravdovou herečkou v osmdesátkovém Hollywoodu je totiž leccos… ale tuctový slasher fakt ne.

Bude z ní hvězda? Za každou cenu (foto: CinemArt)

Girl Power Done Right

„Dokud tě nemají za zrůdu, tak v téhle branži nejsi hvězda,“ cituje v úvodu film. A skutečně, hrdinku filmu by velmi snadno šlo přerámovat v dost děsivou hororovou záporačku. Maxine má daleko k pasivním scream queens, které před osudem s děsem v očích prchají. Jste-li tradičním slasherovým zabijákem, do téhle holky raději nekérujte. Namísto úprku by se mohla otočit, podívat se vám s ledovým klidem do očí… a než se nadějete, rozšlape vám nádobíčko na maděru. Není náhoda, že dva nejšťavnatější killy filmu má na svědomí právě ona.

Mia Goth tak zase jednou hladce přechází mezi křehkou duší plnou vnitřních démonů a nekompromisní, komplikovanou osobnost otřískanou životem, která si od církevní školy prošla hardcore pornem až do záře těch nejoslnivějších reflektorů a s životem, který jí nevyhovuje, se odmítá smířit. Ať už Maxine nonšalantně koksuje, přesvědčuje castingovou komisi o tom, jaká je hvězda, nebo bojuje s traumaty dovezenými z Texasu, ohromuje její představitelka svým ojedinělým a uhrančivým charismatem.

Její výkon je o to výraznější, že ho sledujeme ve stejném filmu jako kouzelně odpudivého Kevina Bacona v roli soukromého očka, Giancarla Esposita jako zábavně slizáckého hollywoodského agenta nebo Elizabeth Debicki přesvědčivě představující zarputilou filmovou režisérku, která hodlá v patriarchálním Hollywoodu prorazit za každou cenu. Všichni tři jsou ve filmu perfektní, přesto si představitelka titulní role krade film pro sebe.

Mia Goth vyčnívá z davu (foto: CinemArt)

Závěr volné trilogie?

Co se zmíněných traumat z Texasu týče, X ani Pearl byste samozřejmě vidět měli. Pro pochopení MaXXXine ale nutně nemusíte. Příběh o tom, jak se pornohvězdě na cestě stát se hvězdou normálních filmů postaví do cesty vrah, stojí na vlastních nohou. Pár odkazů a letmých flashbacků na předchozí dva volně propojené filmy sice nechybí, Westovu trilogii ale propojuje kromě ústřední herečky spíš tematická spřízněnost, některé motivy a výrazná stylizace. Ambice uzavírat oblouky nebo dějově vypointovávat trilogii tu cítit úplně není, a příběhově o zvlášť uspokojivou tečku všech filmů jako celku moc nejde.

Horor… od A24

Znát předchozí filmy a Westovu tvorbu vám ale určitě pomůže v nastavení očekávání. MaXXXine určitě není klasický slasher a ani klasický horor. Lekačky tu v podstatě nenajdete a film vlastně ani není v tradičním smyslu slova děsivý, jako spíš znepokojivý. Hlavy tu sice praskají jako melouny a krev umí téct po litrech, West ale většinu stopáže spíš pomalu a beze spěchu buduje nepříjemnou atmosféru. I s jednotlivými mordy si film dává na čas, jak do svých obětí řeže pomalu, případně s nimi nechává slisovat auto pozvolna se stlačující drtičkou.

Kromě hororu každopádně jde notnou mírou i o krimi a detektivku, byť scenáristicky ne zcela funkční. Zároveň ale je nutno podotknout, že Westův scénář si vás dost možná pěkně povodí, co se odhadování identity vrahounského Night Stalkera týče. Jestliže se vám zhruba ve třetině nad hlavou rozsvítí žárovička a triumfálně si pomyslíte, jak jste na film vyzráli a je vám vše jasné, možná za pár minut zjistíte, že jste úplně vedle. Těžko říct, jestli jsme se nechali nachytat na režisérovu vějičku, nebo jsme si ji prostě jen do scénáře vsugerovali sami. Možná by ale šlo o uspokojivější rozřešení než k jakému se film nakonec uchýlil, jisté předvídatelnosti navzdory. Finále je zábavně přepálené jako padouch sám, přesto je ale možná mírným zklamáním.

Pozor, spoiler! Kliknutím zobrazíte

Byli jsme přesvědčeni, že za nitky ve skutečnosti tahá režisérka Elizabeth Bender v podání Elizabeth Debicki, která Maxine mimo plac nechává terorizovat ve snaze vymáčknout z ní pro svůj horor co nejautentičtěji traumatizovaný výkon. Taková pointa by tematicky dost sedla ke zbytku filmu a odpovídaly jí i některé dialogy mezi nimi.

Hollywood je zabiják (foto: CinemArt)

Tenkrát v Hollywoodu

Jako efektní kulisa tomu všemu slouží zdařile vybudovaná atmosféra osmdesátkového L.A. jako betonové džungle nasáklé tělními tekutinami, drogami i špinavými penězi, kde Maxine přeneseně i doslova scénář dupe na koule starému Hollywoodu. Podobně, jako její filmový průlom hodlá „odhalit hnilobu schovanou pod padesátkovým technicolorem“ zábavně West ukazuje odvrácenou stranu osmdesátkové nostalgie… které ostatně sám podléhá s pulpovou, VHSkovou, líbivě retro stylizací. A my s ním.

3.5

MaXXXine (2024)

Volné pokračování povedených a originálních hororů X a Pearl funguje samo o sobě a vnáší do trilogie detektivní linku a komentář osmdesátkového Hollywoodu. Zároveň ale zachovává všechno, co v předchozích filmech fungovalo a bavilo fandy. Uhrančivou Miu Goth, dost svébytně pojaté téma emancipace, osobitý přístup k žánru a divokou retro stylizaci.

foto/video: CinemArt © 2024

MaXXXine
Krimi / Thriller / Horor