Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Kina nejsou mrtvá, divák si ale vybírá: Rekordně se chodí na Alkoholičku a pokračování milovaných animáků

O tom, že kinaři trpí, se mluví už dva, tři roky. Diváci zpohodlněli u streamů, kvůli zkracování kinařské exkluzivity a všudypřítomnému obsahu filmy ztratily svou vzácnost a nezpochybnitelnou roli hraje i ekonomická situace a finanční náročnost návštěvy kina. Přesto ale jednou za čas trh otočí z nuly na sto a tržební reporty pročísne pořádný hit, který klidně i zboří nejeden rekord. Děje se to ve světě s dvojkou Pixarovky V hlavě, která před pár dny jako první film po dlouhé době pokořil magickou hranici jedné miliardy dolarů, a zrovna tento víkend u nás rekordně zabodovalo drama Zápisník alkoholičky s parádní návštěvností přesahující sto tisíc diváků.

Kinům se příliš nedaří, Pixar s Rambou ale bodují (koláž: TF)

Sequelitida

Žehrá se na neoriginalitu, přílišný důraz na profláklé značky a gradující sequelitidu současné nabídky filmů, to je ale pláč na špatném hrobě. Značky do kin většinově lákaly, co Hollywood Hollywoodem stojí. Pocit, že dnes v kinech vidíme jen spin-offy a stará známá jména je učebnicovým příkladem klamu přeživších.

Dejme stranou aktuální, brzy snad miliardový úspěch čtvrtého filmu ze série Já, padouch a univerzální oblibu, kterou ke žvatlajícím Mimoňům chovají caparti po celé planetě. V dnešních podmínkách už slavné jméno série nestačí a diváci se na pokračování slovutných frančíz rozhodně nehrnou automaticky.

Na Dunu a Avatara se nechodilo proto, že jde o adaptaci knihy a pokračování dekádu starého hitu, ale protože šlo o příběhově nadprůměrně vypiplané audiovizuální události, které bylo potřeba si užít na co největším plátně. K Maverickovi byli fandové původního Top Gunu převážně skeptičtí, srdíčko Toma Cruise a zjevná láska k originálu ale postupně přesvědčily všechny.

Fandové evidentně potřebují přesvědčit, že nový přírůstek bude stát za to, že nebude jen vyprázdněným parazitem na povědomém brandu. I zde lze ale nalézt smutnou výjimku z pravidla, protože kinosály zely prázdnotou i po premiéře velmi povedené a převážně spokojeně přijaté Furiosy ze Ságy Šíleného Maxe.

Předražené projekty

Roli na třaskavé atmosféře v Hollywoodu mají i bobtnající rozpočty. Situace, kdy film potřeboval vydělat alespoň miliardu dolarů, aby skončil v zelených číslech, dávala smysl v rekordním roce 2019. Dobře už bylo, a je krásná souhra okolností, že těsně před propuknutím pandemie stihli svou premiéru Avengers: Endgame, všeobecně považovaný za poslední velký blockbuster svého druhu a tečka za jednou érou kinematografie, za érou bezprecedentní hojnosti.

V dnešních podmínkách je takový byznys neudržitelný, a budoucnost patrně patří nízko až středněrozpočtovým filmům, které své producenty nezruinují ve chvíli, kdy se z nich nestane globální megahit. Digitální spektákl se stejně už okoukal, prochází inflací, a velkolepost už sama o sobě jako záruka divácké zvědavosti neplatí – nemáte-li tedy zrovna v ruce tak výjimečnou audiovizuální orgii, jako byl zmíněný Avatar s Dunou.

Hledání svěžích námětů

Přesouvá se tedy divácká pozornost spíš k osobitějším konceptům? Ani to neplatí beze zbytku, jak by smutně odkýval třeba nedávný Kaskadér. Minimálně v segmentu nepředražených filmů by se ale chtělo říct a doufat, že budoucnost se stáčí k neotřelým nápadům a neokoukaným zápletkám. Čím dál větší oblibě se těší třeba studio A24, aktuální mekka tvůrčí svéráznosti a svěžesti. Jeho projekty jsou příjemnou připomínkou dob před zhruba patnácti až třiceti lety, kdy za největší pecky platily svébytné příběhy namísto nekonečných, serializovaných filmových vesmírů.

Hezkou a stabilní ukázkou finančních tref s rozumnými rozpočty jsou třeba také horory. Mají pevnou diváckou základnu masochistů, jsou ideálním programem na rande a při jejich produkci zpravidla ušetříte za mastné honoráře drahých hvězd. Příkladem budiž aktuální horor Longlegs. Extrémně levná žánrovka o sériových okultních vraždách s Nicholasem Cagem v zámoří ohromuje diváky a kritiky do té míry, že se mohla několik týdnů chlubit 100% hodnocením na Rotten Tomatoes. Při rozpočtu pouhých 10 milionů za produkci a 10 milionů za reklamu má tuhle částku díky hajpu a šuškandě v kapse za první víkend… a následující dny bude už jen vesele sčítat výdělek. Hype má film obrovský a jen tak se na stream nedostane, doufejme tedy, že českou premiéru co nejdříve oznámí i český distributor.

