NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Deadpool a Wolverine se prosekali do MCU v záplavě krve a komiksových šíleností (recenze)

Červený žoldák s velkou hubou si možná zakládá na svých vtípcích a pitomostech, jeho třetí film ale diváci, kinaři i kravaťáci v Marvelu vyhlíželi spíše s napnutými nervy. Na další hit na úrovni Avengers: Endgame zatím producenti čekají marně, komiksárny se začínají lidem přejídat a mnohdy lze na internetu zaslechnout pochyby, zda by už nebylo lepší udělat za celou ságou tlustou čáru. Jako jediná letošní marvelovka musí tedy Deadpool & Wolverine prokázat, že superhrdinové ještě do smeťáku nepatří a nová kapitola propojeného vesmíru se ve skutečnosti teprve rozjíždí. Vysloužil si tedy ukecaný zabiják skutečně titul marvelovského Mesiáše, za kterého se v trailerech prohlašuje?

Deadpool a Wolverine poprvé u Marvelu (foto: Falcon)

Konečně u myšáka

Krátký úvod do děje je v tomto případě prakticky zbytečný, a to ze dvou důvodů. Zaprvé, Deadpoolovi & Wolverinovi se v marketingové kampani podařilo leccos úspěšně zatajit a byla by škoda zacházet do větších detailů, než že na prahu Wadea Wilsona se ukáže multivesmírná organizace TVA a má pro něj důležitou misi. Zadruhé, příběh samotný je to poslední, na čem vlastně ve filmu záleží. Jedná se o čistě spotřební záležitost, kterou jsme už v superhrdinském žánru viděli milionkrát. Podstatné jsou v tomto případě hlavně jednotlivé blbosti, camea a další překvapení, která dokázal tvůrčí tým v čele s Ryanem Reynoldsem na tento prostinký děj napasovat. Těch má naštěstí třetí Deadpool v rukávu víc než dost.

Od posledního filmu emigrovala práva na tým X-Menů od studia 20th Century zpátky k Disney a je radost, jak hladce a nenásilně tenhle přesun po příběhové stránce proběhl. Na rozdíl od předchozích dvou filmů si tedy Reynolds i nový režisér Shawn Levy mohli hrát na daleko větším písečku. Nejenže změna studií nabízí prakticky nevyčerpatelnou studnu fórů na účet pohlavárů z Disney či hlavního producenta Kevina Feigeho, ale také kompletní přístup k širšímu marvelovskému světu, filmovému i komiksovému. Z každé minuty filmu tedy prýští stejný pocit, jaký nejspíš musí zažívat malé dítě, které právě našlo pod stromečkem kompletní kolekci svých vysněných akčních figurek. Jen mu předtím někdo vánoční sladkosti pocukroval špetkou kokainu.

I Hear You Call My Name…

Deadpool & Wolverine nemají ve svých dvou hodinách prakticky jedinou hluchou minutu. Přeskakuje se z jedné dimenze do druhé, létají hlavy a končetiny, po plátně se promenádují hosté z více než dvacetileté historie různých Marvel filmů a Deadpool samotný během toho všeho ani na moment nezavře klapačku. Podobná magořina by se mohla velmi snadno zvrhnout ve vyčerpávající mišmaš barev a hluku.

O to více se tedy vyplatilo vytáhnout z hrobu Hugh Jackmana coby Wolverina. Jeho suchý humor, tvrdý pesimismus a hlavně ochota poslat Deadpoola bezostyšně do prd*le drží celý film bezpečně při zemi. Mírně sice podrývá emotivní rozloučení, jež postava dostala ve filmu Logan, stačí ale jeden pohled na Jackmana v ikonickém žlutomodrém trikotu, který mu X-Meni od Foxu více než dvacet let upíraly, a všechny prohřešky jsou rázem odpuštěny. Najít Rosomákovi někdy v budoucnu nového představitele bude ještě makačka.

Wolverine, Deadpool… a Dogpool (foto: Falcon)

Maximální nasazení!

Prakticky každý, režisérem Shawnem Levym počínaje a CGI animátory konče, se tu prostě vynasnažil, aby z Deadpoolovy první výpravy k Marvelu vytřískal co možná nejcáklejší divácký zážitek. Levyho kinetická a zběsilá kamera se snadno zavděčí i fandům Johna Wicka a Reynolds umí meta-vtipy střílet od boku stejně přirozeně, jako to Deadpool dovede s ostrými náboji.

V kombinaci se soundtrackem přecpaným všemožnými popovými hity od Madonny po Green Day a haldou cameí a popkulturních odkazů je těžké si představit, že by se multivesmírná výprava dvou mutantů nedovedla zavděčit i těm nejskeptičtějším fanouškům. Jak dlouho s vámi ale jejich cesta zůstane, to už bude čistě individuální záležitostí. Pod hutným nánosem zábavy se totiž opravdu nic hlubšímu neukrývá.

4

Deadpool & Wolverine (2024)

Deadpoolova odysea do marvelovského vesmíru se nejspíš nezapíše do historie jako to nejlepší, co kdy komiksové studio nabídlo. Na to jí holt scházejí potřebné emoce a příběh složitější, než jen běhat z bodu A do bodu B a dát záporákům do zubů. Coby totálně ujetá a hektická jízda plná parádní akce, solidních gagů a hektolitrů krve ale snímek funguje bezchybně. Jestli Marvel Studios konečně našli svého spasitele, o tom musí diváci rozhodnout svými peněženkami. Oproti nedávným MCU přešlapům jsou ale Deadpool & Wolverine určitě krok správným směrem.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon © 2024

Deadpool & Wolverine