Kino jako událost

Hollywood je těžkopádný kolos, který ze své setrvačnosti uhýbá jen velmi ztuha. Po konci éry komiksových filmů bude hledat další osvědčený způsob, jak do kin s minimální námahou posílat uniformní, spolehlivé hity. Očekávat lze pořádnou vlnu animovaných sequelů a adaptací počítačových her. Vsadili bychom se ale, že tak jednoduché už to producenti mít nebudou.

I z cenné lekce uštědřené Barbenheimerem si Hollywood odnesl výhradně ta špatná ponaučení. Nechceme záplavu filmů o hračkách a křečovitou snahu posílat proti sobě ve stejný den co nejodlišnější projekty. Chceme výrazné události, jejichž tvůrci mají co říct a maximálně si vyhrají s tím, jak to řeknou. Takové filmy rezonují a chcete jejich emoce prožívat kolektivně. A taky, pravda, asi i možnost pojmout filmovou premiéru jako příležitost se odvázat a užít si u ní něco navíc. V tomhle případě třeba provětrat tu růžovou košilku s flitry, co se nám už deset let válí ve skříni.

Co tedy funguje?

Kina nejsou mrtvá, jejich návštěvnost ale potvrzuje trend, který sledujeme i u nás na kanále u sledovanosti trailerů. Diváci tu pořád jsou a někde čekají. Jsou ale podstatně vybíravější než kdy dřív, a svou pozornost vám nevěnují jen tak. Nezbaští vám už slepě a bez otázek obsah jednoho žánru, jednoho tvůrce nebo jednoho studia. Když se je ale podaří zaujmout, na trailer se podívají a do kina přijdou.

Takový film musí provázet punc události, kterou z libovolného důvodu musíte vidět hned a s dalšími lidmi. Trefit tenhle sweet spot je větší alchymie než kdy dřív, a osvědčenou kuchařku, jak toho docílit, v tuhle chvíli nemá napsanou nikdo. Zdá se ale, že společným jmenovatelem hitů uplynulých měsíců je silná emoce, která jejich uvedení doprovází.

Od jedničky milované pixarovky V hlavě uběhlo už dlouhých devět let, a tak na ní stihla dorůst celá jedna generace, pro kterou je zmizení imaginárního kamaráda Bing Boga klíčovým traumátkem z dětství. Už povedené trailery dvojky daly tušit, že tvůrci udělají fandům radost, málokdo by ale před pár měsíci tipnul, že se rodinky po celém světě na film poženou tak masově. Ve velmi hubené době ale V hlavě 2 trhlo miliardu nejrychleji ze všech animáků v historii, a přitom premiéry se na řadě trhů včetně Česka nebo zásadního Japonska dočká až tento týden. Dosavadní prvenství Ledového království 2 jako nejúspěšnějšího animovaného filmu na světě s necelou miliardou a půl na kontě se tedy otřásá v základech a brzy bude pravděpodobně pokořena.

Rekordní Alkoholička

Krásný výsledek si pak u nás čerstvě připsal i Zápisníku alkoholičky s Terezou Rambou v hlavní roli. Novinka vycházející ze stejnojmenných blogů Michaely Duffkové díky silnému tématu a snad i poctivě zubožené hvězdě v ukázkách suverénně ovládl první příčku návštěvnosti kin a se 104 646 diváky se stal nejen českým filmem s nejsilnějším premiérovým víkendem letošního roku, ale zaznamenal dokonce velkolepější uvedení na plátna než zmíněný Barbenheimer i Top Gun.

Coming soon

Jeden by málem propadl optimismu, že kina a diváci jsou zpátky, to by ale bylo předčasné. Kdybychom si ale museli tipnout jeden zahraniční a jeden český film, kterým se do konce letošního roku finančně i divácky zadaří, oba by navzdory zásadním rozdílům v žánru a cílovém publiku jako společný jmenovatel zase právě silnou emoci.

Na Deadpoola se zástupy unavených, vyhořelých komiksových fandů nechystají proto, že na plakátu vidí známý červenobílý štempl. Diváci díky prvním trailerům věří, že si finále trilogie podrží svou kvalitu a vtip a jsou zvědaví na vstup mutantů do širšího MCU. A samozřejmě se i těší i na nostalgii spojenou s návratem milovaného Hugha Jackmana.

A u nás v Česku ve velkém zarezonují Mádlovy Vlny, protože si z Varů s sebou nesou punc emotivní podívané, která hromadně dojímala tisícihlavý sál v Thermalu.

Tak uvidíme, jestli do konce roku padne další miliarda a další tuzemský rekord v letošní návštěvnosti.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
zdroj: Box Office Mojo, IMDB, UFD © 2024

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast